Annons:
Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 3967 ggr
Erla
10/29/07, 8:25 AM

Beteende vid Björnanfall

Har just tittad på dom råd myndigheterna serverar om hur vi skall bete oss om en björn anfaller.

Ett råd är att inte lossna skott, men hellre ligga ner med huvudet vänd neråt och spela död. Men detta måste ju vara fel eller?

Hör man videoen från dom två jägarna i Jämtland som blev anfallen så är det ju när skott lossnas björnen åker i väg.

I polara strok är det praxis att man skuter varningsskott så at isbjörnen lämnar .

Sist men inte mindst  titta på denna film på Yutube där en brunbjörn anfaller. Mannen skuter och björnen bryter upp direkt.

 http://www.youtube.com/watch?v=uMbnmLLnsfw

 Frågan är *** Kan man lita på myndigheternas råd?? **

Min råd är att om du skall i björnrikt område- ök ditt kunnande om rovdjur innan och handla som du tycker är bäst där och da, så kanske du kommer hem i livet.

För rovdjur gäller  "survival of the fittest" och dom är inn i h… farliga.

Glöm inte att dom är inte att skoja med

Annons:
bjorsa
10/29/07, 11:30 AM
#1

Nu e de riktig björnfrossa :-)de e nog större risk att bli vådaskjuten i skogen nu än att bli anfallen av björn om man är bär/svamplockare men du menar att folk som skall ut å plocka svamp eller bara ströva i skogen eller vi som promenerar dagligen med hunden i skogen skall helst vara beväpnade för att klara oss ?

mvh/bjorsa

Coturnix
10/29/07, 2:10 PM
#2

Nu hittar inte jag igen det. Men det var någonstans här i krokarna som det undrades vars djurparkerna gjorde av sina björnungar. Äter dom inte upp dom? Dom är väl goda? Eller vad gör man med en skjuten björn? Jag har sett björnbiff i butik. Det blev ju lite ganska mkt OT.Utanför ämnet ngt. Hmm. (Associerade nog på björnfrossa)

irma
10/29/07, 5:47 PM
#3

#1 vi får nog beväpna oss, själv bor jag rakt ut i skogen och haft björnskit 50 meter från huset, ingen har sett själva björnen ännu men har sett fler spår av den längre in i skogen. För några år sen var soptunnorna omkull vräkta av björn. 

Men ingen attack hittills, sen tror jag inte heller att man behöver ett vapen för att skydda sej från björn, oftast är det sken attacker som sker tror jag. 

En elak älg är inte heller så roligt att möta, men det sägs det inget om. ALLA djur är farliga om dom känner sej hotad.

#2 Antagligen är det nog därifrån vårt björnbestånd har kommit,,

Sehvrin
10/29/07, 6:29 PM
#4

#2 Björnungar från djurparker avlivas om de inte anses tillföra något till djurparksstammarna (dvs nytt avelsmaterial, eller om en djurpark vill ha björn) när de är för gamla för att gå med mamman (runt två år, har jag för mig).

Detta är iaf vad jag hört från Kolmårdens Djurpark vid flera tillfällen Eftersom björnen inte är ett hotat djur så kan man göra så och man låter björnarna få ungar för att de ska ha ett så naturligt liv som möjligt.

#3 Jag tror du har fel. Jag tror inte att våra djurparker skulle dölja något sådant. Men ge mig bevis för det så ska jag överväga min åsikt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Nore
10/29/07, 7:36 PM
#5

#4.  Var gör de av valparna till vargen då, har frågat djurparker runt om men inte fått något svar.              NORE jägare

Coturnix
10/29/07, 7:55 PM
#6

(Vargbiff har jag inte sett till iaf. exportvara?)

Annons:
irma
10/29/07, 8:15 PM
#7

#4 har jag skrivit att någon park döljer något? jag skrev: "Antagligen är det nog därifrån vårt björnbestånd har kommit" alltså ett antagande av mej att en del parker släpper ut en och annan. Även om det skulle vara så så antar jag att dom INTE precis skulle basunera ut det.

När vi ändå är inne på avlivning av oönskade björn ungar etc.

förstår inte VARFÖR???  oönskade dräktigheter borde gå att avstyra i en djurpark, steriliersering, kastrering, eller någon sorts preventivmedel,, Går att styra dräktighet på andra vilda djur så varför skulle det inte fungera på just dessa?

Sen pratas det om att KATTER ska kastreras etc för oönskade ungar, sen står djurparker och avlivar ungar och som ändå har mer kontroll på djuren än vad en kattägare har, men det sägs det INGET om!

Sehvrin
10/29/07, 8:27 PM
#8

#7 Förlåt för att jag misstolkade ditt påstående Generad

Vad jag förstått så är det för att djuren i djurparken ska ha ett så naturligt liv som möjligt. Sen om det är rätt eller fel att göra så kan man ju dryfta om.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

irma
10/29/07, 8:42 PM
#9

#8 Ok,,, misstolkar gör vi lite till mans,, Cool

Jo, jag tycker det är uppåt väggarna fel att avliva oönskade ungar, som man bäddar får man ligga så att säga. :-)

På ap djurpaker i t ex England ger dom honorna spiral t ex, men dom är ju mer lik oss anatomin,,men tycker det borde finnas en lösning på det problemet i djurparkerna. Ok kan vara en kostnads fråga också men har man en park så måste saker och ting få kosta också.

Förstår att djuren ska leva så naturligt som möjligt, men borde ändå gå att t ex planera en dräktighet och ev. sälja till parker runt om i världen,, men jag kanske är naiv i mitt synsätt :-) och vill att alla djur ska värnas och inte avlivas i onödan när det går att undvika.

Skrattande

Coturnix
10/29/07, 8:42 PM
#10

-Ingen här som ätit björnbiff? Eller hört talas om?

Martin
10/29/07, 8:56 PM
#11

#5 Jag kan tyvärr inte bevisa att varg utplanteras från djurparker till den vilda naturen.

Eftersom att jag tolkar dig som att de planterar ut sina vargungar så har du säkert bevis/säker källa, skulle vara kul att ta del av.

mvh Martin

Nore
10/30/07, 9:50 AM
#12

#11. Jag har heller inget bevis, bara hörsägen. Men har stält frågan till djurparkerna men inte fått svar trots påminelse.           Nore jägare

Hawknestgrove
11/7/07, 12:59 AM
#13

Björnkött är gott! JAg lovar! Men som priset är i en länk här inne, 800 kr/kg, då får det vara för min del…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
gurin
11/11/07, 2:28 PM
#14

Björn äter man, men inte varg. Att man inte svarar på frågor vad som händer med de gulliga ungarna är naturligt. Först har man tävlingar i tidingen om vad den fluffbollarna skall heta. Inte kan man sedan i samma tidning sedan återkomma och säga att nu är de avlivade.

Djurparker vill ha betalande besökare inte upprörda folkmassor med plakat. De få konspirationstroende är därmed inget problem för djurparksägarna om de kommer med sina plakat. De blir i sig en attraktion att ta betalt för.

De som däremot är farliga är dessa djurrättsaktivister som släpper ut minkar. De är ett hot mot vår natur.

mvh/gurin

Faxlin
11/20/07, 2:58 AM
#15

De gulliga ungarna som inte är av intresse för andra djurparker avlivas. Anledningen till att de låter dessa gulliga ungar födas är just att de är gulliga. Djurbebisar drar folk och folk innebär pengar.
Illa men sant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
11/21/07, 6:46 PM
#16

Jag tittade på tvprogrammet veterinärerna i går tisdag. Där hade dom tagit vargvalpar från 3 olika djurparker. Dom skulle föda upp dom med flaska och ha dom i ett hägn där folk skulle få gå in och klappa dom sedan när dom växt till sig. Dom har ju redan så men dom ville väl ha ännu mer tama vargar. För att visa folk att dom inte är så farliga som många tror.

Dom sa att det fanns ca 150 vargar sammanlagt i Sverige och Norge. Och att alla dom kom från 3 individer. Så risk för inavel verkar det ju vara.

Nu tog dom från 3 olika djurparker för att dom skulle kunna para sig och inte det blev inavel.

Detta var Kolmårdens Djurpark.

Att dom avlivar djur som inte andra djurparker vill ha är väl vanligt tyvärr. Dom kan ju inte gärna släppa ut halvtama djur i skogen. Har dom andra köttätande djur så får väl dom köttet.

Vet att Kolmården tar emot levande hästar som ska avlivas som dom sedan själva avlivar och ger köttet till sina djurparksdjur.

Hawknestgrove
11/23/07, 1:15 AM
#17

Åsa, kollat ditt inlägg först nu. detta borde tas upp på Hittis!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Penegarc
11/23/07, 4:31 PM
#18

BrumBrum och Erla är antagligen samma person…

Upp till toppen
Annons: