Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 9891 ggr
l_johan_k
2007-02-21 23:50

Lavar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag försöker att lära mig identifiera olika lavar. Detta har dock visat sig vara (mycket) svårt och jag tänkte nu att någon lavexpert där ute kanske kunde hjälpa mig.

Jag börjar med denna…

Denna lav växte på tall. Den täcker en stor del av stammen, är ljust grön och mjölig. Mitt förslag är "grynig mjöllav" (Ochrolechia androgyna). Dock finns det många andra mjöliga lavar, t.ex "mjölav" (Lepraria membranacea)*, "blågrå mjöllav" (Lepraria incana), "trädgrönelav" (Scoliciosproum chlorococcum) samt algen "trädgröna" (Pleurococcus vulgaris). Någon som kan avgöra vad det är från min (dåliga) bild?

* Jag kan dock inte se några lober så jag tror inte det är denna.

Annons:
Sukram
2007-02-21 23:59
#1

Skorplavar är svårt. Men jag skulle nog tippa på Lepraria incana, åtminstone är det släktet Lepraria.

Du som är bevandrad i kemi kanske kan komma över lite kaliumhydroxid? När man artbestämmer lavar och kanske i synnerhet skorplavar som är små och konstiga så använder man ofta kemiska reagenser. Om du kikar i en lavflora så kan det t.ex. stå C+ eller C- och då syftar man inte på kol (c) som en kemist kanske tror utan på "clorine" alltså hushållsklorin (hypoklorit) och det som i text skrivs som K är kaliumhydroxid 10% lösning. Det är nästan nödvändigt ibland för att kunna artbestämma och vara helt säker.

l_johan_k
2007-02-22 00:48
#2

Tack för tipset Markus! Jag skall skaffa kemikalierna.

Christina
2007-02-22 09:08
#3

Du får god hjälp av Naturhistoriska Riksmuseet. Under länken finns en databas med bilder och beskrivningar på mossor och lavar.

l_johan_k
2007-02-22 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för tipset Christina! Där fanns det mycket information.

Ok, här kommer några av dagens lavar…

(Bilderna är inte så väldigt bra men det kanske går att se vad det är) 

Det här tror jag är "Kartlav" (Rhizocarpon geographicum) växande på ett block av granit.

Sukram
2007-02-22 22:57
#5

#4 jag håller med dig Johan om kartlaven. får man fråga varför du har drabbats av detta lavintresse?

l_johan_k
2007-02-22 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här tror jag är "Hjälmrosettlav" (Physcia adscendens) växande på stammen av en ung asp.

Annons:
Sukram
2007-02-22 23:08
#7

#6 Du behöver nog inte ha så mycket hjälp egentligenSkrattande. P. adscendens låter vettigt.

l_johan_k
2007-02-22 23:09
#8

Hej Markus!

Jag har alltid tyckt om att gå i skogen, men jag har aldrig tagit mig tid och verkligen lära mig växterna. Nu när jag fick lite ledig tid tänkte jag ta tillfället i akt och lära mig lite botanik. Under den här årstiden finns det dock inte så mycket mer än lavar, mossor och svampar och titta på. Svamparna är roligast då de är relativt lätt att identifiera. Lavarna är krångligare, men inte omöjliga. Mossorna har jag gett upp…

Tycket också att "fältbiologi" är vetenskap i sann Petrus Severinus* anda…

"Gå mina söner, bränn era böcker och köp rejäla skor, bestig bergen, genomsök dalarna, öknarna, havsstränderna, och jordens djupa skrymslen (…). Iakttag och experimentera ständigt, för på detta sätt och inget annat kan du komma fram till en kunskap om tingens sanna natur."

* Dansk alkemist och läkare på 1500-talet

l_johan_k
2007-02-22 23:12
#9

Markus, har du studerat "lichenologi"?

l_johan_k
2007-02-22 23:13
#10

Måste också säga att detta är ett mycket trevligt forum.

Sukram
2007-02-22 23:21
#11

#9 har gått eller går ännu faktiskt en kurs i lavekologi 10p. Har inte fått färdigt projektarbetet riktigt. Annars har jag läst orienteringskurs i kryptogamkännedom 5p och skoglig naturvårdsbiologi 10p i Göteborg så lite lavar och mossor har det blivit.

Mossor går att lära sig men man ska helst göra det i fält tillsammans med någon duktigt (dvs inte jag). Mycket utav karaktärerna som står i bestämningsböcker för mossor kräver både bra lupp och mikroskop. Man kan iofs lära sig skilja arter åt på deras allmänna utseende och ekologi men det skriver de tyvärr väldigt lite om i böckerna. Fältkaraktärer underskattas ofta.

l_johan_k
2007-02-22 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det här tror jag är "Färglav" (Parmelia saxatilis) (på samma block som kartlaven ovan).

l_johan_k
2007-02-22 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Den här laven växte på något "busklikt" lövträd. Jag vet inte vad det är.

Annons:
Sukram
2007-02-22 23:35
#14

Du har nog rätt om färglaven oxå. På träd kan man blanda ihop den med den snarlika Parmelia sulcata, skrynkellav men på sten har jag en känsla av att färglaven är bra mycket vanligare än skrynkellav.

Sukram
2007-02-22 23:46
#15

#13 ja det var blandad kompott. du menar säkert den stora bruna rosettformade bålen? De övriga är iaf från vänster Hypogymnia physodes, Parmelia sulcata de små gula bålarna är Xantoria polycarpa mångfruktig vägglav. så återstår den bruna som jag går bet på.

Jag tror det är någon av de där besvärliga som har flyttat runt i systematiken som heter Melanelia i vissa böcker men ibland förs de till släktet Parmelia och frågan är om man inte har eller kommer att bryta ut dem till eget släkte. Sköldlavar tror jag man kallar dem på svenska men jag kan inte alls de arterna.

l_johan_k
2007-02-23 00:28
#16

"Xantoria polycarpa mångfruktig vägglav"

Bra! Då behöver jag inte posta den bilden. Flört

l_johan_k
2007-02-23 19:52
#17

Jag har postat några svampar i den här tråden på svampguiden.

l_johan_k
2007-02-24 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det här tror jag är "Brosklav" (Ramalina fraxinea).

l_johan_k
2007-02-24 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Den här laven (den mellan Hypogymnia physodes) växte på en grankvist. Jag har inte några förslag.

 (Ev. är bilden för mörk)

l_johan_k
2007-02-24 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

(Mycket osäker på denna.)

Kan kanske vara "Filtlav" (Peltigera canina). Undersidan är vit med tjocka ådror. På ådrorna sitter långa vita rhiziner (ej så tätt).

Annons:
l_johan_k
2007-02-24 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Trodde först att detta var en H. physodes. Tycker dock att den skiljer sig något från den arten.

l_johan_k
2007-02-24 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Detta tror jag är "Gällav" (Pseudevernia furfuracea). Täckt av isidier på ovansidan, svart under.

l_johan_k
2007-02-24 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Denna fann jag på asp. Någon form av kantlav, men jag vet inte vad det är för art.

l_johan_k
2007-02-24 18:03
#24

#20 Det är ett torkat exemplar.

l_johan_k
2007-02-24 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Växte på block av granit (i skuggan). Kanske "Rundflikad mjöllav" (Lepraria membranacea).

l_johan_k
2007-02-24 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Någon typ av knappnålslav. Den har ingen riktig bål, ser ut att växa som fristående svampar (på blottad ved av björk). Detta är kanske ett attribut som gör det möjligt att skilja från andra knappnålslavar?

Läste följande på denna sida:

_"Calicium salicinum_, kopparspik. Laven har en bål som är insänkt i substratet men vanligen färgar underlaget grått. Huvudets undersida är brunt. Finns över hela Sverige och växer på ved av både barr- och lövträd samt på ekbark i södra Sverige. Foto av kollekt insamlad av Sten Ahlner den 4 maj 1942 i Uppland, Älvkarleby socken, Carlsäter. Ur Naturhistoriska riksmuseets samlingar."

Min lupp är dock för dålig, huvudena ser endast svarta ut.

Sukram
2007-02-24 23:16
#27

#26 en bra lupp är aldrig fel att ha. Minst 10x förstoring rekomenderas. Naturbokhandeln har ett bra sortiment.

 Är inte helt övertygad om att det är en Calicium på bilden, en del fruktkroppar ser rätt stora ut. Men jag vågar inte säga något bestämt utifrån en bild för jag kan inte de arterna. Ska kolla lite i Nordic lichen flora om spiklavar och nållavar på björk.

Annons:
l_johan_k
2007-02-27 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tack Markus för hjälpen!

 Jag kör på så får vi se om någon nappar…

Detta skulle kunna vara "Fnaslav" (Cladonia squamosa) (växande på en dött virke).

l_johan_k
2007-02-27 16:42
#29

#28 Den bilden var alldeles för suddig…

Den växte på halvruttet virke (ej "en dött virke", en mening som är fel på alla sätt och vis…)

l_johan_k
2007-02-27 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det här skulle kunna vara "Naggbägarlav" (Cladonia fimbriata) (på halvruttet virke)

l_johan_k
2007-02-27 20:45
#31

#30 Podetierna är alla mindre är 2 cm så detta skulle kunna vara (Cladonia carneola).

Sukram
2007-02-27 21:36
#32

Jadu Johan, släktet cladonia är inte min starka sida direkt, tycker alla ser ut som grönt skruffsRäcka ut tungan

ska kolla i min Cladonia-bestämningsnyckel för skojs skull och se om jag kan tillföra något? Så får jag dessutom lite användning för en bok som har stått oanvänd sedan jag köpte den.

l_johan_k
2007-02-27 22:05
#33

Markus, har du något tips på en (eller flera) bestämningsböcker?

Jag använder…

Skytte Christiansen, von Krusenstjerna & Waern; Vår flora i färg: Kryptogamer

samt

Moberg & Holmåsen, Lavar - en fälthandbok

Sukram
2007-02-27 23:15
#34

#33 ja det är ju ungefär vad som finns på svenska. Sedan finns det väldigt seriösa tjocka böcker på engelska och en rätt hyfsad ny  norsk lavflora. Fast den var väldigt dyr=( En engelsk som jag vet rekomenderas är Frank Dobson´s lichen. Har den tyvärr inte själv.

Det skandinaviska projektet nordic lichen flora finns ju med, fast de har bara gett ut två band; del 1 Caliciales, knappnåls och spiklavar och del2 Physciacae.

För skorplavar finns en bra nyckel av Tony Foucard, innehåller dock inga bilder.

Annons:
DianaK
2007-02-28 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Någon som vet vad detta är?

Mvh/DGlad

l_johan_k
2007-02-28 21:39
#36

Hej DianaK!

Ser ut som någon form av skinnsvamp. Skinnsvampar är ett "otyg" då det inte finns någon bra bok som kan användas för identifiering. Jag skulle råda dig att posta bilden på Svampguiden, där finns det kunnigt folk som kan hjälpa dig.

DianaK
2007-02-28 23:38
#37

#36 Tusen tack för hjälpen, och tipset.

Mvh/DGlad

l_johan_k
2007-03-12 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Liten grönbrun lav (1 cm i diameter) på gammal gärdsgård. Kan det vara "Brämlav" (Cetraria chlorophylla)?

l_johan_k
2007-03-12 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Tuschlav (Lasallia pustulata)? På sten.

l_johan_k
2007-03-13 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Tror detta är Granlav (Cetraria pinastri) växande på gammal gärdsgårdsstör.

Cristiancjb
2012-09-09 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Heeej! Ny här och nybörjare när det gäller lavar. Hoppas att det går bra att jag lägger upp lite bilder ibland som ni experter kanske kan hjälpa mig att identifera. Börjar med denna! Har en gissning på vad det är men hörde att det kunde även vara en som var lite mer sällsynt. Vad sägs?

Annons:
Hawknestgrove
2012-09-11 14:06
#42

Ok, nån som är duktig och kan hjälpa till?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TinaNordberg
2012-09-17 22:35
#43

#41

Kolla på #18

Brosklav, Ramalina fraxinea

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: