Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 3306 ggr
Brurn-Brurn
2007-11-28 13:57

Gografiske namn

Tycker det skulle vare av interesse att diskutera namn på platser som  har namn efter djur och vad dom betyder

förslag:

  1. Ugglemon
  2. Björntappen
  3. Björnstad
  4. Björnepiggen
  5. vargholtet 
  6. Ulveklåvan
Annons:
Hawknestgrove
2007-11-28 21:29
#1

Brurn-Brurn, bor du i mina trakter? Verkar så på ditt val av namn. Känner nästan igen allihopa! Jag bor i Näsinge, nordost om Strömstad. Bor själv på Hökebohult

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Brurn-Brurn
2007-11-28 22:34
#2

 

Va bra , då kanske du vet  vad namnen är grundad i. Namnen  dök upp under en diskution i  fikavagnen här en kväld och är ett urval av många utan att jag vet precis var det e. En av kallarna framförde dom märkligste sagor om djurnamn på så vis som bara en berättar kann. Och det fick mej att fundera, Kanske du kann seja något om dom du känner igen  och du slängde ju inn ett du med om där du bor -Hök-. Annars hittar du nog djurnamn i hela landet, men varje namn har ju en  betydelse som man oftast inte uppmärksammas direkt och som dom lokale känner bäst..   Namn med Björn i var det månge av

Hawknestgrove
2007-11-28 22:54
#3
  • Ugglemon HAr vi inte här
  • Björntappen Inte heller
  • Björnstad Ligger bara två kilometer från mig
  • Björnepiggen här har vi Björnerödspiggen, Bohusläns högsta berg
  • vargholtet Kan holtet vara detsamma som hultet? 
  • Ulveklåvan Klåva är detsamma som klyfta

 Hult betyder enligt vad jag fått veta, liten glänta i skogen. Och röd, betyder, vad jag fått veta ett ställe som har röjts eventuellt med eld.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: