Annons:
Etikett17-boktips
Läst 3887 ggr
TordanG
11/24/08, 3:31 PM

Allt om Allemansrätten

Läste en ny bok om allemansrätten som va helt fantastikst bra. Boken heter "Allt om Allemansrätten- ett svenskt kulturarv. Väldigt lättsam, vackra bilder och framför allt all fakta som man vill ha om vår allemansrätt. Boken är skriven av Ingemar Ahlström.

Annons:
Hawknestgrove
11/24/08, 5:41 PM
#1

Tusen tack för tipset! Bra nu i julklappstider!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
11/24/08, 10:25 PM
#2

#0. Finge jag bestämma skulle jag ta bort allemansrätten, o varför?

Jo det är så att folk missbrukar detta kopiöst, vi kan ta det med våra hästägare som rider o förstör rötter o vägar på privat mark, säger man till dem vänligt men bestämt så påvisar de allemansrätten, likaså våra turister från grannländer söder från noga räknat, det är bara att åka in på privat mark o slå läger med lägerbål o nedskräpning, detta är allemansrätten för mej.

Maria
11/24/08, 11:42 PM
#3

Vi hade ettt gammalt soldattorp i många år och råkade ut för det här med "allemansrätten" flera gånger. Vi hade en liten servitutväg längs en åker till vårt torp. ( med lite grus i körbanorna och gräs i mitten). Vid ett tillfälle stod en tysk husbil parkerad ca. 20 m från huset, så vi kom inte ända fram på kvällen. Bilen var släckt och vi ville inte väcka dem. Stannade bakom och gick hem.

På morgonen så väckte de oss och var aningen sura för att de inte kunde komma iväg. Vår bil spärrade utfarten!!!!!?.

Ett annat tillfälle så när vi hade varit och handlat (mitt på dagen) så satt det en familj och hade pcknick mitt på vår gräsmatta utanför huset. Med filtar och allt. Min man sa att det var bättre de satte sig vid trädgårdsmöblerna så satt de mer bekvämare…

Lite lustigt det där med hur man kan närma sig främmande människor.Kulturellt ?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hawknestgrove
11/25/08, 12:41 AM
#4

Helt enig med ovanstående talare. För i många fall, så mssbrukas dena gamla sedvänja, som från början var till för att hjälpa fattigt folk….. Inte turister med feta plånböcker eller andra. Ryttare  är ofta(inte alltid) ett släkte för sig. Att de inte kan tänka i de enkla banorna inte störa, inte förstöra, som grundpelaren är i allemansrätten, är märkligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

chik
11/25/08, 7:38 PM
#5

Ryttare!!Jag är ryttare o jag förstör inte.

Men dagens skogsvård den förstör.

Jag blir skogstokig på folk som kritiserar hästar.O sen ojar sig över miljön..Lena.P.Ä.

Nore!!Hur tar du dig fram, om du skall någon lägre sträcka?

Jag förutsäter att du går.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Nore
11/25/08, 9:47 PM
#6

#5. jag åker bil eller 4hjuling på när jag är i skogen det är min skog o mina skogsvägar, det är typiskt ni hästtjejer får ni kritik skriker ni högan sky, att ni ger er in på privat mark är ingen rättighet du har bara för du har häst, skulle ni fråga så¨vore det en sak, med häststället som inhandlas ingår inte fri tillgång för dessa hästägare  att rida hur som helst, vi har en väg som vi apsolut inte vill ha ryttare på, denna väg var vi tvungna o grusa upp med bergskross för att ridningen skulle sluta på denna vägsträcka, vad hände då, jo de red på veteåkern för det var ju bara gräs, eller som vi säger vete som är på tillväxt, O vist går jag också men inte genom din privata egendom.

Annons:
skogstrolletbarbro
11/25/08, 10:45 PM
#7

Mest illa tycker jag det är med dessa bärplockare från andra länder. Som kommer i små bussar, fullpackade med folk. Många gånger har de kommit upp till vår gård men vänt då de sett folk. Istället har de fortsatt efter en liten väg som finns några meter längre in i skogen. 

 En gång förra året började vår berner sennen hund, Tanja, att skälla och tittade bortåt "Odlingsvägen". Vi har en jakthund också och den tog vi med oss och gick dit. Längst in stod det en buss med fullt av folk utanför. När vi kom med våra skällande hundar såg vi en av dem kasta något ifrån sig och sprang sedan med de andra längs odlingen nedanför. Med sina hinkar i flygande fläng.

Tanja, som var lös sprang fram till bilen och drogs mot det som var kastat. Jag hann fram just när hon slukade det sista. Det var kyckling ben, en föda som jag undviker att ge hundarna, på grund av splittringsrisken. Särskilt Tanja, som slukar allt, utan att bry sig om att tugga. Sedan fortsatte hon efter bärplockarna, ivrigt skällande. Till slut ropade jag tillbaka henne, vi vände och gick därifrån. Innan vi kom ur synhåll såg vi hur folket  vände därnere och kom tillbaka.

Strax därefter hörde vi hur de startade bussen och såg sedan när de körde iväg. Senare den dagen gick vi dit igen och fann cigarettpaket, med utländsk text på, slängda där. De hade nog städat bussen för där låg högar av både plastpåsar och skräp. Några steg därifrån fann vi dasspapper och en ordentlig skithög. Usch!

Samma dag grävde vi ner två pålar och mellan dessa fäste vi en kedja med ett ordentligt lås på. Sedan dess har vi sluppit dessa otrevliga gäster så nära inpå. Men efter vägen syns på många ställen, deras visitkort. Ostädade eldningsplatser, konservburkar, plastförpackningar, till och med plasthinkar har de lämnat och dasspapper fast de undviker jag att gå fram till.

Jag har absolut ingenting emot bärplockare men allemansrätten borde de få lära sig vid gränsen, eller åtminstone hos de företag som har lurat hit dem.

Nore
11/26/08, 10:40 AM
#8

HIHI kan nästan se detta framför mej hur bärplockare skenar i skogen o en överlycklig hund efter sig.

På min skog hittar jag även små bärplockare i avlånga gummiförpakningar o så dessa förbannade våtservetter o mac donals förpakningar,

Hawknestgrove
11/26/08, 4:35 PM
#9

Ja vi har inget emot ryttare, men de måste lära sig, att de förstör otroligt mycket om de går fel! Granrötter tex är väldigt känsliga och trampar hästar ner, så förstörs mycket pengar. att ta skogsmaskinerna i jämförelse, är ju helt fel. De är ju där för att ta ner skogen som finns!Om de dessutom förstör på grannes mark, så får de vackert betala för sig. MEn många, nu drar jag INTE alla ryttare över en kam, tror att det är helt Ok att ge sig ut iskogen hej svejs. Glöm inte bort, att är de fler än två hästar med ryttare, så räknas det som komersiell drift och DÅ gäller inte allemansrätten.

Vidare tänker många heller inte på, att det jagas i skogen. De utsätter både sig själva och sina djur för fara, plus att de stör jakten, som jägarna inte har gratis……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Vattnadal
11/27/08, 1:01 AM
#10

I min skog är det bara jag och jägare nu. Idag hittade jag och Vidar en tom läkerolförpackning i skogen! Hemska tanke, en jägare har skräpat ner, eller kan någon korkad utlänning eller hästtjej ha varit förbi? Nej, inga såna spår i snön alls… De enda som passerat huset var 2 bilar med jägare (jodå, jag känner igen dem, de jagar här flera gånger i veckan).

Nej, nu driver jag med er, förlåt. Fast ibland är det lite så här på SnIF, att jägare är guds gåva till planeten, och alla andra som är i skogen förstör den.Tyst Hoppas att alla kan ta detta som det är menat, med glimten i ögat, så att inte ni reagerar som #6 säger att hästtjejer gört så fort de får kritik.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
11/27/08, 4:34 PM
#11

Helt klart, Vattnadal, så tar jag det med knusende ro. Men jag vet också, av erfarenhet, att tyvärr, vi har råkat illa ut som jaktarrendatorer mot ryttare. Markägaren var dessutom en sån fegis, så han sa varken bu eller bä.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
11/28/08, 11:43 AM
#12

Allemannsrätten är bra, tyvärr så missbrukas den. En del tror ju att det är ett carte blanche att göra vad dom behagar.

Men utan den skulle jag nog inte trivas i Sverige, vi är ju inte alla markägare.

Mer allmän information i media om vad den innefattar samt information vid gränsena skulle nog inte skada.Tycker också att det skulle vara möjligt att anmäla brott mot allemansrätten.

En massa skyltar med "Privat mark, tillträde förbjudet" vill jag inte se i Sverige.

Inte heller Texasvarianten " Trespassers will be shot, survivors will be shot again".

Nore
11/28/08, 3:52 PM
#13

#12. Jag skulle vilja ha det som i tyskland o danmark, här i sverge är vi så jäkla flata o har inte rätt o säga från tack vare denna lag, i andra länder fins det ett liknande arendeavtal som går o tekna, detta går till o rätta till städa efter besökare o det går även sätta vite på de som förstör någons ägo.

många av besökarna här tycker det är komiskt att det får fortgå med detta sabotage på enskild egendom, vi kan ta ett exsempel en bonde här omkring odlar ekologiskt o besprutar inte sina ägor, på det viset får han mycke blåklint o prästkragar på gärdena, o vid midsommar då kommer de som utnyttjar allemansrätten o plockar dessa blomster till midsommarstången men samtidigt trampar de ner säden också, han gick till dessa för två år sedan o bad dem vara försiktiga med säden, han blev då misshandlad av besökaren o fick söka läkare, detta resulterade i att lantbrukaren sprutar så mycke gifter för att slippa midsommarblomster o turister.

Annons:
Hawknestgrove
11/28/08, 4:06 PM
#14

HAHA, Texasvarianten var kul!

För dem som inte talar engelska:

Obehöriga blir skjutna, överlevande blir skjutna en gång till!

Den var inte dum!!!!!Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bjornen
11/28/08, 4:37 PM
#15

Att hästar skulle orsaka skador på granrötterna är mycket sällsynt, men det kan uppstå vid extrema förhållanden. Däremot gör många motorfordon större skada. All terängkörning med motorfordon är förbjuden på barmark om det inte är krävs för nytta. Det gäller även markägaren som inte får köra med motorfordon i terrängen för att bara transportera sig själv. I samband med handikapp kan det dock vara tillåtet. 

Hästar och ridning kan däremot skada mark, stigar och vägar om de framförs på felaktigt sätt. Därutöver kan olika fornminnen och andra kulturhistoriska lämningar skadas av betande hästar i stängslade hagar.

Hawknestgrove
11/28/08, 5:33 PM
#16

JA hur som helst, är man markägare, så ska man ha rätt att förbjuda ridning i skogen, anser jag. Ni  är välkomna till fots! OCh ingen markägare är väl så dum, så han medvetet förstör sin egen skog. Så jag får väl säga, att jag inte är glad åt allemansrätten, som faktiskt inte inberiper ridning. Det är ingen lag, utan något som gjordes i urinnes tider för att fattigt folk skulle kunna få sig lite näring och värme. OCh ärligt talat, så fattiga är vi väl inte längre?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bjornen
11/28/08, 6:10 PM
#17

Vi ska vara rädd om allemansrätten som är en sedvanerätt och är från den tid då en stor del av skogsmarken var allmän mark för byn , socknen eller häradet och ägde ingen av dem, så var det kronan (enligt det falska riksdagsbslutet  Alsnö stadga). Det är självklart att allemansrätten ska vara kvar med både rättigheter och skyldigheter. Delar av allemansrätten är också reglerade i bl.a. Byggnadsstadgan sedan medeltiden. 

Genom allemasrätten kunde man förflytta sig i skog och mark och nyttja naturens resurser trots att det inte fanns några människoboningar på långa sträckor. Jag vill inte hålla med att den är för fattigt folk utan mest för vandringsmän och som även kunde nyttjas av fattiga människor som bodde i skogstrakter för vedfångst.  Allemansrätten ger ingen betesrätt som skulle ha gynnat de fattigas svärre djurinnehav.

Hawknestgrove
11/28/08, 6:47 PM
#18

Ja vissst har du rätt i ska, Bjornen. MEn i dagens samhälle, så är det egentligen inget vi behöver. I synnerhet, när det ständigt missbrukas. MEr upplysning exempelvis vid gränserna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
11/28/08, 10:45 PM
#19

#17. Jag menar inte att vi skall stoppa folk för att vara i naturen, men jag räknade hur många som har sina nöjeshästar runt min skogar, det rör sig om en 65 hästar o de rider varge dag året runt på skogsvägar o viltstigar o ger gärna hästarna en hötapp från foderborden för det vilda, jag missunnar inte hästarna hötappen men jag tycker köper de en häst då bör det finnas möjlighet o rida på sin egen ägor, men jag förstår de köper ett torp med tre villatomter o i anonsen står perfekt hästställe, men då som hästägare måste det väl då finnas förstånd att på dessa tomter kan jag inte motionera min häst året runt, då är frågan är det grannen som skall överlåta ridvägarna, det jag vill komma fram till är har inte privat markägare rätt o hindra ridning på skogen när jag kan hindra motordrivna fordon.

skogstrolletbarbro
11/29/08, 3:05 AM
#20

Helt klart är allemansrätten en rätt som vi måste värna om.

"12" och "15/17". Jag håller med er!

Annons:
Nore
11/29/08, 10:15 AM
#21

#20. Har debaterat detta med min egen svärfar, för honom skulle det vara katastrofalt o inte ha allemansrätten, vad skulle han o sina renägarkompisar ha renarna då, o han erkänner att det skulle inte fungera. som jag sa till dem vid ett tillfälle det kanske funkar hoss er i norra sverge men inte i södra, hur skulle det se ut om boskapsägare o bönder lät sina djur gå vilt förvåg på grannens ägor, det skulle bli rena kriget mellan dem.

för min del tycker jag allemansrätten är ett ålderdomslag som skulle slopas, o det funkar i alla andra länder varför då inte i vårt land

Bjornen
11/29/08, 12:45 PM
#22

Ni som vill ha bort allemansrätten kan väl gå täbaks tä Danmark, så klarar vi oss andra bättre. Det är ju tack vare Falu gruva som vi fick in sådana som inte passar in i det gamla Sverige med sunda lagar och levnadsregler.

Det är ju bara att stänga in det man vill ha ifred.

Egentligen är inte allemansrätten någon lag som räddar rennäringen utan det är statliga löften om betesrätt på kronans mark, som nästan all mark var i rennäringsområdet. Sedan överlät kronan samma mark igen till olika nybyggare och i princip sålde eller skänkte staten samma mark två gånger.

corabora
11/29/08, 2:07 PM
#23

#20 Gäller verkligen allemansrätten för rennäringen? Tänker på att samerna för några årt sedan inte fick ha renar i stora delar av härjedalen eftersom de inte kom överens med markägarna om ersättning för skadorna som renarna orsakade.

Varför ska det stiftas nya lagar och regler när de som redan finns inte följs och respekteras. Kollar du på naturvårdsverkets sida står det "Annars brukar åkrar med växande gröda nämnas. Där är det förbjudet att ta sig fram under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. Men när marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark."

Trodde att du tyckte om "ålderdomslagar" som stiftades på den tiden våra förfäder var kloka som det brukar heta när det handlar om jakt och vilka djur som ska finnas i sverige.

Nore
11/29/08, 8:04 PM
#24

#22. Det är därför danskar o tyskar kommer hit o jagar, för att vi har så släpphänta regler, jag är svenskfödd o tänker inte imegrera till danmark, min släkt har stridit för sin mark i alla tider o det gör jag o som väl har jag arvingar som har samma inställning till denna lag.

#23. Håller med dej om att våra förfäder hadde en bätre syn på rovviltet än ……… i dag

corabora
12/3/08, 11:26 AM
#25

#24 Om det känns bättre för dig så kan du få tro att vi har samma åsikt, annars så kan du ju läsa det jag faktiskt skrev.

gurin
12/4/08, 1:42 PM
#26

Jag värnar om allemansrätten. Jag finner den ett utmärkande drag som i positiv anda skiljer vårt land från andra länder.

Missbruket av denna rätt är dock en helt annan sak och jag skulle gärna se att skadeståndskrav restes lite oftare. Skadestånd för ekonomisk skada har egentligen aldrig varit några promlem i detta land. Problemet är nog snarare att vi inte vet mot vem eller vilka som begått brotten då de oftast upptäcks i efterhand.

Vi skall också ha klart för oss att allemansrätten inte tolkas lika över hela landet eftersom det är just en sedvanerätt.

Jag bor numera på Gotland och en bidragande orsakt till varför gotlänningarna uttrycker sig i nedlåtande ordalag om "stockholmarna" är att de påfallande ofta hängnar in och sätter upp förbudskyltar. Det som för en inflyttad sommarboende är tomt nära hu är för många äldre bybor allmän stig.

När jag var barn vistades vi sommartid på kosteröarna. Där var det ännu tydligare. "Vägarna" gick runt husen över gårdstun och ibland mellan hus och utedass. Vi barn från Ångermanland hade svårt att övervinna det där med att inte gå på annans tomt och tordes sålunda inte gå på det som öborna betraktade som allmän väg.

Jag skall nog ta del av den där boken, det kan vara intressant att se vad författaren anser vara allemansrätt. Om jag skall sammanfatta vad professor Klas Sandell skrev i ett projekt där jag själv var delaktig så får det bli något i stil med:

Allemansrätten kan definierar som det frirum som uppstår mellan olika lagars avgränsningar kring i huvudsak: ekonomiska intressen, hemfrid, naturskydd/vård och landskapets nyttjande. Allemansrätten är därför en gråzon som sträcker sig från vad man får, över vad man bör och inte bör, till det som man inte får.

mvh/gurin

Nore
12/4/08, 6:36 PM
#27

#26. I detta håller jag med helt o hållet, allemansrätten fungerade aldeles utmärkt tills framåt 70tal, då skulle dessa sabotörer till landet o leva lantliv, det värsta var att de inte tog hänsyn o städade efter sig när de gav sig i väg hem igen, jag är så gammal så jag har upplevt resandefolket som kom efter våra vägar, de städade efter sig o tackade oftas för de fått bo på en ängsbit eller skogsbacke, de var rädda om att inte förstöra naturen o grödor, ja sen att det kanske fans andra saker som gjorde dem inte välkommna i byarna det är en annan sak, men de flesta var hyvens mäniskor med lite oro i kropparna o ville vidare, men det var äkta naturfolk.

Annons:
Hawknestgrove
12/4/08, 9:13 PM
#28

Ja  för att klargöra för vissa PMAre, så har jag inte något emot allemansrätten i sig, men jag har emot hur den tolkas av vissa i dag! Och en bok om den, är väl en bra sak att ha hemma i bokhyllan, om inte annat än att ha för att knäppa på näsan?

Att den i realitet har, enligt mig själv ,överlevt sig själv, det är ju min högst personliga uppfattning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sukram
12/4/08, 9:25 PM
#29

Det är skillnad på att bruka och missbruka allemansrätten. De problem som många beskriver tycker jag är missbruk. Det är ju givetvis inte det allemansrätten är till för. Att inskränka rätten tycker jag är fel då den i sig inte är fel men att få straffbelägga de som gör åtverkan på andras mark tycker jag borde vara självklart. Jag blir skitf***ad när jag ser hur folk stannar på skogsvägar för att fika och lämnar McDonaldspapper, ölburkar, påsar och allt möjligt i skogenSkrikandes Det är ju mysigt att kunna gå ut i naturen och ströva och ta en fika, förstör inte den möjligheten!

Nore
12/4/08, 10:29 PM
#30

#29. Tänk om alla tänkte som du, ja då hadde vi inte nerbrytna träd o soptippar efter vissa element, du tog upp detta med att åtala för nedskräpning, säg att du skämtar, för det funkar inte, då hadde nog denna nedskräpning nog vuxit över eller vuxit till soptippsliknande natur.

kjell-t
12/5/08, 12:51 AM
#31

Det verkar som ni har mer problem söderut. Här uppe är de lugnt.

Nore
12/5/08, 10:23 AM
#32

#31. Ja du så är det nog, men jag vet att ni i jämtland också har börjat fått problem med detta, har en svåger som får vara sopåkare innan vintern efter alla turister som varit där på sommaren.

Upp till toppen
Annons: