Annons:
Etikett02-havet
Läst 3967 ggr
Ronny-K
4/2/11, 10:34 AM

Pigghaj

Nu har det införts ett totalt fiskeförbud för Pigghajen.

Ett bra beslut tycker jag, men fler hotade arter borde inkluderas, som t.ex Torsk o Ål.
Att många av oss frivillgt avstått från att konsumera Torsk har tydligen bara lett till en ökad export av svensk Torsk.

Kanske Pigghajen inte är så bekant för de allra flesta icke-fiskare. Men som konsument har du säkert sett den i fiskaffärens kyldisk. Flådd och med huvudet borttaget under salunamnet ¨Havsål¨ (som egentligen är en annan firre).
Andra¨fula fiskar¨ går ibland samma öde tillmötes, t.ex. Havskatt o Marulk under namnet ¨kotlettfisk¨.

På senare år verkar fiskhandeln på en del ställen dock ha bättrat sig och saluför arterna under deras riktiga namn.
Men en och annan ¨Forell¨slinker gärna med i annonserna. Vanligtvis då egentligen Regnbågsöring.

Annons:
Tizzla
4/2/11, 9:45 PM
#1

Jag är inte en speciellt flitig gäst i fiskdiskenSkäms men det där med torsken har jag lite, lite koll på. Att torsken exporteras för att svenskar tagit ställning är såå fräckt!

Och ännu fräckare är det att kalla "produkter" för något de inte är! Falsk marknadsföring måste det väl vara? Olagligt så det skriker om det borde det vara…allt för att konsumenten inte ska kunna ta ställningSkrikandes

Det var ju ungefär samma diskussion i debatten om hund- och kattskinn från Asien för några år sen. De saluförs under de mest fantasifulla namn för att kunderna inte ska förstå…

Tror att de flesta ogillar att bli lurade…men om man inte ens vet att man blir det…

Tack för upplysningen Ronny! Har tänkt att jag borde äta mer fisk, gott är det ju, men det får nog faktiskt vara tills fiskeribranchen blivit "rumsren".

Ronny-K
4/3/11, 8:08 AM
#2

Hej Tizzla,

Jag ser det som positivt att man tar ställning ändå. Jag älskar t.e.x. rökt Ål, men det får vara.
Hoppas bara att de åtgärder som införs inte är för lite, för sent. Tyvärr räcker det ju inte med det som Sverige inför. Fler länder måste haka på.

De här namnen som ¨Havsål¨ o ¨Kotlettfisk¨ har hängt med länge. Det har nog inget med att vilseleda konsumenten att göra. Det är nog mer p.g.a. fiskarnas utseende man valt att flå och göra dem mer presentabla för konsumenten.
En Marulk kan ju skrämma slag på vem som helst med den nunan…Skrattande.
Men god är den!
Pigghajen ser du nog inte upp i diskarna på ett tag.

Jag tror nog de flesta fiskeaffärer är rumsrena. Så jag tycker gott att du kan njuta av god fisk.

Hawknestgrove
4/3/11, 12:57 PM
#3

OJ!!!!!! Är det så illa??? Rökt pigghaj är ju väldigt gott, det har jag ätit förut. Då får vi hoppas att den återhämtar sig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
4/3/11, 6:12 PM
#4

Läste just i Land att beståndet av pigghaj hade minskat 98%Förvånad

Ska äta lax på jobbet i nattFlört

Hawknestgrove
4/3/11, 6:14 PM
#5

Skrämmande…… OCh det är ju en god fisk, det måste erkännas….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: