Annons:
Etikett02-havet
Läst 3605 ggr
Staffan
11/18/06, 1:06 PM

Västkusten...

Jag är en stor beundrare av vatten men har hittills spenderat det mesta av min "sverigetid" i vår skärgård här i Stockholm.
Nu undrar jag bara om västkusten är något att ha? Har jag missat något? Borde jag åka dig? Vad ska man ta sikte på då?

Glad

// staffan

Annons:
bildochfoto
11/18/06, 1:27 PM
#1

Staffan: Som både en älskare av stockholms skärgård och VÄstkusten så visst ska du åka. Finns massor av gemytliga ställen. Det gäller bara att finna pärlorna…

Kanske åka in till det lilla fiskeläget Resö. Eller stanna till i Smögen och äta riktigt färska räkor.

I Tanumshede har du hällristningar.  Ta en tur till kosteröarna.

Strömstad är ju ett centrum på sät och vis. Halden som är en liten biltur från strömstad har man fredrikstensfästning där en viss svensk kung fick en knapp i huvet.

Finns massor mer framför allt havet..Man kan fånga märkliga fiskar som Randig sjökock och Blågylta.

Staffan
11/18/06, 3:04 PM
#2

Ja, du har förmodligen rätt. På Syd-Koster har jag dessutom en gammal god vän som jag inte sett på länge… :)

Hur gör man bäst västkusten? Är det med bil eller med båt? Finns det många ställen man kan bo på över natten?

// staffan

bildochfoto
11/18/06, 4:42 PM
#3

Jag är litet osäker hur det är. Jag tror att man kommer långt bara med bil. Det går färjor från strömstad till koster…

RolfH
11/18/06, 5:35 PM
#4

Käringön är en otroligt vacker plats i västkustens havsband. Dit kommer man med bl a skärgårdsbåten "Byfjorden" som utgår från Uddevalla och går genom Nordre strömmar och Malö strömmar och fortsätter norr om Orust ut till Käringön.

http://svensknatur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3da538d2-22ac-47d1-a05f-3cc9ba4ee35d

//RolfH

sarae
11/18/06, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag är västkust tjej…bor på en ö som heter Bohus Malmön minst två månader om året. Det ligger nära smögen och är i mina ögon paradiset på jorden! Heller än sommar på bohus malmön än semester i Brasilien ;)

Klart värt att se! Även Smögen, Kungshamn, hunnebostrand mm..

Staffan
11/18/06, 7:49 PM
#6

#5 sarae

Men, vad är det mitt öga skådar? Är det inte sådana där alger som man med fördel kan kasta på alla som är badkrukor? :)

Eller för den delen göra tofflor av i händelse av det inte finns några badkrukor att tillgå… :)

// staffan

Annons:
sarae
11/18/06, 8:11 PM
#7

#6 yup visst kan man det ;) Fast det är nästan roligare att kasta öron maneter på dem ;) Blir liksom bättre effekt då!

Rosenhill
11/20/06, 12:13 AM
#8

Bil e bra på västkusten då E6 går utmed vattnet flera gånger långst hela sträckan. Bo kan man också frågan e vad du vill betala.

mvh cecilia

KerstinP
11/20/06, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Staffan.Bil är jättebra men båt är ännu bättre. Här kommer lite bilder från Sydkoster där jag är varje sommar.

KerstinP
11/20/06, 1:33 PM
KerstinP
11/20/06, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Staffan
11/21/06, 12:19 PM
#12

#8 Rosenhill

Det beror lite på hur ekonomin ser ut vid det tillfället… :)

#9 #10 #11 Kerstin

Härliga bilder! Säg inte att du själv har varit med på båten i bild #9, då blir jag avundsjuk på riktigt…

När är förresten bästa tiden att vara där?

// staffan

bildochfoto
11/21/06, 2:42 PM
#13

Staffan: Jag gillar sommaren. Det är nog mest för att mina barndoms semestrar har varit där. Det är nog dock speciellt med saltstänka badklippor…och doften av alger som ligger i strandkanten..

Annons:
KerstinP
11/23/06, 1:03 AM
#14

Staffan jag har inte varit med på båten. Det är ungdommar som brukar få vara med på skeppet Elida de brukar ankra upp vi ekenäs på koster och så kommer de och sjunger. Jag gillar sommaren bäst. Ska jag någonsin bada så är det då när det är som varmast i vattnet

AktieTrader
1/8/07, 12:00 AM
#15

Om det är öar och skärgård så är det norra västkusten men om det är milslånga sandstränder så är det södra Halland. Och kommer du till Halmstad så ska jag bjuda dig på en grillkväll hemma eller i Tylösand om du vill.

a_k_svensson
2/27/07, 9:22 PM
#16

Alltså amatör på både o ta bilder och göra hemsidor….  men kala granit klippor, vare sig det är vinter eller sommar… Är aldrig fel!

Välkommen in på min sida med lite bilder från framsidan ;-)

http://web.telia.com/~u96008163/

Anna

KerstinP
2/28/07, 2:31 PM
#17

a_k Svensson Har kollat din sida,så många snygga bilder.

CarlS
2/28/07, 7:34 PM
#18

Mellbystrand och Skummeslövstrand, Sveriges längsta sandstrand, 12 km! Här finns det plats för hela Svenska folket! :)

Tylösand är som en sandlåda i jämförelse. Fast där är väldigt fint osså!

Mer om mellbystrand

//CarlS

Upp till toppen
Annons: