Annons:
Etikett20-fiske
Läst 8178 ggr
Ronny-K
9/28/08, 3:41 PM

Bläckfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visserligen finns det bläckfisk i våra svenska vatten, men inte i kvantiteter eller i områden/djup så att dom nås för riktat handfiske. Dom fångas oftast i trål o nät.

I Medelhavet har jag dock ofta fiskat dessa havets läckerheter med ett enkelt haspelspö från strand eller pir. Bra om det finns bakgrunds belysning vid marina eller hamn. Dom jagar ofta där.

Det är så gott som uteslutande nattfiske som gäller.

De bläckfiskar jag nedan talar om är tioarmad (Squid) alltså inte den åttaarmade (Octopus), den senare finns även men personligen fiskar jag den inte. I just det område jag fiskar är den utrotningshotad men något förbud mot fiske finns inte. De jag fångar släpper jag.

Bläckfisken har en fantastisk förmåga att ändra färg efter omgivningen, kontinuerligt.
Ungefär som att titta på en skimrande datorskärm i alla färger eller som norrsken. Dom använder den här förmågan när dom jagar för att förvilla bytet och "försvinna" i omgivningen.
När man får upp dom fortsätter det här skådespelet en stund, men sedan bleknar dom.
Då ser dom lite tråkiga ut, liksom nyfångad torsk gör efter ett par timmar i kylboxen.
Men smaken är det inget fel på!

Några andra nattjägare som trillat dit.Det blev Calamari till middag, mums filibaba!

För att fiska används Sqid Jiggar som på bilden nedan.

Dom är självlysande och vevas hem saakktaaa så att den följer botten. Bläckfisken (squid) slungar ut sin fångsttentakel och greppar bytet, den fastnar då i jiggens piggar.. När man vevar hem sker det under mycket plask o sprut då den försöker fly med "jetdrift", ibland blandat med bläck. Man får se upp så man inte kommer hem o liknar sotarmurre..

Ps. Använd "billig" nylonlina om du prövar, mycket slitage från bottenkontakt med sten.

MVH

Ronny

 

Annons:
Martin
9/28/08, 4:56 PM
#1

Kul och intressant artikel, trodde faktiskt inte man kunde fiska bläckfisk med vanligt haspelspö - men där ser man - något skall man lära sig varje dag :o)

mvh Martin

Ronny-K
9/28/08, 5:12 PM
#2

#1 Tack!

Glömde nämna att säsongen börjar vid den här tiden och fram till Maj- Juni.

Bäst fiske vid lugnt väder och speciellt om man ser "ansjovis-stimm" vid marinor / vågbrytare.

Jiggar hittar man i de flesta länder runt medelhavet om man tittar in i den lokala fiskebutiken.

En god vän påstod att han sett en äldre kvinna i Brindisi, Italien, använda handlina och hemmagjord jigg tillverkad av ett förtyngt kycklingben!

Intet nytt under solen.

Hawknestgrove
9/28/08, 7:21 PM
#3

Tack för ett toppeninlägg, kan vara bra att tänka på, för de som är intresserade av fiske oxch åker söderöver! Bläckfisk är gott, jag håller med. Lite pyssel förstås, men smaken är det absolut inte något fel på!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/29/08, 11:04 AM
#4

#3 Ja det är lite pyssel att rensa dom. Här är en site som beskriver tillvägagångssättet, visserligen på engelska, men ändå…

Hawknestgrove
9/29/08, 9:16 PM
#5

Det gjorde ju inget! Det var så bra bilder så tack!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: