Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 2001 ggr
Bleenda
2008-09-30 23:50

Dessa tappra bönder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har dom jobbat 14-15 timmar /dygnet i flera veckor för att vi ska få bröd på bordet. Men aldrig hör jag  mina söner klaga på att dom är trötta. Men snart får även dom gå till skogen och koppla av.

Annons:
heliotropes
2008-09-30 23:53
#1

Visst gör dom ett tufft jobb…dom är väl värda en elogeGlad

Eva // medarbetare på Perser


Anders 50
2008-10-01 00:09
#2

Vet exakt hur det är, men va skönt det är när det är klart, skulle bara vara lite högre timpeng….

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
2008-10-01 07:38
#3

 Dom får frisk luft och gratis motion hela dagarna. Och oftast vacker natur omkring sej. Dom får också se mycket vilt. Yngsta grabben fick gå ur traktorn och flytta undan en liten harunge som låg och tryckte. Förra året höll han på att få en älgtjur in i främre plogen när han plöjde. Det sitter en plog både fram och bakom.

Nore
2008-10-01 10:47
#4

Ja vist är det tur vi har bönderna, men jag tycker det har spårat ur lite ändå, häromkring bygger de en ladugård med 1400 kor o 1000 ungdjur, nu är frågan den är detta latbruk eller en fabrik, skall vist köra treskift, fodret kommer från skåne o gödsel vet de inte riktigt vad de skall göra av än eftersom de har lite för lite arial för den.

Maskinerna är stora o vräkiga o det är också förståligt, 1 förare skall köra flera olika redskap samtidigt o helst inte ta någon rast.

Den firman jag kör för har rätt mycke o göra åt bönder vid grönfoderkörning 6 lastmaskiner går två skift på tålv timmar, sen om de läjt in en jaguarhack som tar 1900:- i timmen pluss moms då vill det till att denna maskin ser till lasmaskinerna har fult upp som i sin tur tar 850:- pluss moms i timman. Ni kan roa er med att räkna ut vad timmkostnaden är för bonden för läjda maskiner, sen kommer hans egna o anstälda på detta, så man kan konstatera att den mat bonden tar fram är alldeles för billig för konsumenten.

Ronny-K
2008-10-01 15:16
#5

#4 Sen är ju frågan om det verkligen är den maten vi vill ha när den kommer från så stora jordbruksindustrier.

Inte jag om jag kan o har råd att undvika denRynkar på näsan

Nore
2008-10-01 18:43
#6

# jag vet inte vad du menar detta är ekologigst odling, det konsumenten skriker efter, att bedriva denna sorts odling gör att det blir dyrare o framställa våra produkter som vi får i handeln.

Vegetarisk mat måste även den ha gödning för att bli föda för oss mäniskor, att kompostera tar tid för det skall visa någon vinning i detta.

För min del tycker jag den gris som varit ute o bökat o inte är uppvuxen i stora grisstallar smakar bäst mjölken från det mindre jordbruk där kontakt med djuren hålls högt, o äggen från frigående höns är de som smakar bäst, o givetvis viltkött som vi jägare har tillgång till

Annons:
Ronny-K
2008-10-01 21:44
#7

#6 Jo jag tycker väl bäst om potäter, kött o ägg osv som jag köper av "vänner jag känner" med småbruk + skrubbor, spättor o annat smått o gott som jag garnfiskar själv när väder o vind tillåter. (för familjen endast).

Tack o lov för frösaboxen!

Viltköttet är för mig liksom pricken över i,et, festligt o förbaskat gott.

Jag vill gärna veta var grejorna vi stoppar i oss kommer ifrån, är dock inte fanatisk i detta tyckande.

Men du lär aldrig se mig på Mc Donalds el. dyl. snabbmatsställe! Skrattande

Köper gärna ekologiska grönsaker, gillar tomater som smakar tomat. Ok dyrare, men jag köper inte chips, lösgodis o det andra klabbet som har mångdubbelt kilopris.

Tror inte vi tycker så olika.

Nore
2008-10-01 22:15
#8

#7. Tacka vet ja för den svarte grisen o mjölken från bonden som man kan skumma av gräddenFlört

Sen det goa vilda köttet, man mår så gott när man går på butik o ser vilken dyr mat man vräker i sig o till vilket pris man känner sig smått förmögen vid sådana tillfällenSkäms

Jo nog skall man vara glad o veta att det man förtär är helt ok o det kommer från glada djur, potatis o morötter är gräns när vi talar grönsak, har en hund som äter gräs i mellanåt o jag ser hur det går för honom, så jag aktar migCool

Bleenda
2008-10-01 22:30
#9

#4 Nu är det ju inte alla som har över tusen kor. Det kallar jag fabrik. Men ska man få in lite till löner så måste man nog försöka tjäna lite på sitt jordbruk. Det kostar att driva det.

Ajabaja! Akta dej för "svart" opastöriserad mjölk. Det kan du få ganska ont i magen av. Av en elak bakterie som heter EHEC.Tungan ute Den kan man ju få av andra orsaker också. Men just där finns det risk.

Hawknestgrove
2008-10-01 22:50
#10

JA, kött från djurfabriker är inget jag gillar. vi har en köttbonde här, de arma tjurana sår och trängs, får aldrig gå ut och beta, står i en fålla hela sitt liv. Ok, ute, ja, godkänt, men lika trevligt som på en tunnelbaneperrong. Nä, inget sånt för mig tack…. Mjölk dricker jag inte, är inte kompis med korna. Ägg köper vi från ett par vänner som hr egna fria höns. När deras är slut, så blir det ägg från frigående höns, litar inte till hunda på det där KRAV gojset, ska jag säga om jag int kan se det själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
2008-10-01 22:56
#11

#9. men snälla lilla blennda jag är uppvuxen på sådan mjölk o för min del tror jag vi blivit lite för rädda för bakterier.

Vist kostar det o driva jordbruk o det skall sjutton veta vad alla avgifter kommer från, tror ta med tusan de kommer från bryssel.

Vi kan ta detta med ett djur som bryter ett ben o avlivas varför skall detta djur depoteras till kadaveranlägningar, när detta djur går använda som föda, den avgift som bonden får betala för detta är helt åt skogen, jag skulle kunna ta fram flerasådana saker som är åt skogen riktigt.

Hawknestgrove
2008-10-01 22:57
#12

Ja, Där har du väldigt rätt, Nore. Så himla dumt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anders 50
2008-10-01 23:01
#13

Tänk vilka mängder av opastöriserad mjölk man har druckit. Och när man var liten och busade vid mjölkningsdax, brukade vi spruta ifrån spenen direkt i munnen. Fast då var inte Ehec-bakterien uppfunnen Obestämd så man blev aldrig sjuk.

Detta med mekaniseringen inom jordbruket och stordriften är nog bara att acceptera…det är tidens gång. Det var slitsamt förr, men det var roligare. T.ex. vid höskörden, här var alltid mycket folk och hjälpte till, och man kunde prata och umgås samtidigt som vi arbetade. Nu sitter man i traktorn med radion som enda sällskap.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Hawknestgrove
2008-10-01 23:02
#14

Ja, jag gillar också faktiskt  sk bonnemjök……det hade jag turen att kunna köpa, när vi bodde i Skåne. Men nu har jag inga möjligheter til det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bleenda
2008-10-01 23:25
#15

Vi använder själva den mjölken. Så klart, eftersom vi har kossor. Det smakar verkligen mjölk och innehåller dessutom allt nyttigt som mejerierna inte hunnit ta bort och tillsatt nya.

Men det är förbjudet att sälja mjölken till utomstående. Mycket på grund av  att den inte är pastöriserad. Det finns tyvärr fall där folk har fått bakterien och dött. Nu finns inte smittan här. Men man ska vara försiktig.

Hawknestgrove
2008-10-02 16:45
#16

Ja Bleenda, dessutom så är du ju tvungne att ta upp det som förmån i deklartionen, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

aase-andersson
2008-10-08 09:33
#17

Ja riktig ny skummad mjölk..mums  och kalvdans.

Var i england under veckan och tittade på småskalig matförädling. Såg flera bönder som slaktade och tog hand om köttet och sålde det i sin gårdsbutik. Helt fantastiskt..

Bleenda
2008-10-08 21:00
#18

#17 Tack för att du påminnde mej. Jag har råmjölk i frysen. Ska nog ta och tina upp den och göra lite kalvdansTungan ute

Hawknestgrove
2008-10-09 16:28
#19

Avis……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anders 50
2008-10-10 00:43
#20

Tänk…skivor av råmjölkspannkaka stekta i smör….dreglar..åhh !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
aase-andersson
2008-10-10 09:45
#21

ja.. ett gammalt ordspråk om bönder--- prata inte skit om bönder med mat i mun…

Här börjar de mindre bönderna hämta sina tjurar från sommarbeten. har haft ståtliga chervrolais"vet ej hur det stavas" gående på en äng där jag vandrar förbi och de är så fina och stora.

Bleenda
2008-10-10 22:31
#22

#21 Dom är väl läckra. Särskilt de stora tjurarna.

Linda-A
2008-10-10 23:03
#23

#21 Charolais tror jag bestämt det stavas, vackra "nötter" är det!

/Linda-a, snart husdjursagronom

Upp till toppen
Annons: