Annons:
Etikett26-mumssidan
Läst 10435 ggr
aase-andersson
6/4/08, 9:28 AM

Konstig mat från naturen

Tyckte nog att denna tråd var högst aktuell…

1 styckad Bäver i fina bitar lagda i marinad med allt vad man vill ha och äppelcidervinäger för mörningens skull.. Låt ligga minst 2 dygn. Grilla sen på grillen och njut med en kall öl..

Supergott.. Har även rökt den och gjort stek och bäver pate´

Annons:
Bleenda
6/4/08, 7:32 PM
#1

Vi har gjort bävergryta. Men den blev så sabla seg att vi funderade på vart ungarnas studdsbollar tagit vägen. Men rökt ska vara jätte fint.

Hawknestgrove
6/4/08, 10:18 PM
#2

Bläh för bäver. HAr testat. SDmakar som bäver luktar, trots att jag la eländet i mjölk. Esther gillar bäver.

 Men här ska ni få nåt gott…..

Här kommer ett läckert recept till!

ÄLGMULE I GELE 

  • 1 älgöverkäke
  • 1 lök, skivad
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 lagerblad
  • 6 kryddpepparkorn
  • 6 nejliko
  • 1tsk salt
  • 1/2 tsk peppar
  • 0,5 dl vinäger

Gör så här:

  • Såga av älgöverkäken alldeles framför ögonen.
  • Lägg överkäken/mulen i en stor kittel med kokande vatten och koka i 45 minuter.
  • Lyft mulen ur kitteln och kyl i kallt vatten.
  • ryck bort alla hårstrån. det går lätt när mulen är kokad. Ungefär som att plocka en anka.
  • Skölj mulen noggrant så att inga hår är kvar.
  •  lägg mulen i den rengjorda kitteln och fyll på med kallt vatten, så det täcker.
  • Lägg i löken, vitlöken, kryddorna och vinägerna.
  •  Koka upp, dra ner värmen och sjut till köttet är mört. Låt mulen kallna i kokspadet över natten.
  •  Ta upp köttet ur spadet och plocka bort ben och brosk. Du kommer nu att ha två sorters kött, dels ljust kött från nostippen, dels mörkt från de bakre delarna av mulen.
  • Skär köttet i tunna skivor och varva ljust och mörkt kött i en rak kaform.
  •  Koka upp spadet på nytt och häll över i kakformen.
  • Låt svalna tills spadet stelnat till gele. Servera kallt.

NÄÄÄÄÄÄÄ, jag har INTE provat och vill inte heller….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
6/4/08, 10:20 PM
#3

Lägger min läckra soppa här. I morgon så får ni ett ljuvligt recept på leguansoppa

Gräshoppssoppa

  • 4 l gräshoppor
  • 2 lökar, grovhackade
  • 1hackad vitlöksklyfta
  • 1 selleristjälk
  • 2 morötter
  • 1/2 tsk muskotblomma
  • salt och peppar
  • 3 dl vispgrädde.

Gör så här:

  • Lägg alla ingridienserna utom vispgrädden i en stor gryta och fyll på med vatten. Koka upp, dra ner värmen och koka i 3 timmar.
  • Kör i matberedare i omgångar. Sila soppan och häll tillbaka i grytan.
  • Häll i vispgrädden och se till att soppan inte kokar igen.

Servera med djurkex.

Gott va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Faxlin
6/4/08, 10:47 PM
#4

Inget av recepten lät speciellt goda. Hualigen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skogstrolletbarbro
6/4/08, 11:35 PM
#5

Bäver har jag aldrig smakat, så det kan jag inte uttala mig om.

Älgmule har jag faktiskt provat äta och det var gott, lite mörare än tunga.

Men jag har för mig att det är ett långkok.

Det andra receptet Gunilla bjöd på låter inte så lockande.

Hawknestgrove
6/4/08, 11:46 PM
#6

Heh i morgon kommer ett ljuvligt recept på leguansoppa….

 Ja älgtunga, det gör jag faktiskt i ordning varje år, under förutsättning att det blir älg, förstås. Väldigt uppskattat, slagsmål om den, när den är färdig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
aase-andersson
8/27/08, 10:35 AM
#7

I helgen som var så hade vi Tysk jaktterrier träff i västra och en Grytjaktshelg. På kvällen efter en lyckad jaktdag så skulle vi grilla karre. Har ju alltid sagt att jag ska smaka på all mat innan jag yttrar mig hur det smakar.

Vi fick grävlings filee av åring som legat lite i marinad grillad och det var faktiskt VÄLDIGT gott. Bättre än rådjur och smakrikare än gris. Trikiner pratades det om och vi hade en biolog i gruppen som genast kollade detta och kom fram till att sällan det påträffats i grävling utan mera i vildsvin och där var inte % hög 2% av alla vildsvin som skjuts har trikriner.

Så då får jag väl fråga mig hädanefter om jag ska äta de unga grävlingar vi tar!!!!!!!!!!!!Cool

Anders 50
8/27/08, 12:56 PM
#8

Får man inte veta vad det är, så äter man det nog det mesta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
8/27/08, 1:22 PM
#9

Undr andra världskriget var grävlingkött inget ovanligt att äta. För bästa smak bör köttet ligga i mjölk, men om man tar unga kanske kan ätas utan mjölk också

Cristine
8/27/08, 1:47 PM
#10

Jag har ätit grillade gräshoppor..ben och vingar faller av så det är bara kroppen kvar..likaså åt jag myror i sydamerika..rostade so blir det bara kulor kvar som man får i en pappersstrut och knaprar på när man går på fotboll.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Puma77
8/27/08, 2:30 PM
#11

Egentligen, varför rynkar man på näsan när man hör grillade gräshoppar, rostade myror m.m. Man äter ju annat grillat och rostat så varför inte det.

 

//Pia

Nore
8/27/08, 8:59 PM
#12

Ja tillomed äter folk grisfötter o ändå vet de var de varit någonstans, o inte tal om ägg jag vet var de kommer från, så det är tur det är skal på dem, kallar man ägg för skaldjur eller, det kanske beror om tuppen varit framme.

Går man på resturang utomlans efter några öl o lite annat yrssel så smakar det hur gott som helst o man har varit ut för något exsåtiskt.

jag brukar inte vara krämagad men åt en soppa i ryssland en gångi tiden, det var magstarkt o den var het, jag åt mycke bröd den kvällen, det är nästan man hurves när man tänker på det.

I japan åt vi något som såg ut som torkade sokerkaksmulor, när man slängde in en han med dessa i mun så fräste det, det var friterade insäkter av något slag, min kompis som var på samma båt som jag sa, fy tusan det är som att svälja en skorpa utan att tugga, men de hadde säker rätt roligt åt oss när vi provade det mesta i matväg o dricka.

Puma77
8/27/08, 9:17 PM
#13

Ha ha Nore. Ägg som skaldjur. Den var bra.

 

//Pia

Annons:
[Chano]
8/27/08, 10:23 PM
#14

En Gädda med vikt helst mer än 5 kilo.
Man skär lös magsäcken och öppnar den.
Gädda har i det närmaste alltid binnikemask i magen.
Så man skrapar bort masken och allt annat som är i magsäcken.
På en 5 kilos gädda har magsäcken ca 1 cm tjocka väggar.
Ju större gädda desto bättre.
Sen slänger man ner magsäcken i en vattenpanna och saltar som vanligt.
Kokar en stund. Helst till binikemasken dött och magsäcken fått ett mer tuggvänligt motstånd i sin konsistens.
Avnjutes bäst till mandelpotatis och ett dricksglas renat som snapps.
Inga kryddor är genomgående tema för att avnjuta den naturliga smaken i sin helhet.
Trevlig måltid !

Man bör helst inte tala om för sin tilltänkta vad den kulinariska rätten innehåller förrän man säkrat sin förbindelse.
Men och andra sidan..är hon/han rediga att ta hela snappsen i ett drag så är hon/han nog rediga att ta sanningen i sin mun också.

Mvh/-Anders

Cristine
8/27/08, 11:26 PM
#15

Med ett dricksglas renat får man ner vad som helst..men jag har ätit saker i olika länder som jag inte visste vad det var..kanske lika bra det.Tungan uteSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nore
8/27/08, 11:29 PM
#16

#14. Förstår varför svärfar hadde sådant glad min när jag var uppe första gången, ja ni norbottningar skall man hålla sig väl förstår jag, men det går nog åt dunkvis av det flytande.Skrattande

aase-andersson
8/28/08, 10:32 AM
#17

I thailand var vi på marknad med farbrors thai fru vi var de enda falangerna och utpekade blev vi, dottern till en av hennes väninnor 13 år gammal och pratade svenska kom med en strut "gott å blandat" och log illmarigt och bjöd på blandade friterade insekter i varierade storlekar hon mumsade friskt på dom så jag smakade väl och fann det smakade hasselnötter. De skrattade gott åt mig för ingen trodde jag skulle smaka. Det finns så mycket underligt att äta men det handlar väl bara om vad vi brukar..

grisfötter är gott men inte många äter det…

surströmming mummmmms det älskar jag…

Surhaj gud vad gott..

Anders 50
8/28/08, 10:40 AM
#18

Här äts både grisfötter, surströmming och paltbröd. fast paltbröd finns inte här i affärerna. Vi importerar från republiken jämtland.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
8/28/08, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I Spanien äter man t.ex komagar…callos.. med en ganska stark sås ..jättegott. Testiklar i svartsmör…hjärna likaså. Lammhuvuden..man får halva på tallriken med tänder och öga… sniglar…grodlår..jag älskar båda…sylta av nosen på vildsvin..klövar och svans på de flesta djur. Anguilas som är babyålar…

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
8/28/08, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

grisöron….

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Cristine
8/28/08, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Percebes som är skaldjur..

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
8/28/08, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och ostron bl.a men det har jag för mej finns och fiskas i Sverige.

Plus många fler jag inte kommer ihåg för tillfället.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bjornen
8/28/08, 1:35 PM
#23

Många av de vanliga maträtterna förr tycks vara så okända att ingen vet av dem. Flôttôlja med grisfötter å röttôr är en riktig delikatess, liksom sill å öspa mä missmôr, pâltbrö, blokôrv, surmört, klimpvälling, gubbgröt, nävgröt(motti), kormjölsgröt, inkokt braxn, pôsâ å kâlvost.

Paltbrö är ju enkelt att göra själv av blod och rågmjöl, eftersom det är väldigt sällan riktigt paltbröd säljs i butik numera. Ett mycket bra sätt att få bloden att stå sig, då paltbröd håller åtminstone 10 år bara det förvaras torrt. Såsmåningom kan det ju bli diverse kryp i ett, men det blir ju ändå nyttigare då.

Hawknestgrove
8/28/08, 7:01 PM
#24

Oj, så mycket blandat och gott! Ja de små babyålarna är goda, de åt jag och mitt x, när vi bodde i Spanien. Men vi aktde oss noga för att köpa kanin i saluhallen utan huvud. Katt ser precis likadant ut…

JAg gillar också paltbröd. men här i Bohuslän så fins det inte. Likaså stångkorv. Finns inte heller.

Däemot, så har jag ätit chokladoppade gräshopporoch getingar, rostade, men det tyckte jag var meningslöst käk. Smakade dålig kexchoklad. Grodlår tycker jag också är meningslöst. HAHA Ägg=skaldjur……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Cristine
8/28/08, 7:46 PM
#25

Ha ha ha ..katt får man inte nu men på 60 talet när det var riktigt fattigt i Spanien fanns det ofta katt i Paellan i Valencia Dom kallade den för Paella de montaña för den skulle vara på hare och sniglar. Bergspaella. Då åt man ofte åsna också.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nore
8/28/08, 10:09 PM
#26

#18. paltbröd kan du köpa i den stad jag bor närmast, o surströmmingen är inhandlad men inte förtärd ännu.

#24. I arabländerna har jag varit med o ätit hund, viste inte förtst vad jag åt, men gott va det

[trumman]
8/29/08, 9:33 AM
#27

Det slog mig just att vi människor faktiskt är asätare O_O det är några folk som äter levande (insekter) främst i australien kanske, vad jag vet, då man gärna stoppar i sig "witchetty grubs" direkt från naturen.

Ska tydligen smaka ngn slags nötig ost. Hur konsistensen är törs jag inte ens tänka på.

http://i36.photobucket.com/albums/e5/Skorp88/Top10Kid/WitchettyGrub.jpg

Är det ngn här som har erfarenhet i att äta levande föda (och då menar jag inte grönsaker eller bär såklart!) tro?

Mvh, T

Annons:
Bleenda
8/29/08, 2:45 PM
#28

#23 kalv ost= kalvdans=tjurskutt. Det lagar vi till lite då och då när det blir över. Kalven ska ju ha sitt först.

Cristine
8/29/08, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ja..i väldigt många  medelhavs länder kan man ju plocka direkt från stranden och äta havssniglar som man petar ut ur huset med en knappnål sen finns ju Almejas dom ligger halvöppna så det är bara att bryta upp skalet och äta Samma med chirlas som också är små skaldjur

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aase-andersson
8/30/08, 11:28 AM
#30

#28 kalvdans är något av det godaste som finns med lite vispad grädde till och hjortron.

Sniglar i vitlök är ju gott och de svarta sniglarna utan hus går också att äta enligt thailändskorna här.. ja lagar dom till en så ska jag smaka…

Hawknestgrove
8/31/08, 8:36 PM
#31

OStron! De är ju jättegoda och ska ju ätas levande. Men de där maskarna får du ha ifred för mig i alla fall. Janne gillar inte Ostron. Han kallar dem för snorklösor. Men jag gillar dem1 Snilar, ok, men det ska vara vinbärssnäckor och smörstekta med massor av vitlök. Så Nore, där biter du i gräset! Vitlök är nog inget som häxor gillar! För de är väl kompisar med vampyrer? här finns inga vampyrer. Vi äter mycket vitlök. I dag så gjode jag potatismos, med två hela solovitlökar i till oss två… MMMMMMMM……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/25/10, 8:17 PM
#32

Puttar upp denna läckra tråd…. Med vår käre Nore i gott minne, hoppas han ler åt oss i sin himmel….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
9/3/10, 12:26 AM
#33
Hawknestgrove
9/3/10, 12:32 AM
#34

ja så är det….. Samma sak, som jag kan inte komma mig för att ta bort vare sig hans telefonnummer eller min bästa väninnas telefonnummer från mobilen. Samma sak samtalsloggen. Kan inte ta bort vårt sista samtal…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Chano]
9/3/10, 12:45 AM
#35

Hm..blev lite nostalgisk när jag såg Nores inlägg här uppe.

Jag är inte religiös men tror att varje gång man tänker på en människa så lever den vidare. Och det gör just nu att Nore är här. Åtminstone för mig och honom.

Älgmule..men det har väl alla ätit.

Nåja..det var skönt att känna gårdagens/historiens vingar passera.

Hur lyckat det är att flytta upp tråden i Nores tecken vet jag inte. Funderar hur han tänkt. Hm..möjligen skrattat.
Jag ser inga problem men det kan möjligen vara korkat i vår nya värld där dagens människor ser döden som något overkligt.
Döden är vardag och något vi alla möter.
5 av mina nära kompisar har dött. Fyra självmord ( vanligt här uppe) och en i olycka som skogsarbetare i Canada.
Jag kan vara död i morgon och jag vill inte att nån ska sörja.
Du kan vara död i morgon, vem du nu är.
Man blir levande i minnet.
-Anders

Hawknestgrove
9/3/10, 12:58 AM
#36

vackert skrivet, som vanligt av dig. Men fyra vänner  som tagit livet av sig? det var hemskt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
9/3/10, 1:17 AM
#37

En vanlig företeelse här faktiskt. Bara för någon vecka sen hängde sig en som kanske inte var min vän men som jag gick skola med i min ungdom.

Hur många jag känt som tagit sitt liv..jag vet inte..man borde räkna.

Det är många.

Nu tänkte jag bara på fyra som var mig väldigt nära.

-Anders

Hawknestgrove
9/3/10, 1:25 AM
#38

Märkligt….kan det vara den långa mörka vintern?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
9/3/10, 2:01 AM
#39

Vi ser nog livet lite mer krast här uppe.
En annan kultur helt enkel.

I hela världen finns en skala på hur vi värderar livet.
Värderar att vara vid liv.
Och på den skalan ligger vi väl på en normal nivå här uppe.
Medan södra delen av vårt land inte har fattat att man ens blir gammal.:)

Sen finns orsaker v arför man tar sitt liv.
Stolthet kanske.
Men också social okunskap av staten.
Ett exempel, och jag klandrar inte socialarbetaren.

Han gick för att rädda sitt liv till socialen.
-Jag är självmordsbenägen, säger han.
Då tog man av honom gevären:)
Man förstod inte att man då tog av honom den enda fritid och möjligen det enda liv han kände till.
Han hängde sig någon dag efter beslutet.

Jag vill mena att den sociala biten inte funkar här uppe.
Säger man att man är själmordsbenägen så spelar garderoben liten roll.
I dag röstade jag och var på systemet med kniven hängande från bältet i Arvidsjaur.
Ingen brydde sig och jag tänkte inte alls på det eftersom jag kom från skogen.
Gevär, knivar är inte vapen här. Och ingen ens tänker på det som vapen. Händer inte alls ovanligt att två slår skallen av varandra och har knivar i bältet utan att ens tänka på att ta upp kniven.
Svårt att förstå kanske om man inte sen liten har haft kniven i bältet och använt den som verktyg i livet.
Socialen här vet. Men gevären måste omhädertagas.
Fenomenet gjorde också att många inte tordes eller numer inte vill ta hjälp. Man vill inte förlora sin enda glädje kanske.'
Och då skjuter man sig innan man som man tror förlorar sina gevär.
En av mina vänner som hängde sig i våras hade alla gevär som kan tänkas.
Varför, det kan vi aldrig veta. Valet av destruktion..med alla vapen han ägde så hängde han sig ett vanligt snöre.
Gevär och knivar är inte vapen för oss..men ingen förstår det.
Inte ens när vi tar livet av oss.
I det fallet är Lappland en helt egen stat tror jag.
Och jag är inget undantag. Uppfostrad i samma anda.

-Anders

Ronny-K
9/4/10, 1:11 AM
#40

Konstig Mat….(öppna inte länken om du har svag mage) Balut har jag ätit några gånger på Filippinerna. Faktiskt gott även om det kanske är svårt att tro…..

Har en del underliga recept i en gammal kokbok från 1880-talet som jag fått av mina föräldrar. B.l.a. ¨Hur man får masken att hoppa ut ur osten¨, ett grymt recept på sköldpadssoppa m.m.

Tizzla
9/4/10, 1:32 AM
#41

Skulle inte äta Balut om jag inte fick vääääldigt bra betaltSkrikandesSkrattande Ser superäckligt ut faktiskt…

Men recept på hur man får masken att hoppa ut ur osten lät spännandeFörvånad

Annons:
gdsseli85
9/4/10, 2:48 PM
#42

åh #27, såna där har jag ätit, fast stekta i olja, alltså typ friterade =P

De som bjöd mig kom dock från Zambia, så antagligen inte samma art, men de såg lika dana ut i varje fall =P.

Smakade lite grann som bränt hårdbröd vill jag minnas… något beskare i smaken kasnke.. huvudet (som för övrigt ser ut som det manliga könsorganet..) var dock ingen höjdare smakmässigt minns jag…

Det blev bara en larv äten.. det var alltså inte så att man var sugen på flera efter den första.. Men men.. man måste ju bara prova liksom =)

Hawknestgrove
9/5/10, 7:12 PM
#43

Den kokboken har jag med…..en från 1800talet….Till och med 2! kokbok för husmödrar från1877 av Margartha Nylander och Zetterstrand Kok och Hushållsbok från 1891 Bläh vilka äckliga recept

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/5/10, 7:14 PM
#44

nej tack till balut…..Guld i mun

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jenna-Gun
9/7/10, 5:51 PM
#45

Oj vad man kan tappa aptiten hör. Det låter inte gott med bäver :(

Någon nämde surströmming. Det är grejer det.

Hawknestgrove
9/7/10, 6:07 PM
#46

Håller med!!!!! Nä, bäver är inget gott. Provat. Men lilla Esther gillar ju bäverrisotto!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jenna-Gun
9/7/10, 9:14 PM
#47

Ja visst var det hon som ska ha specialkost.

Ronny-K
9/8/10, 11:57 AM
#48

#44 Jaha, man kan äta ägg och kyckling men inte mittimellan?

Brännvin med bävergäll finns ju! Ska nog till om jag ska äta surströmming eller ägaren till gället.Skrattande

Lokaltillverkad Tanduai Rom rekommenderas till Balut.Tungan ute

Annons:
Tizzla
9/8/10, 8:39 PM
#49

Ja det var ju lite konstigt faktiskt…ägg och kyckling är ju helt ok…varför inte balutObestämd…men det ser inte mer smakligt ut för det…

Kan erkänna att jag inte skulle vilja äta foster av någon annan art heller…inte hela med "ben" och sånt…konstigt…

Gäll verkar inte ens smaka gott men var tydligen bra mot det mesta…tom sinnessjukdomSkrattande

Hawknestgrove
9/8/10, 8:43 PM
#50

Ja, nä, det är samma sak, med spädgris….. såg det i Spanien som tapas en gång och det var alltså liten nasse, som kanske var några dagar… helstekt. nä tack…..Glähhhhhhh

Men romen kan jag ju ta utan Balut? Får man det? Men jag avstår gärna från brännvin med bävergäll. Smaksätt gärna med något annat…. Då går det ner må du tro! Helst  frysskåpskall!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
9/8/10, 8:47 PM
#51

Gunilla: Provat Jello?

Hawknestgrove
9/8/10, 8:50 PM
#52

jag älskar Jello.Men det finns ju inte i Sverige längre. Får köpa det i Norge

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
9/9/10, 12:51 AM
#53

Jello med sprit alltså…kallt…kallt…kallt…vaaarmtCool

Har inte köpt det på många år…tror jag fortfarande har en ask i skafferiet…undrar vad det är för utgångsdatum på denObestämd…vet att det var svårt att få tag på då…men det finns inte alls längre alltså? Får nog lägga en beställning så att du smugglar in lite från Norge dåSkrattande

Ska man ha bävergäll behövs det nog till mycket sprit innan den går ner…tänk vad konstiga saker man kan hitta på som värsta bästa hälsokuren…

Ronny-K
9/9/10, 12:05 PM
#54

Jell-O

Gelatin och smak/färgämne. Mums!Tyst

"Det vanligaste förekommande gelatinet, som oftast används inom livsmedelsindustrin, är tillverkat av svinsvål, men även gelatin av nöt är vanligt förekommande. Råvaran härstammar från slaktbiprodukter från djur som vid veterinärkontroll godkänts som människoföda."

Från Wikipedia "Gelatin"

Hawknestgrove
9/9/10, 4:23 PM
#55

ja man kan göra själv, det gör jag ju  när jag gör min goa Ceesekake. Men riktig Jello, det finns i Norge1 dEN VI KOMMER IHÅG SEN VI VAR SMÅ!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Ronny-K
9/9/10, 8:25 PM
#56

#55 Jadu Gunilla. Jag kommer bara ihåg där gelatinet tillverkades, då, på 70-talet var det upp med bilrutorna o fram med ciggen när man passerade fabriken…Skrattande

Hawknestgrove
9/9/10, 8:30 PM
#57

och jag är ju så pass gammal, så jag vet  när mamma gjorde Jello åt mig… jag gillade bäst päronsmaken. Den var grön.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/9/10, 8:44 PM
#58

#58 Då minns du kanske raketost också? Glad

Nostalgi?

Hawknestgrove
9/9/10, 11:07 PM
#59

oh ja!!!!!! jättegott!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
9/11/10, 1:25 AM
#60

Ronny…det var ju egentligen inte gelatinet, färgämnena och smakämnena jag ville åt…det var spritenSkrattande Har aldrig ätit Jello utan sprit…tror jag klarar mig utanObestämd

Ronny-K
9/11/10, 5:59 AM
#61

#60 Skrattande SkrattandeSkrattande

Ronny-K
9/11/10, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Har ni planerat helgmaten? Om inte, varför inte överaska den andra halvan med något nytt! Allt du behöver är ett metspö, lite bröd, lite tid, o lite tur..

Men jag garanterar att det blir en överraskning !!!!
Speciellt Mört stekt på halm i den elektriska bakugnen..Oskyldig

Annons:
Ronny-K
9/11/10, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Om du misslyckas med Mörtfisket, och fångar Id i stället..

Tizzla
9/11/10, 5:18 PM
#64

Skrattande

Brödgrissel?

Observera att man måste kasta mörten i ett fat eller balja efter tillagningen i ugnenTungan ute

MariannE11
9/11/10, 7:12 PM
#65

vilken fin kokbok… har inte hunnit köpa den än… ska ut o köpa spansk lök nu…ska höra efter om dom har en stor tunna brödgissel…

kasta?… ja det får jag nog göra efter att jag är klar… finns inget recept på akvariefisk möjligen?…. har inget akvarium men det kanske man måste ha…Obestämd.. med fisk i ….o kanske en gnutta vatten…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
9/11/10, 8:46 PM
#66

Aha…du gick på receptet om stufvad karp….med både rödt vin och champignoner…kunde jag ju ha räknat ut innanFoten i munnen

Ska du tillaga akvariefisk…för att de är mindre och lättare att kasta efteråt?Obestämd

Ronny-K
9/11/10, 9:33 PM
#67

#65 Ersätt bara Karpen med endera Guppy, Svärdbärare, Black Molly eller Scalar! Äh föresten, snåla inte, kör allihop o bjud vännerna (speciellt akvarieägaren) på en fiskmeze. Oskyldig

Brödgrissel=Brödspade

MariannE11
9/12/10, 12:15 AM
#68

man behöver inte filea guppyn hoppas jag?…Foten i munnen

nämen såklart vi visste vad en brödgissel är…. du kunde ha frågat oss ronny….Cool

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
9/12/10, 1:15 AM
#69

Jag som trodde det var en grizzlybjörn uppfödd på brödSkäms

Annons:
Hawknestgrove
9/12/10, 8:17 PM
#70

jag har den jag med……… Fast i ett sånt skick så den är inte något att sälja, tror jag….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/12/10, 8:30 PM
#71

#70 Min har lösbladssystem.Men kul att läsa. Har du sköldpaddsreceptet?

Undrar var man hittade levande Havssköldpadda i Sverige sent 1800 tal??

Hawknestgrove
9/12/10, 8:39 PM
#72

jajamensan… Min är inte lösbladsystem…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/12/10, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

här… ska du testa?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/12/10, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

bon appettit

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/12/10, 9:00 PM
#75

#73 Tack, nä jag tror jag avstår. Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: