Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 2619 ggr
skogstrolletbarbro
4/7/08, 11:58 PM

Är det vår i Sverige nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min förra tråd med samma namn blev så lång, så jag kände mig tvungen att starta en ny. 

Var finns våren,  är det är en längtan, än så länge eller har den hälsat på. Fota, skriv, kära vänner och rapportera! 

Skriv om hur våren skiljer sig åt, från norr till söder. Hur olika våra breddgrader kan visa sig, beroende på var vi bor. Vårt land är avlångt. Det skiljer åtminstone 200 mil från norr till söder. Bara en uppskattning, jag vet inte exakt. Här, där jag bor är det 50 mil från Sveriges nordligaste hörn men med fjällen bara en mil väster om oss, har vi full vinter fortfarande.

Nu i år har vi till dags dato fått 4 meter och 23 centimeter snö sammanlagt och vi har fått ett nytt snörekord i vinter.  Naturligtvis har snön packats ihop men över markerna ligger den, över en meter tjock ännu. Idag har temperaturen hållit sig under nollgränsen och det har snöat även idag!

Den här snöknölen är vår gamla blåa folkvagn från 1960-talet. Om ni tittar noga så ser ni fönstret på den.Bilden “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=a259ecd9-12a2-4176-a48b-0ecff914a335&Filename=Folkvagnen%20och%20gr%C3%A4varen.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Annons:
Hawknestgrove
4/8/08, 1:40 AM
#1

Ja och för en stund sedan, så fick jag se ett trist vårtecken. Myran, den första inne. Barbro, blir du inte hysterisk på alla den snön?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogstrolletbarbro
4/8/08, 3:26 AM
#2

Ja, vi alla här är hysteriska på snön. Varje morgon när vi vaknar och ser ut, skakar vi på våra huvuden och känner hur frustrationen tilltar. Vi har de senaste dagarna bara sett snö och disigt dimmigt väder. Jag längtar så det skriker i mig efter lite öppnare väder. Nu känns det som om jag bor i en igloo, med snö över halva fönstret. När jag är ute känner jag mig som en myra! i en öken, som bara halkar hit och dit var man än ska.

Tjusningen är, att när det väl vänder så händer det saker så fort här. Då hinner man knappt vara med. Helt plötsligt är det sommar men ingen vet egentligen hur det har gått till. Sommaren här uppe, är värd många snöiga dar, egentligen.

Vänta bara, säger jag!!!  Nog ska jag ta många bilder utan snö också.

[Chano]
4/8/08, 3:49 AM
#3

Nu får det snart vara slut med snön.
Jag kan inte påminna mig mer snö än nu.
Åtminstone har det inte hänt att jag inte sett ut i det boeende jag har i A-jaur.
Snösparvarna har intagit matningen så troligen är våren på väg.
Mvh/-Anders

Coturnix
4/8/08, 7:21 PM
#4

Vi fick vinter här i en hel vecka efter påsk. Mycket snö och dammen frös till is. Barnen åkte kälke och skridskor för första gången under säsongen.  Solen och värmen svepte in och trollade bort alltihop inom ett dygn. Under snötäcket knoppade sig vårblommorna i "lönndom". Så här växer gräset och blåsippor och vitsippor blommar. Och koltrasten är lycklig igen!;) Sydöstra Västergötland.

[Chano]
4/8/08, 8:33 PM
#5

Taget i dag från balkongen ner mot tvättvindan.
Ett tag till den kan användas.
Ska visst komma mer snö.
Snösparvarna har kommit det känns skönt.
-Anders

skogstrolletbarbro
4/9/08, 2:47 AM
#6

Vilken skrattretande  och träffande bild. Våran torkvinda står nog lite högre upp för stolpen i mitten är upp lite mer. eller så har ni någon decimeter mer snö. I så fall. Grattis!

Annons:
Hawknestgrove
4/9/08, 11:12 PM
#7

Herrejösses……Vilken bild!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogstrolletbarbro
4/10/08, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en annons i vår Annonstidning idag. Är det någon som är manad? Det går ju att sätta i frysen så ni inte blir riktigt blir utan, nästa vinter.http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=2c3188ae-b508-4dc3-9571-0c8bb8f9f3a7&Filename=sn%C3%B6%20p%C3%A5%20rot.jpgSkrattande

nobsan
4/10/08, 6:23 PM
#9

Den var braSkrattande

skogstrolletbarbro
4/11/08, 12:08 AM
#10

Idag såg jag var solen var. Hurra!

bjarvamor
4/11/08, 5:52 PM
#11

Idag är det ca 10+ i Norra Skåne. Det är soligt men blåsigt. Försökte sitta på balkongen och läsa en stund men det var inte så varmt som jag trodde. Ängarna är gröna och träden skiftar i ljust ljust grönt. Blåsippor och vitsippor står i backarna, men än än är det vinter kvar sägar jag!

Ska lämna in min kamera till lagning, (hoppas att det går) och när bokskogen slår ut ska jag ta några underbara bilder och lägga ut här.Glad

[Chano]
4/11/08, 6:29 PM
#12

Bra att din kamera är på lagning.
Tänk på oss i snöriket.
Om vi börjar redan nu se bilder från att bokskogen slår ut i tron att VI kommit långt in i våren kanske vi emigrerar och översvämmar ditt benådade ställe. :)
Mvh/-Anders

Farwuq
4/11/08, 7:53 PM
#13

#12 Ingen fara, vi har lite utrymme kvar, så det är bara till att komma och titta.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Hawknestgrove
4/11/08, 8:48 PM
#14

Åh, det finns ju inget vackrare än en bokskog som slår ut!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogstrolletbarbro
4/12/08, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det förstår jag, jag har sett bilder och hört beskrivningar av hur en bokskog ser ut. Även om jag inte sett den i naturaOskyldig. I alla fall har jag inte tänkt på att det där är en bokskog. Det tänker man inte på som turist, mitt i sommaren. Då är det terrängen man tänker på mest, och ljuset.

Idag var jag på skidtur igen. Det sker dagligen för det är det vanigaste färdsättet om man inte vill färdas efter vägen eller köra skoter.

 Längst upp på vår skidrunda finns dessa tallar, de är mäktiga att se.  

roligt att se dem stå där som reliker från förr. Mitt ut på en holme på myren ovanför vårt skifte. Runt omkring, i hela nejden finns det inga gamla tallar. Där finns bara kalhyggen.

bjarvamor
4/12/08, 3:09 AM
#16

Förunderligt att det finns något gammalt träd kvar däruppe i norr! Där härjar ju skogsbolagen på ett fruktansvärt sätt! Här i Skåne är man faktiskt mer rädd om träden än uppe! Jättefin bild Barbro!Glad

#12 Du får jättegärna komma och hälsa på i bokskogen! Jag säger till när det är dags!Flört

skogstrolletbarbro
4/13/08, 1:38 AM
#17

Ja, du Bjarvamor nog skulle jag vilja komma alltid men det är ju så långt bort. Som att fara ned till Italien för dig. När ungefär slår bokskogarna ut?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: