Annons:
Etikett18-dagens-bild-fototävlingar
Läst 3777 ggr
Sukram
3/21/09, 3:32 PM

Torpruin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fortsätter lite på ruintemat. Gick förbi en torpruin idag i utkanten av samhället. Den ligger precis i utkanten av ett bostadsområde.

Annons:
Sukram
3/21/09, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Torpet låg på den övre stengrunden och framför verkar det ha varit en muromgärdad trädgård med en gång i mitten och en trapp upp till huset.

Sukram
3/21/09, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den gamla ladan eller hönshuset?

Sukram
3/21/09, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

naturen tar sakta tillbaka marken och det gamla huset blir allt mer förfallet och övervuxet med mossa.

Sukram
3/21/09, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

intressanta vinklar!

Sukram
3/21/09, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

stengrunden är snart det enda som återstår.

heliotropes
3/21/09, 4:23 PM
#6

Bilderna väcker många frågor, vilka bodde där? hur länge? vad jobbade dom med, vilken var deras historia? etc. Det obesvarade frågorna gör att fantasin får jobba lite.

När jag växte upp tog jag in så mycket jag kunde av de äldres berättelser kring de halvruiner som finns runt om i byn där jag växte upp. Det fanns även otäcka sådana, det är ju dom som lever kvar längst. Man kunde tycka att man bodde i rena vilda western, men under en sådan lång tid som denna by med dess grannar har existerat så har det ju hunnit hänt en del. Det finns även ett ställe som heter galgbacken.

I skogarna där omkring står det gamla hus och förfaller, ett av husen som då måste ha varit ett rikemanshus gjorde mej nyfiken och jag hörde mej för hos de äldre. Där hade husbonden slagit ihjäl en piga med yxa vid eller i utedasset, efter det förblev huset obebott. Så nog finns det även lite otäcka historier bakom det som förfaller.

Just nu är det perfekt att söka rätt på ruinerna, i sommar är dom ju överväxta….värt att tänka på om det finns någon mer här på natur som har tänkt fota någon ruin.Flört

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Bjornen
3/21/09, 5:55 PM
#7

Bästa tiden att leta efter husruiner är när snön har försvunnit men tjälen finns kvar, då kan olika formationer synas som blir osynliga sedan tjälen gått ur marken.

Bleenda
3/21/09, 10:13 PM
#8

Det är alltid lika spännande att hitta gamla stugruiner.

Fantasin sätter fart. Här har det gått människor och arbetat och slitit. Och sedan växer allt bara igen.

Jag är med i den lokala hembygdsföreningen och där finns det riktiga eldsjälar som letar upp gamla torpargrunder och rotar fram historia. Sedan sätter dom en skylt med en liten berättelse om dess sista ägare och ägare, vid grunden.

Men när jag hittar grunder så finns det också ofta gamla brunnar som inte syns men som finns. Det tycker jag är ganska otäckt.

chik
3/22/09, 7:17 PM
#9

Vad fina bilder.

O vad dom bygde fint o vilcket jobb att forsla dessa stenar.När man hittar en sådan grund så blir det ju att fantasin börjar, jalla fall på mig.

Sen om man kan få en historia är det ju ändå bätre. men oftas så fins det ju ingen som vet något.

Heli.. Vilken för mån du har som har tagit reda på så..Kan du inte fota det huset som pigan gick avdaga?

Bleenda. Hembygs.f. gör ett bra jobb, men i bland så kunde dom vara mer på alerten med torp inventeringa.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bleenda
3/22/09, 7:26 PM
#10

#9 Här har dom på vissa marker blivit stoppade av markägare som inte vill ha en massa folk springandes på djurbetena. Man får förstå markägaren men även de som vill inventera.

Bjornen
3/23/09, 8:43 AM
#11

Allemansrätten ger tillåtelse att vistas i all mark utom tomtmark. Vissa undantag i känsliga reservat och militära områden. Man dock inte skada någon växande gröda och man kan vistas där på tidiga våren om inte det finns höstsådd gröda som skadas. Betesmark kan ingen nekas tillträde till under förutsättning att man inte skadar växtligheten, stängsel och skrämmer djuren.

chik
3/23/09, 12:25 PM
#12

Bleenda, jag vet att det är så.Men det går inte o hindra att inventera kultur mark.o det är de bönderna inte vill.

Det kommer ju inte buslaster med folk.

Så Bjornen har så rätt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: