Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 14224 ggr
DianaK
12/27/06, 6:53 PM

Mysko grej på en Björk??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad det är för konstig "utväxt" på björken???

"Utväxten" eller knölen på björken är jätte stor.

Ha det bra alla!!

Vänliga hälsningar

/DianaGlad

Annons:
my_island
12/28/06, 12:44 AM
#1

Om det jag fått lära mig stämmer, så är det en ticka. En sorts svamp/cancer, som kan drabba träden. Tickor används ofta i träsnideri, man gör kåsor, skålar, fat och liknande av dom.

Har jag fel, skulle jag glad om någon berättar vad det är.

Mvh Annmari

Sukram
12/28/06, 1:42 AM
#2

Nja… tickor är väl en grupp svampar. Det på bilden är ingen fruktkropp av en svamp utan mer en "cancer" som my_island skriver. Men den kan vara orsakad av svamp eller något annat.

BigBr
12/28/06, 3:11 PM
#3

Den brukar kallas för björkvril, tror inte att det är någon svamp utan någo skada/sjukdom/genförändring som får trädet att växa ohämmat och i alla rktiningar. Vrilar är etertraktade inom konsthantverk kanske framför allt sameslöjd, där den används till skålar och kåsor tex.

gurin
1/5/07, 5:16 PM
#4

Det är en vril. Brukar användas till att göra skålar av. Tickor är svampar.

Vril 

mvh/gurin

Faxlin
1/8/07, 10:41 AM
#5

Så har man lärt sig något nytt igen. Vril, visste att de fanns och vad de användes till men inte namnet på dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sandhexan
3/13/17, 12:27 PM
#6

Det är förmodligen sprängticka (chaga) Superbra medicinal svamp! https://morotsliv.com/2012/08/chaga-sprangticka.html

Annons:
Honestyisdead
4/24/17, 10:33 AM
#7

Det är en vril.  Ska inte förväxlas med tickor som är svampar.

Tjeja
5/2/17, 10:38 PM
#8

Dendär knölen kan lika gärna vara en sprängticka som en vril! Det behöver man titta närmare på den först för att avgöra säkert! Vrilar brukar vara något slätare/jämnare i ytan än sprängtickor (vilka inte alls ser ut som de flesta andra ticksvampar man annars ser på träd och i detta fall framför allt björk. Känn på den! Är den enbart stenhård som trä eller är den något gummiaktig att ta i som typ ett hjuldäck?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: