Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 2401 ggr
moondancer
5/2/09, 8:02 PM

Morgonens äventyr.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klockan är 02:40, ett ilsket pipande väcker mig. Väckarklockan får en smäll och tystnar snällt, och själv gör jag mitt bästa för att ta mig upp ur sängen efter knappt någon sömn alls. Ut i köket, hämta packning och sedan ta sig ut till bilen med pappa. Från lägenheten ovanför garaget hörs ett glatt skrålande, grannarnas fest pågår fortfarande.

Färden går genom natten mot Kärnskogsmossen, en av södra Sveriges största mossar. Skogsvägen slingrar sig fram genom mörkret förbi det sista huset och vi tar efter några kilometer våran första paus vid en liten sjö, där älvorna precis har börjat sin morgondans. Fåglarnas sång fyller luften och i fjärran hörs orrarnas kuttrande.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
5/2/09, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi lämnar sjön efter en kort paus för att åka vidare genom den mörka skogen mot vårat verkliga mål, och tillslut når vi mossen. Där vibrerar luften av orrarnas spel. Ljudet är förtrollande, och överröstar de morgonpigga småfåglarna. Vi räknar dom och kan se ett förtiotal orrtuppar, och ett tiotal hönor.

Solen stiger sakta och en liten flock tranor landar precis bakom en talldunge. Deras trumpetande blandas med fler och fler röster från de fåglar som vaknar. Och orrarnas spel fortsätter.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
5/2/09, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Solen börjar så sakteliga synas över trädtopparna, men kylan ligger kvar. Plötsligt hörs ett ljud som bryter förtrollningen, en bil kommer åkandes genom skogen. Ut ur bilen stiger ett par (70+) som pratar med lite för höga röster. Tillslut upptäcker dom oss och fortsätter sitt konverserande med viskningar. En kvart efter den första bilen kommer två till, verkligen mycket trafik idag.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
5/2/09, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Solen börjar sakta värma oss, och vi plockar fram våran frukost. Klockan är nu runt sex och det varma kaffet smakar verkligen gott. Vi sitter och njuter, fåglarna låter mer och mer. Borta i fjärran syns en råbock som kämpar sig fram genom den sanka marken. Orrarna fortsätter sitt stridande utan att bry sig om vad som händer omkring dom.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
5/2/09, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter ett tags njutande i solen är det dags att dra vidare. Jag tar en snabb bild genom tubkikaren (blir kanske inte så bra, men det är ju värt ett försök) och sedan packar vi ihop.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
5/2/09, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En sista blick över axeln innan mossen skyms bakom berget. Dags att resa tillbaka genom de östgötska skogarna. Förbi förkastningar och jättegrytor, för att sedan komma ut på slätten. Linköpings domkyrka syns stolt överblicka jordbrukslandskapet och lockar oss hemmåt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
5/2/09, 9:13 PM
#6

Häftiga bilder…. MEn jag tror nog att jag ska anmäla dig till väckarklocksskyddföreningen. Slå små väckarklockor, som gör sitt jobb… Skäms på dig!Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
moondancer
5/4/09, 12:24 AM
#7

Dom är onda och ska bestraffas!!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
5/4/09, 12:37 AM
#8

Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sehvrin
5/4/09, 4:57 PM
#9

Verkat varit en trevlig upplevelse, trots den tidiga uppstigningen Glad

Förresten är det klart man får straffa väckarklockor Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
5/4/09, 5:17 PM
#10

ja, jag blir tvungen att använda mig av väckarklocka i morgon. Skall till vet med en katt som ska kastreras kl9.00, så det är säkrast att se till att komma upp i god tid.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
5/4/09, 6:06 PM
#11

Fina bilder!

Hade en gång en sådan där mekanisk väckare med två utanpåmonterade klockor med en ilsken hammare imellan… den gick..sönder…..Skäms

Hawknestgrove
5/4/09, 8:49 PM
#12

JAha Ronny. Du är alltså en sån som vi ska anmäla till väckarklockornas skyddsförening. Du kommer att få väckarklocksförbud.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

moondancer
5/5/09, 12:02 AM
#13

#9 Den tidiga uppstigningen gjorde inte så mycket…man hann knappt somna innan man skulle upp. Lite värre på kvällen när man inte va pigg alls.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Coturnix
5/5/09, 12:13 AM
#14

Vacker bild på dimmorna över sjön. Trevlig berättelse, härlig upplevelse!

Upp till toppen
Annons: