Annons:
Etikett02-havet
Läst 3440 ggr
heliotropes
2008-08-23 00:50

Smärre chock..:-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fick jag när jag tog upp lite fisk till katten ur frysen för att koka och ge dem. Det ligger en hel del ogenomskinliga påsar med fisk där,så jag tog upp en som verkade legat länge…..dagen efter tog jag den för att koka….min första reaktion…-Vem *f* har fryst in en långnäbbad fågelFörvånad

Vid närmare granskning såg jag att det var en Näbbgädda,nu bor ju jag i innlandet,så havsfiskar i dess olika former har jag bara fått och sett nära live de gånger jag själv har varit med på dessa havsfisketurer….men någon näbbgädda hade jag aldrig sett. Denna vända ut i havet var jag aldrig själv med och inte hade de sagt att de fått någon heller…….MEN FY VILKEN HÄFTIG FULING..

Jag tog bild på den så att de som aldrig har stiftat närmare bekantskap med den ska få se hur den ser ut …

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
heliotropes
2008-08-23 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och en bild på hela,den var 68cm lång. Jag fick ju iallafall höra nu att de var väldigt roliga att fiska…..hm!nästa år ska jag med…

Eva // medarbetare på Perser


Anders 50
2008-08-23 02:08
#2

Jag har också en näbbgädda…fast hon är rätt ok ändå.   Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
2008-08-23 09:29
#3

Näbbgädda är ett väldigt kul fiske och kan varieras med både fluga, mete och lätt spinnutrustning. Har själv bara fiskat det med spinn. Gott är det också, stekt helt färsk med smält smör och kokt potatis. De gröna benen gör att det är tacksamt att bena den :o)

mvh Martin

Puma77
2008-08-23 11:03
#4

Jag har bara sett små näbbgäddor. Men kul att se en lite större. Visst är det fräckt fula:)

 

//Pia

heliotropes
2008-08-23 16:56
#5

#2 Det är ju ett roligt namnCool

#3 Jag som var ny på denna "firre" blev ju väldigt överraskad över dess gröna ben och blod,men det är som du säger,den var inte svårrensad på sina ben. Jag fick lov att goggla om just detta,men det stog bara att det gröna fyller ingen igentlig funktion.

#4 Att inte du har fiskat denna fuling…det trodde jagFlört

Eva // medarbetare på Perser


Puma77
2008-08-24 00:11
#6

Hi hi nja jag brukar sikta in mig på abborre oc vanlig gädda men för det mesta får jag bara dessa förbenade mört. Fast till kräftbete funkar även de galant:)

 

//Pia

Annons:
heliotropes
2008-08-24 00:38
#7

#6 Hehe! Med sådana fylleröda ögon som dom har är de nog en delikatess åt kräftan,är de "månne" marineradeFlört,men alla mina katter ratar mörten.

Eva // medarbetare på Perser


Hawknestgrove
2008-08-25 02:20
#8

JAg hr också fått denna yp, när vi har fiskat makrill! precis som ni säer, den är god. när jag bodde i Skåne, kunde man köpa rökt sådan också. Toppengott!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogstrolletbarbro
2008-08-26 01:24
#9

Har aldrig sett en sådan utom på bild. Har heller inte vetat om att den finns i Svenska vatten.

En ful fisk verkar den som, men säkert god ändå, om ni säger det så.

heliotropes
2008-08-26 02:14
#10

Just den här Näbbgäddan  på bild är fiskad utanför Norska Hitra,ett väldigt vackert kustområde.

Eva // medarbetare på Perser


Anders 50
2008-08-26 12:00
#11

Visste inte att den hade gröna ben…man lär sig alltid nåt nytt på den här sajten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

heliotropes
2008-08-26 16:10
#12

#11 Och vilken grön sen…….de var riktigt gröna,nästan i nyans som de gröna fiskelinorna men lite mörkare.

Eva // medarbetare på Perser


Hawknestgrove
2008-08-26 16:46
#13

Ja toppen. Man ser dem verkligen! Det är en god firre. Men jag vet att jag blev nästan sk*tskraj, när jag fick upp en sån på makrillmeta…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
heliotropes
2008-08-26 17:30
#14

#13 Då förstår du min reaktion när jag tittade ner i påsen och möttes av denna näbb.Tungan ute

Eva // medarbetare på Perser


Hawknestgrove
2008-08-26 23:14
#15

Precis! den jag fick upp var stor och uppförde sig som en ål och var ju silverglänsande…. Liksom inte vad jag väntat mig, när det ryckte i metan…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: