Annons:
Etikett15-evenemang
Läst 1971 ggr
Hennum
2008-11-18 23:47

Pälsfria fredagen

Hej!

Jag tänkte göra lite reklam för pälsfria fredagen 28/11 i allmänhet och demonstrationen samma dag i svedala kl 18.00 i synnerhet.

djurrättsalliansen anordnar en demonstration vid en av de sista pälsfarmarna som ligger i svedala för att protestera mot djurplågeriet och den onödiga slakten av minkar som råkat få en fin päls.

Det kommer finnas bussar som går från malmö, lund och helsingborg, för att boka plats på dom ringer/smsar man 073-658 65 93 eller mailar till info@djurrattsalliansen.se 

Om du bor i skåne och tycker illa om päls så får du hemskt gärna följa med!!! Du kan självklart följa med även om du inte bor i skåne :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Cristine
2008-11-19 00:35
#1

Synd att jag bor alldeles för långt borta.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hennum
2008-11-19 01:12
#2

ja, det var synd! :/

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bjornen
2008-11-19 09:12
#3

Jag skulle inte vilja delta. Jag gillar inte pälsfarmer, men päls och skinn är ett bra material som vi ska fortsätta att använda. Det är viktigt att jakt sker av t.ex. mink för att minska deras skada på andra djur genom att det är ett infört djur som inte hör hemma i vår natur. Flera andra djur har också bilvit införda och sedan naturligt spridit sig till vårt land österifrån. Om päls och skinn anses oanvändbart så minskar jakten på  dessa djur mycket, vilket gör att vår "ursprungliga" natur får skador. Naturligtvis ska så stora delar av djuren tas tillvara och köttdjurens skinn ska också användas. Det som har varit olyckligt är att behandlingen av skinn har skett med farliga kemikalier istället för gamla ofsarliga metoder.

aase-andersson
2008-11-19 09:30
#4

#3 ja så är det väl

Bleenda
2008-11-19 15:22
#5

Hmmm, kliar mej i huvudet. Alla skinnkläder vi har då? Och det vi har på fötterna. Alla tömmar och träns och sadlar + mycket mycket mer. Vad gör vi åt det?

Jag vill ha natur produkter. Inte plast och konstfibrer.

Men visst, det pågår mycket onödigt lidande för pälsdjuren. Särskilt i kina.

Här i sverige är väl aktivisterna de största bovarna mot djuren. Släpper ut djur och inbillar sej att de blir lyckliga och mätta. Dom går nämligen en ond bråd död till mötes.

Tvingar katter och hundar att äta vegetariskt, när dom från ursprunget är rovdjur. Man ska nog sopa rent framför sin egen dörr först och främst.

Nore
2008-11-19 17:51
#6

#3-5. Mycke kloka ord, o jag kan nästan slå mig i backen på att dessa motståndare använder säkert något i läderväg, o gör det med gott mod.

Vi har några av den sortten som bor här inte långt från mej, överklass ungar som inte tagit reda på vad som är i deras stallar o att deras föräldrar föder upp fälthöns för att sen släppas vid fågeljakter, det är helt ok, men grannens pälsfarm som gått i arv i många genraskoner skall saborteras o förstöras, nej som sakt var städa framför er egen dörr

Annons:
Martin
2008-11-19 18:15
#7

Vissst skall man städa framför egen dörr, men också se efter vad man säger och vad det är man tycker till om.

Ingen av oss (antar jag?) tycker att det är ok med djurplågeri. Nu vet jag inte så mycket om djurrättsalliansen, men enligt deras hemsida verkar de inte vara aktivister av den sorten som släpper ut minkar eller sysslar med "civil olydnad" som så många kallar det. Och vi skall inte blanda ihop tidigare attentat mot pälsfarmare osv med de som faktiskt kämpar för en bra sak, på ett bra sätt.

Jag tänker inte delta i demonstrationen av lite olika anledningar, även om jag bara har en mil (lite drygt) dit. Men sålänge de demonstrerar på ett bra sätt och inte gör sig skyldiga till brott så tycker jag det är bra att folk tycker till om djurplågeri.

mvh Martin

Maria
2008-11-19 18:26
#8

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att demonstrera mot detta.

Jag vet att de flesta människor som inte gillar päls har olika skinnvaror i sin ägo.

Det är lite skillnad på att föda upp "nyttodjur" där man använder hela djuret. Skinn/päls/kött osv.

I detta fall när det gäller minkar så är det ju enbart pga pälsens skull och då tycker jag det är oetiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nore
2008-11-19 22:46
#9

#8. Jag förstår dej till viss måtta i denna fråga, men som du vet så har vi mycke hästar här i vårt land, men du ser inte häststek i charken o du kan inte köpa skinnjacka gjord av hästskin, ett utmärkt kött o skinn.

I stället exporteras hästarna lång väg o slaktas o blir föda o kläder som vi turister köper i dessa länder som tar till vara på hästarna, nu är frågan är detta humant mot hästarna eller skall vi göra ett förbud mot hästavel, eftersom de inte tar till vara på något räknas det inte som nyttodjur.

Hennum
2008-11-20 01:57
#10

#5: "Här i sverige är väl aktivisterna de största bovarna mot djuren. Släpper ut djur och inbillar sej att de blir lyckliga och mätta. Dom går nämligen en ond bråd död till mötes."

Blir lite ledsen över en sådan inställning och sånna fördomar.

Jag är en aktivist som inte släpper ut minkar och är uppvuxen på landet bland en massa djur men absolut inte i en överklassfamilj som det sagts i inlägg 6: "Vi har några av den sortten som bor här inte långt från mej, överklass ungar som inte tagit reda på vad som är i deras stallar…" Nu sa du visserligen inte att alla är sånna :) men jag kände mig ändå lite dåligt till mods ^^

men som det sagts i inlägg 8 så är det viss skillnad mellan att föda upp djur i små burar för att ha ihjäl dem för deras päls och att tex föda upp får i stooora hagar och ha ihjäl dem för skinnet, köttet m.m.

#9: min häst kommer inte att bli mat när han ska avlivas, dels för att jag mår dåligt av tanken och dels för att han har fått medicin som gör att han inte får ätas. men egentligen så vore det kanske det bästa om man nu ska äta kött alls, att äta alla djur vi har, kanske inklusive hundar. kan man äta hästar, grisar och höns så borde det ju oxå gå fint att äta hundar. frågan är om det finns så mycket på en katt att äta… men det går ju att äta råkor och räkor, så då borde ju en katt oxå funka. :) Plus att katter har fin päls, kan ju oxå användas kanske?

nej, nu är jag inte seriös. det är bara det att jag inte kan se någon skillnader mellan grisar och hundar, minkar och katter utom dem vi har konstruerat. Att plåga grisar och minkar verkar vara mycket mer accepterat än att plåga hundar och katter. väldigt konstigt…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Nore
2008-11-20 09:40
#11

#10. Ja det var lite känsligt när man blandar in hästar i debatten, derekt kommer hund o katt in i debatten hund är ett utmärkt kött har ätit det vid ett besök i marocko, jag viste inte just när jag åt vad det var för efteråt.

Har tagit upp denna fråga hoss hästjänterna runt häromkring, men alla slår ifrån sig tanken.

Ja vad man kan äta i köttväg det är ju till den som annrättar detta kött som vet, vanlig stadsduva är ett utmärkt kött att tillreda o det görs det också på finare inneställen.

Jag menade inte att alla hästägare är överklassungar, men men många är det, o fort de får en häst i hagen så stiger de i kariärstegen, sen om de är hästfolk nja tror inte det, äga o rida o rykta o smörja trens o sadel där går nog gränsen för många, sen att det kommer ut något på baksidan o skall in något på framsidan ja det är nog bäst för många att läja bort

Bleenda
2008-11-20 18:29
#12

Många hästar går till djurfoder i djurparkerna. Hade en bekant som fick stå och stycka små ponnisar till rovdjuren.

Det var också ett reportage i ,tror det var aftonbladet, där en storhäst ägare lämnade in sin häst på en stor djurpark här i sverige. Man fick se bilder på hela proseduren från skott, styckning och matning. Det var en vanlig ridhäst.

Hawknestgrove
2008-11-20 18:50
#13

Ja nore har rätt här när det gäller hästar. Ok, jg har inget emot hästkött, tror jag. HAr bara för mig, att det är ett anksa oekonomiskt kött, dvs det krymper väldigt vid tillagning. MEn där går gränsen för vad jag kan äta. Men som sagt, att låte de stackarna, om det är så, resa lång väg för att slaktas inhumant, så är det av ondo. Men att enbart föda upp djur till nytta för pälsen, det är förkastligt. hoppas vi får ett stopp på det med en enda rätta metoden. Inga köpare, inga säljare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Nore
2008-11-20 22:41
#14

#13. inga köpare säger du, ja möjligen i sverge kan det kunna bli så, men då exporterar de till finland norge o tyskland o känar ännu mer penninger, för ni skall veta vilket pris det är på päls i indien o arabländerna o öststater de nyrika där

aase-andersson
2008-11-21 09:37
#15

nej hästkött krymper inte mer än annat kött. det är ett ortoligt gott kött. gjorde salami förut men nu har slakteriet för häst slagit igen så nu blir det aldrig.. jag skulle vilja lära mig att bereda de djur vi tar, tex en fin grävling eller räv. men att föda upp dom för att göra päls där går gränsen…

Bleenda
2008-11-21 18:09
#16

315 Jag funderade många gånger på att ta hand om skinnet efter rådjur och räv. Men det är sådana procedurer med olika kemikalier att jag inte skulle klara det. Men man kan väl skrapa skinnet och använda som sittunderlag och sånt, tror jag.

Hawknestgrove
2008-11-21 18:39
#17

Ja Bleenda, men då är risken, att du blir rätt hårig i baken…….Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bleenda
2008-11-22 17:17
#18

#17  Man får göra som dom gjorde förr. Använda djurets hjärna (urk) och smörjde skinnet med för att få det mjukt. Och blekte det med urin som man sparat ett tag.Obestämd

Nore
2008-11-22 17:29
#19

#17. är du inte det utan skinnetSkäms Jag använder renskinn när jag jagar o sitter på vist fäller det lite men tänker man på vad dessa pelsstrån kan ge glädje för bobyggare i naturen, o vi skälva tappar hår dagligen fast vi är i livetGlad

Hawknestgrove
2008-11-23 15:15
#20

Ja just det där med djurets hjärna, har jag för mig, att jag läste om, att varje djurs hjärna är precis anpassat just till det djuret i beredningssyfte.  HAHAHA. jag kan min Grottbjörnens folk………

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hennum
2008-11-23 22:50
#21

haha. :D tänk, så mycket man lär sig av att läsa ^^ men sen är väl inte grottbjörnens folk den mest sanningsbaserade serie böcker heller? Så frågan är hur mycket nytta man har av det.. Fast jag kanske underskattar hennes jobb lite här nu.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bleenda
2008-11-23 22:54
#22

Jo, det var nog från en av dom böckerna. Hon har forskat väldigt mycket om ämnet innan hon skrev boken.

Hawknestgrove
2008-11-24 13:40
#23

Ja, faktagrejena i böckerna är ju väldigt bra och väl underbyggda. Men jag lessnade på Aylas kärleksliv till slut…….Tjööööötigt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hennum
2008-11-25 01:22
#24

jo, iofs. sånna saker som att gammalt kiss fungerar bra att bleka päls med, det kan hon väl ha kollat upp. Men all kultur osv hon har med, är ju egentligen bara byggd på väldigt små fynd. och det som är intressantast tycker jag är hur folk levde, inte om de lyckades göra vita pälsar. i vilket fall som helst så är det kul läsning, om man hoppar över dom tjatiga bitarna :D

men säkert så skulle ayla oxå vara emot pälsfarmar, som den djurvän hon är ^^ (med vissa undantag, tex hyenor. snacka om speciecism! hihi :P )

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bleenda
2008-11-25 08:51
#25

#23 Det var ju rena porren i bokenSkäms

#24 Det var själva skinnet som blektes. Inte pälsen (håren). Det är även att vanligt sätt att bleka tyg på.

Hennum
2008-11-26 13:06
#26

juuust de ja, de va skinnet. *glömsk* det var lite för länge sen ja läste böckerna, o ja e inte den som kommer ihåg detaljer. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
2008-11-26 16:29
#27

HEhe, men damporren, den kommer vi ihåg!Skäms

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Nore
2008-11-26 16:59
#28

#27. Jaså det är det ni har dessa böcker till, studiomatrial eller snusklektyr, nu förstår vi vad ni lär er alla hemskheter som ni lurar oss iOskyldig, men fortsätt o studera ni kan bli riktigt bra utbildade till slut

Hennum
2008-11-26 23:29
#29

ohja! damporren kommer jag tyvärr ihåg i alltför mycket detalj. vad min hjärna anser vara viktig information stämmer tydligen inte överrens med min :P haha

nåja, på fredag gäller det. vi har tillstånd från polisen för den här demonstrationen, känns bra. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
2008-11-27 17:05
#30

Nore, till slut så gäspade man bara….. i första boken, så önskade nog alla sig en Yondalar, i bok två så var han väl OK, men sen lessnade man på att höra om honom……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
2008-12-01 08:48
#31

En före detta arbetskamrat och tillika ungkarl hade alltid kylskåpet välfyllt…….

med pilsner.

En del av hans enkla överblivna maträtter hade en liten plats i ett hörn.

Där kan man snacka om pälsdjur, frodig grön päls stack upp ur kastruller o bunkar !

Tackade oftast nej till en kall pilsner när jag blev bjuden……….Rynkar på näsan

Föredrar pälsfria kylskåp.

Nore
2008-12-01 09:46
#32

#31. Ja det verkar vara exstremt, men som tur är så är ju pilsner förseglat tills man drar i pysringen.

Men därimot kan jag känna en viss oro när jag går vid grönsaksdisken när kunderna klämmer o knådar dessa grönsaker o klämmer lite extra, vad har dessa kunder tagit i före detta, har de varit på toa eller hälsat på någon med inflänsa.

Hawknestgrove
2008-12-01 11:30
#33

Ja all frukt och grönsaker här tvättas noga innn jag använder dem…. HAh kylskåp med invändig päls……. Huvvvva!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: