Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 3640 ggr
aase-andersson
5/13/08, 9:50 AM

Gödsel luktsklagomål

I NWT har nu flera dagar varit insändare arga sådana om gödsel spridning och att bönder kör på sina åkrar dygnet runt.

En del klagar över att det luktar skit… ja kor bajsar… och det blir den bästa gödning till åkrar vi har. mer ekologiskt än så får vi leta efter.

Sen klagas det över att de jobbar med traktorer på åkrarna dygnet runt, en tyckte till och med att de kunde lära sig gå upp på morgonen och köra i stället för under natten.

Folk verkar inte vara medvetna att vi som bor på landet och jobbar med de underbara gårdarna de köpte sitt hus för kanske har ett vanligt jobb på dagen för att överleva. eller så är ägorna så stora så man inte hinner allt dagtid.

För oss som alltid bott så här så är det det största vårtecknet att skiten kommer ut på åkrarna och maskinerna arbetar. En insändare klagade till och med på att på landet så bryr man sig inte om att man stör grannarna om man klipper gräset kl 22. Men hallå….Flytta in till stan igen då..

Annons:
AnnaLundin
5/13/08, 9:53 AM
#1

Även bönder som har detta som heltidsjobb försöker ju passa på att få så mycket som möjligt gjort på så kort tid som möjligt, både vad gäller vårbruk och skörd.

Jag håller med om att folk glömmer bort vad det egentligen är bönderna gör. En bekant till mig har - på ett annat forum - en bra signatur under sina inlägg:

"Om du ska klaga på bönderna, gör det inte med mat i munnen"

Puma77
5/13/08, 10:05 AM
#2

Men jösses, flyttar man till landet och bosätter sig i närheten av gårdar är det ju sånt man får räkna med. Precis som när man flyttar in till stan får man räkna med andra saker. Att klippa gräset kl 22 är ju inget, i stan ska det ju vara ngt sånär tyst efter 23 i alla fall i lägenheterna på vardagar.

På sommarn är det ibland skönt att klippa på kvällen då solen inte steker så mycket. En del ska bara klaga för klagandets skull.

 

//Pia

Nore
5/13/08, 10:12 AM
#3

 Instämmer med er till fullo, har haft erfarenhet av dessa problem, o det var just stadsbor.

Puma77
5/13/08, 10:26 AM
#4

Många stadsbor har ingen susning om hur det är på landet. Har inte sett nötkreatur på nära håll mer än på bild. Hur allt funkar ligger långt ifrån deras vetskap. Så för dem så kommer maten från affären endast.

Men tänk om landsborna skulle klaga lika mycket när de kommer till staden med denna äckliga avgasdoft? Då skulle stadsborna skaka på huvudet och sucka.

Ni som är stadsbor nu som tar åt sig illa kan jag säga att precis som det finns landsbor och landsbor så finns det också stadsbor och stadsbor. Alla beter sig ju inte likadant. Att man bor i stan betyder ju inte alltid att man har noll koll om vad som händer på landet.

 

//Pia

Bjornen
5/13/08, 11:02 AM
#5

Medan jag själv var aktiv jordbrukar var det inte ovanligt att man körde på hela dygn och ibland till och med två hela dygn. Men även på landet finns det olika människor och en del tar hänsyn till andra så gott det går medan andra bryr sig mindre. Hänsyn är sällan besvärligt och man väljer kanske att arbeta så långt från bostäder som möjligt vid nattarbete. Tyvärr är det någon enstaka som förstör för en hel grupp och det gäller inom alla områden.

Martin
5/13/08, 12:08 PM
#6

Jag har inga problem med gödsellukt eller traktorer på vägarna (till och från åkrarna). Mer än i ett avseende.

De borde verkligen städa upp vägarna efter att de dragit upp en jäkla massa lera på dessa. Jag har själv kasat av vägen i ca 50 km/h en gång, efter att ha fått sladd i ett lerfält. Visst, jag körde för fort, för jag hann inte få ner farten till mer än runt 50-60 när jag såg leran bakom ett krön (dock 90 km/h på vägen), Och man är ju alltid skyldig att hålla en sådan hastighet att man hinner bromsa, oavsett om det står en bil stilla eller om det är massa lera på vägen.

Där jag är uppvuxen, på landet utanför Malmö, där var det en bonde som var bra på att städa bort den här skiten. Resten gjorde det inte.

mvh Martin

Annons:
heliotropes
5/13/08, 2:00 PM
#7

Jag är uppväxt med två bönder på var sida i en liten by…jag brukar bara kunna skratta gott åt de som grymtar och fnyser över lukten.:) det fanns även en större potatisodlare i byn under min uppväxt..han flyttade senare till större åkerarealer..så många åkrar fanns det.

Tittade på Vetenskapsmagasinet härom veckan…det var väldigt intressant….där fanns bevis för hur hälsosamt det är att bo nära kor..inga allergier,bättre för hjärta och själ och mycket mindre cancer. Men andra ord..koskit är hälsosamt!!.:) så varför klaga!

Eva // medarbetare på Perser


Puma77
5/13/08, 3:50 PM
#8

Ja vad fasen, lite skit får man leva med:)) Det har ingen dött av.

 

//Pia

Bleenda
5/13/08, 4:09 PM
#9

Det finns faktiskt ungdomar som inte fattar att man måste mjölka även på helger. Och vuxna som tror att bonde jobbet sträcker sej mellan 08.00- 17.00. När dom kör ut gödsel här ute sa alltid grabbarna att luktar pengar. Och det gör det ju. Så länge bonden kan använda sin egen gödsel slipper han köpa konst gödsel. Och använder man det är man ju en riktig miljö bov.

Bleenda
5/13/08, 7:51 PM
#10

#6 Min gamla styvfar var alltid så bannad på dessa bönder( han var det själv) som aldrig snyggade till vägarna efter sej. Han sa att det är lag på att göra det. Bonden står som skylldig till olyckan om det händer något. Vet inte om det stämmer.

signemo
5/13/08, 9:48 PM
#11

Gödsellukt. Ja inte klagar jag. Det blir ju ingen vår om inte det doftat gödsel. Hälsar gammal bondmora,

Var rädda om varandra

Cristine
5/13/08, 10:12 PM
#12

Mej stör det å inte ett dugg.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hawknestgrove
5/13/08, 10:15 PM
#13

Exakt! Anna, den kommentaren var suverän! Att det kommer mycket ute på vägarna, det kan ju förstås inte vara bra. Då blir jag inte heller glad. det är ju inte där gödseln gör nytta

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: