Annons:
Etikett02-kustlandet
Läst 3496 ggr
Christina
2006-10-03 01:44

Båtarna upp ur sjön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi brukar ta upp vår roddbåt ur träsket och vår havskryssare ur havet (båten närmast kameran) till allhelgonahelgen första veckan i november.

På trettio år är det bara en enda gång som litet slaskigt snö gjorde det mindre behagligt att vara så pass sent ute. Det är en ljuvlig tid att vara på havet just nu. Trafiken har stillnat av och i oktober kan man ibland nästan ensam rå om vissa populära kobbar och skär i den annars så hårt trafikerade stockholmska skärgården.

Ni andra som är båtägare - när åker era båtar upp? Och är ni ute och fiskar eller nöjesåker fortfarande?

Annons:
CarlS
2006-10-07 18:15
#1

Verkar inte finnas många båtägare här inne Christina!

Själv har jag aldrig ägt mer än en canadensare..:)

//CarlS

Christina
2006-10-07 19:47
#2

Vi hade en gång en segeljolle också när våra pojkar var små. Och så har vi haft större motorbåtar, men numera har vi ingen längtan övernatta i båt. Den vi har i havet används mest för besök hos vänner på andra öar.

[Saiva]
2006-10-12 19:36
#3

De åker upp någongång i september oftast. Men i år tog vi upp dem för bara en vecka sen. Fiske har vi slutat med - det är tyvärr alldeles för mkt miljögifter för min smak… Men vara ute och ro en höstmorgon i gryningen är svårslaget Flört

KerstinP
2006-10-15 02:39
#4

Jag har en båt med ruff i sjön Mjörn och en eka i sjön Ömmern och de åker upp i denna veckan.

Christina
2006-11-05 23:34
#5

Generat måste jag bekänna att roddbåten blev kvar i sjön. Få se om vi lyckas få upp den helgen 11-12 nov. En gång - men det är länge sedan - frös den fast och fick ligga till våren.

Christina
2006-11-12 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag kom roddbåten upp. Den hade faktiskt fastnat, men isen var tunn så det gick rätt lätt att bryta loss den.

Annons:
Faxlin
2006-11-12 18:19
#7

#6: Vilken mysig bild.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
2007-05-12 02:15
#8

Och nu är det hög tid sätta dem i sjön igen. Såväl rodd båt som lilla motorbåten i havet. Ingen rast - ingen ro.

Nore
2007-05-13 11:25
#9

     Hej på dej, jag hadde en laxkutter tills för några år sedan.  Så nog vet jag vad det betyder med skrapning o linolja vill säga. Arbete o lite finlir där o här, åker på båtmässa får se något nytt det skall jag bygga om likadant. Problemet var att det fans fortfarande bara tjugofyra timmar på dygnet. Frun sa alltid så när någon fråga efter mej, är han inte skogen så är han vid båten. Men vist hadde vi fina turer i ekens övärd på kollansö, i Vänern. Nu är båten såld o jag har fått mer tid att vara hemma.     NORE

Christina
2007-05-13 16:13
#10

Vi hade också en gång i vår ungdom en Petterssonbåt och jag tror vi tillbringade mer tid under den än i den. Den vi har i havet nu är en plastbåt, som guskelov inte behöver myckat annat än tvättning. Högtryckssprutan är inte dum att ha då.

Upp till toppen
Annons: