Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 2261 ggr
Bjornen
4/14/08, 3:39 PM

Spar sälgen !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På många ställen röjs det allt för frisk nu före Valborg. Tyvärr tas oftast all sälg och videbuskar bort som vilket sly som helst. Sälgen är en viktig vårblommande växt för pollinerande insekter. Särskilt humlorna riskerar att svälta ihjäl, när drottningen försöker att etablera sin samhällen. Dessa röjningar riskerar att slå ut vår vilda flora genom att pollineringen försämras då inga bra startväxter finns för pollinerande insekter.

Spar sälg och videbuskar vid slyröjningar. Spara åtminstone några buskar om det är gott om dem.

http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=9e7bd334-c329-41ee-8f4c-8f1436c7a090&Filename=odlade%20v%C3%A4xter%20228.jpg

Annons:
Hawknestgrove
4/14/08, 4:23 PM
#1

Tack för tipset och tack för en gullig bild!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Maria
4/14/08, 8:38 PM
#2

Visste inte att humlor gillade sälg…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
4/14/08, 10:27 PM
#3

Det är i första hand hansälgar som är viktigast med den rikliga pollenet, men även honsälgarna är viktiga som nektarproducenter. Pollen är ett viktigt proteinfoder åt ynglen, som sedan startar humlesamhället och ger bisamhället en bra start.

Cristine
4/15/08, 1:21 AM
#4

Jag älskar sälg och har flera på tomten, det är kanske därför jag har så mycket humlor!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

AnnaLundin
4/15/08, 10:02 AM
Hawknestgrove
4/15/08, 4:22 PM
#6

Humlor är så söta……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Coturnix
4/16/08, 1:23 AM
#7

Bra tråd! Länge leve humlorna! ;D

Hawknestgrove
4/16/08, 5:08 PM
#8

Ja de är ju så mjuka och lena att klappa…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: