Annons:
Etikett21-jakt
Läst 8117 ggr
[Doglovers]
10/7/11, 1:56 PM

Älgjakten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu på måndag blir det älg jakts tider här. Om allt går bra kan vi fylla våra frysar med klimatsmart, ekologiskt och närodlat kött.

Är det fler än vi som ska ut i skogarna?

Annons:
Hawknestgrove
10/7/11, 5:18 PM
#1

vi har i frysen…… dessutom så har vi så dålig tilldelning, så vi struntar i det. Vi har bara en kalv själva……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Doglovers]
10/7/11, 9:48 PM
#2

Vi har massor av älg här och jag ser dagligen några. Mest tjurar i varierande storlekar.

I våras när snön gått bort gick älgkorna med kalv och skadade halva asp beståndet i skogen. Stammarna i hela skogs dungar lös vita en meter upp på stammen. Misstänker att det var någon brist dom hade. Nu håller vi på och röjer i skogen, så det blir lite extra till tugg åt dom.

Hawknestgrove
10/9/11, 1:53 PM
#3

JA här har vi ett älgskötselområde, som inte är  bra numera. Hur ska man få en god älgstam om man ständigt skjuter bort kor? OCh helt plötsligt, så blir tjurar med mer än 8 taggar lovliga fösta jaktdagen. Snacka om att dregla över trofeer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
10/9/11, 10:22 PM
#4

Jag är med förstås, men vi brukar inte gå ut första dagen. Ingen i laget är intresserad av att ta ut semester för att jag de två vuxna vi får skjuta, så vi väntar till lördag.

Det är också en anåassning till mig eftersom jag har dialysbehandling måndag, onsdag och fredag. Jag skulle missa 60% av jakten och riskera att mista hela min köttdel om vi jagade vardagar.

Jag har gjort iordning min älgpulka till fyrhjulingen idag. Jag fick en motorhuv från en 1958 Volvo Starke lastbil. Slet ner två kapskivor med vinkelslipen för att få den ren från onödigheter och förstärkte med ett 80 cm plattjärn i fronten där draget är fäst.

Hawknestgrove
10/10/11, 11:27 AM
#5

Du får visa hur den ser ut!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Doglovers]
10/10/11, 7:54 PM
#6

#4 Fina jaktkompisar du har.

Kul uppfinning du fixat till.

Annons:
[peter54]
10/11/11, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Ja det har jag verkligen, men det passar dem bra också Glad

#5 Javisst kan jag visa den, men den ser inte så märkvärdig ut

[peter54]
10/11/11, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här ser ekipaget ut när det är lastat. "Kalvarna" är mina Glad

[Doglovers]
10/11/11, 8:16 PM
#9

Smidig mojäng. Man behöver inte köpa svin dyra prylar om man är lite uppfinnings rik.

Söta "kalvar"Flört

Hawknestgrove
10/11/11, 8:22 PM
#10

Smart!!!!älskar när man kan göra bra grejer av i princip ingenting…..och som sagt, söta kalvar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
10/19/11, 1:15 PM
#11

ja, lag nr 2 som sambon är med i, gick det snöpligt för i går. Förra årete, så tyckte de, att Zitha,  vår älghund inte var rolig att ha, då hon är stötande hund och inte ställande. Då bidde sambon sur och sa att då kan ni jaga med er ställande hund då och lyssna på den inne på grannens mark… Totalstrejk, med andra ord….I går hände precis det. Den ställande duktiga hunden stod hela eftermiddagen på grannmarken med en älg. Tut i luren…… Det bidde ingen älg……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Doglovers]
10/19/11, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Första jaktdagen tidigt på morgonen blev det 2 kvigor. Den ena ställde vår norrbottenspets. På onsdagen sköt dom en 11 taggare för honom här på marken. Dagen efter blev det en kalv för honom. Så nu är det 11 (tror jag) skjutna för honom.

Norrbottenspetsen släpper om älgarna går för långt. Så han håller sej alltid i närheten. Dom är suveränt bra dessa små kloka snabba spetsar.

Vid tillfället på bilden fick kalven gå, då den inte var lovlig.

Martin
10/19/11, 9:39 PM
#13

Jag har själv varitr ute i skogarna, dock utan bössa. Inga älgar heller. Det finns väl älg inom räckhåll men jag har dålig koll på var och att bara gå på måfå/sitta på pass (med kameran) på måfå känns inte som en idé :o)

Det har blivit lite dovhjort, rådjur och rovfågel i sökaren istället.

Kul att ha så mycket älg att man nästan ser det dagligen. Var i landet bor man då?

mvh Martin

Annons:
[peter54]
10/19/11, 9:45 PM
#14

Vi har rätt liten areal, runt 1000 ha och vår tilldelning är 2 vuxna (tjur och ko), samt fri kalvavskjutning. Vi får också skjuta kron om tillfälle ges och eventuellt skjutna kron delas precis som älgarna mellan dem som deltar i jakten.

Här i vårt lag blev det en ko och tre kalvar på lördagen, men söndag förblev en skottlös dag. Jag hade en ko med dubbelkalv i pass på lördagen, men de vände rumpan till och på lördagen hade jag ko med kalv i pass, men de gick i fullt trav och då skjuter jag inte.

Nu har vi en tjur kvar att ta och eventuellt nån mer kalv. Imorgon torsdag ska vi skära ner och dela upp de som hittills blivit fällda.

[Doglovers]
10/19/11, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag sitter bara med kamera bössanFlört Eftersom dom jagar hemma i bland så hör jag när hunden ställer. Då rusar jag ut med kamera och stativ och ställer mej på pass. Vi vet ungefär var älgarna bryter ut så där är jag beredd. Och här kryllar det av älg.( Skogarna blir förstörda. Asparna är skalade på bark från någon meter upp och runt hela stammen. Hela skogs bestånd lyser vita.)

Men jag är så glad att jag har dom så nära inpå knutarna, då jag älskar att fota dom. Men sammtidigt är jag skitskraj att komma för nära. Förra året hade vi flera tjurar betandes utanför huset och dom stog på knä och mumsade raps hela dagarna. Som mest sammtidigt hade vi 8 älgar som  åt sej mätta. Jag hade mitt gömsle uppsatt  vid gärdes kanten och ena tjuren kom lite för nära och stog och blängde på det. Tyvärr hade jag ett jätte dåligt objektiv. Men i år är jag beredd.

Hawknestgrove
10/20/11, 2:41 PM
#16

Bilden är i alla fall jättefin! ja, vi inväntar antingen att vi skjuter vår enda kalv som vi har, eller att sambon får sin markpart från det andra laget, vi klarar oss bra ändå….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
10/25/11, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mitt i rapsåkern klockan 17.00 lördag 22 oktober

Hawknestgrove
10/26/11, 10:09 AM
#18

Åh sån vacker bild. Höstraps? nu fick vi besked om i allafall, att vår markägarpart är säkrad. en liten tjurknodd blev det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Doglovers]
10/26/11, 11:01 AM
#19

#17 älgarna verkar älska raps. Förra året hade vi raps utanför huset. Vi hade mellan 3-8 älgar där varje dag. En efter middag kom 7 i en grupp. Man bara stirrar och gapar. Gissa om dom åt. Det hängde stora tussar med raps plantor ut munnen på dom. Men det är så häftigt. Håll koll för den eller dom dyker säkert upp igen ungefär vid samma tid. #18 Kul att det blev en till slut.

[peter54]
10/26/11, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#18 Ja det är en höstsådd som på grund av den milda hösten gått i blom redan, det var meningen att den skulle blomma i vår.

#19 Ja det är älgar där varje dag tidigt på morgnarna och på kvällskvisten, men denna ensamma älgko kom ut innan det började skymma på ordentligt. Annars är det inte möjligt att fota dem för att ljuset är för dåligt när de är där och betar.

På den här bilden är älgkon på väg tillbaka in i skogen igen, jag tror att hon fick vind av en bockjägare som satt i en skjutstege på hitsidan av den udde av skog som älgkon kom ut bakom.

Annons:
Hawknestgrove
10/26/11, 8:59 PM
#21

Ja lustig bild attt den går i blom nu som sagt. MEn den kommer igen till våren alltså? Vi har bara havre här åt våra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
10/26/11, 10:40 PM
#22

#21 Jag tror inte att raps som gått i blom en gång kan blomma om, den här sådden är nog förlorad.

Hawknestgrove
10/27/11, 6:36 PM
#23

vad synd…..GråterMen den kanske är sådd just som älggodis?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
10/27/11, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

jahapp kalven….vill tillägga, att det var inte vår kalv, detta utan den var från det laget, där vi är med som hundförardel

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
10/27/11, 7:20 PM
#25

#23 Gården som marken tillhör är uppköpt av ett bolag som köpt upp många större gårdar häromkring, så inte tror jag att rapsen är avsedd för älgarna, men för oss är det bra för det håller ju älgarna kvar här.

Glad

Hawknestgrove
10/31/11, 3:57 PM
#26

ja det är ju inte dumt. i dag ska kalven styckas. Vi inväntar styckarna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
10/31/11, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Vi blev klara med årets älgjakt igår söndag, det blev en tjur och en ganska stor kalv, totalt 2 vuxna älgar och 4 kalvar på bara 3 jaktdagar, nytt rekord i det här laget.

Nu är det såpass varmt att de här två älgarna från igår måste skäras ner redan på onsdag.

Här forslas tjuren ur skogen Glad

Annons:
[Doglovers]
10/31/11, 9:18 PM
#28

Här som det kryllat av älg finns inte en älg på mils avstånd. Rådjuren går i klungor ute på åkrarna. Vi har en stor varg luffsandes omkring i knutarna här och har uppehållit sej intill ridhuset ett tag och sedan försökte ta en jakthund när dom gjorde ett eftersök på en skadad älg här i skogen.

Hawknestgrove
11/1/11, 5:33 PM
#29

Mysigt Peter!!! ja, synd på värmen. pojkarna fick ta hand om kalven här också i rasande fart i förrgår. Vi hr vår egen älgkalv kvar. MEn den kan gott vänta tills den blivit större och det är kallare. Kalv får vi ju jaga februari ut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
11/3/11, 4:46 PM
#30

ingen som har mera att förtälja? här har vi mamma älg och en bebbe som går här varje natt. de får gå ifred för oss i alla fall….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Doglovers]
11/3/11, 4:51 PM
#31

Vargen har skrämt iväg varenda älg. Och ett enda rådjur har jag sett på flera dagar och hon låg ute på åkern alldeles intill vår lilla väg, beredd på att kunna dra.

Vargen satt och ylade i skogen utanför oss. Mitt nackhår står fortfarande rakt utSkrattande Och vår ena spets tik svarade.

Så just nu har jag inget att berätta i älgvägObestämd

[peter54]
11/3/11, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vi skar ner de sista älgkropparna igår och delade. Idag har jag vägt allt kött i min andel, det blev drygt 22 kg färdigputsat kött att lägga i frysen.

Det var många år sedan jag fick en sån köttandel. Glad

Här är en pinntjur som sprang förbi vår garageuppfart i augusti

TinaNordberg
11/3/11, 5:57 PM
#33

Å det låter härligt med vad ni berättar om jakten. Jag har inga marker, ingen bössa eller jakthund, men kött vill jag ha.Flört Det blir inte lätt. Finns ingen jägare i mina trakter som har möjlighet att sälja något.

Får gnaga på koben.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
11/4/11, 1:45 PM
#34

Ja det var en bra andel… Vem tar fileerna?Skrattande Ja, älgkött är ett underbart kött, enligt mikn mening. Sen får sambon grina illa bäst han vill….För honom så är det fläsk som gäller. Visst, det är gott det med, men älgen är bättre!. OCh sån fin bild, Peter!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
11/4/11, 6:02 PM
#35

#34 Skytten har alltid rätt till en filé utöver övriga delar som alltid tillfaller skytten, dvs hjärta, tunga, eventuell trofé och om skytten så önskar, har h*n första tjing på övriga inälvor och huden.

Jag hade tur med min lott i år, så jag fick en filé jag också Glad

Hawknestgrove
11/5/11, 12:04 PM
#36

Ok…. här delar vi fileerna, såvida det inte är en kalv, då får skytten den, precis som tungan och hjärtat, och ja han har första tjing på inälvor i övrigt och huden. Som tyvärr blir rävmat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
11/5/11, 9:54 PM
#37

#36 Ja vi brukar dela den ena filén från vuxna älgar, skytten får ju den andra, men i år var det sex älgar, 2 vuxna och 4 kalvar, vilket innebar att alla kunde få varsin filé och jag hade turen att få en hel tjurfilé.

Det är synd att verksamheten att samla in älghudarna som man gjorde förr är borta. Det är ett förfärligt resursslöseri att inte ta tillvara hudarna. När jag jagade älg i Värmland på 80-talet, kom det en stor lastbil från Ecco i Finland och köpte upp alla älghudar för 50 kr st, de höll dessutom med saltet.

Hawknestgrove
11/5/11, 10:04 PM
#38

ja, så var det här med! Vet inte vem det var som köpte upp, men upplägget var detsamma

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
11/11/11, 7:58 AM
#39

Jag jagar inte men har fått en och annan älg ganska nära inpå i höst ändå. Där jag jobbar i hemtjänsten i "glesbygd" så ser vi ofta älg. I en liten by nästgårds så stod det 4 st ena dagen (tjur, ko, 2 kalvar) dagen efter en pinntjur och en kviga. På samma ställe. Sen var jag med vid besiktning av en skjuten älg som fick ligga kvar i skogen, några mil härifrån. De som sköt trodde det var en ko. Men.  Det var en stor tjur som fällt hornen. Troligtvis har den skadat sig på egen hand, fått en stakningsskada, sen gått med sårfeber och den var fruktansvärt illa tilltygad. Lukten var ju obeskrivlig, stackarn hade gått och ruttnat inifrån innan han blev avlivad. Han kan ju också ha slagits med någon annan och fått sina sår, det var ju brunsttider.

[Doglovers]
11/11/11, 10:59 AM
#40

Skönt dom fick tag på den. Här har dom skjutit 2 trafik skadade som aldrig rapporterats. Hur man nu kan missa att man krockat med en älg…?

Hawknestgrove
11/11/11, 6:37 PM
#41

Stackars djur…. och Doglovers, ja du, det är nog en älg begraven där…..Finns nog mer att dölja då än en älg om man beter sig så……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
11/11/11, 6:39 PM
#42

Jag såg på Invaders på National Geographic igår och det handlade om älgar och konfrontationen mellan älg och människa när människan brer ut sig och älgarna försöker upprätthålla sina invanda marker.

Bland annat visades en hel del älgtillbud på vägarna i de länder där älgen finns och ett avsnitt där handlade om Sverige. Lite kul att se något om Sverige ur amerikansk TVs synvinkel.

Där sa man i alla fall att det sker i genomsnitt 7000 älgpåkörningar om året här och att mellan 5 och 10 av dessa har dödlig utgång inte bara för älgen utan också för människorna.

Hawknestgrove
11/11/11, 6:43 PM
#43

ja, inte ens en stor lastbil klarar sig utan skavanker.. Så det är märkligt, att man bara kan åka vidare…. Kanske knappar innanför västen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
12/9/11, 2:21 PM
#44

#42 Tittar man på trafikverkets statistik så ligger det stadigt runt 3-8 döda de senaset åren i älgolyckor, och till det 40-55 svårt skadade. De senaste två åren har svårt skadade i hjort/rådjursolyckor sjunkit kraftigt, från runt 15-20 till 1 per år de två senaste åren. Vi får väl se om det är en trend eller tillfällighet.

mvh Martin

Hawknestgrove
12/9/11, 4:23 PM
#45

märkligt…. kan det vara så att folks struntar i att anmäla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
12/9/11, 8:02 PM
#46

#45 Den statistiken är från den statisk som polis och räddningstjänst har från olyckor - och med tanke på att vi pratar om svårt skadade personer i olyckorna blir det alltid polis och ambulans dit - så det är inte att man inte anmäler som är skillnaden.

Antingen har bilar blivit bättre eller så har man lyckats få ner antalet olyckor helt enkelt, eller så har färre personer varit inblandade i olyckorna. T.ex. skulle ju en älgolycka med en minibuss eller en linjebuss kunna få ett stort antal dödsoffer om bussen kraschade av vägen än om en personbil eller MC gjorde samma sak…

mvh Martin

SannaHolmgren
12/10/11, 9:38 AM
#47

Det händer ju att folk "nästan" kör på. En som jag pratade med på jobbet hade nästan kört på en älg, hon berättade att älgen hade ramlat framför bilen, gjort någon kullerbytta och sen ändå tagit sig upp och sprungit iväg. Den hade nog slått i ena benet på bilen för lampglaset fick sprickor. Hon anmälde det inte eftersom hon trodde älgen hade klarat sig bra. Folk förstår inte att de kan ha brutit både ben och rygg och ändå springa långt efter en olycka.

Samma tjej körde på ett rådjur litegrann, "bilen träffade den bara lite på bakdelen, men den ramlade inte ens utan sprang iväg och det syntes inget på bilen". Som tur var så fick vi hjälpt henne att ringa och anmäla detta samt märka ut platsen. Tror hon förstod sedan hur viktigt det är att anmäla olyckor, även om djuret ser ut att klara sig. Det räcker ju att tänka sig hur skadad man själv skulle bli om man blev påkörd av en bil, även i låg hastighet.

[lucke]
12/10/11, 11:30 AM
#48

#47 Håller med!

Annons:
Hawknestgrove
12/11/11, 11:45 AM
#49

just det…. en sak till i samma veva… HAr hört att det är nya regler nu. Förut, så räckte det väl att man  anmälde antingen till polisen elelr till markägaren. Nu är det visst lag på, att du måste anmäla till polisen? Oavsett om du har meddelat markägaren?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
12/11/11, 11:49 AM
#50

Man måste alltid anmäla viltolyckor till polisen. Det är inte speciellt ofta "påköraren" känner till vem som är markägare, men polisen har inga problem med att reda ut den saken.

Hawknestgrove
12/11/11, 11:57 AM
#51

Hm…. har man ALLTID behövt göra det? Elelr är polisen här knasig? För min sambo har som markägare alltid fått höra från polisen, att är markägaren kontaktad, så behöver man inte kontakta polisen. Ok, jag håller inte polisen här speciellt högt, och dettta gav ju vatten på min kvarn.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
12/11/11, 12:28 PM
#52

Det gäller från 1 januari 2010 att man måste anmäla trafikolyckor med vilt inblandat oavsett om viltet blivit skadat eller inte. Innan behövde man inte anmäla om man trodde "det gick nog bra - djuret klarade sig". Nu måste man alltså anmäla oavsett hur det gick för djuret.

Gör man inte det gör man sig skyldig till smitning från trafikolycka. Detta regleras i nedanstående två lagtexter. I den nedre står det även vilka djurslag detta gäller, det gäller alltså inte t.ex. om man kör på en kanin eller hare.

Det finns exempel från Skåne (enligt tidningsartiklar) om att en man fått betala 12.000 kr i böter för att ha väntat till dagen efter en olycka med vildsvin inblandat att anmäla det.

I lag om straff för vissa trafikbrott, §5, går att läsa:
5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till fängelse i högst ett år. Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon. Lag (1986:1248).

Jaktförordningen §40
40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet. Har polismyndigheten underrättats om att sammanstötning skett med ett djur av en art som anges i första stycket eller i 33 § första stycket får myndigheten uppdra åt någon annan att eftersöka djuret. Berörd jakträttshavare eller markägare ska om möjligt underrättas om beslutet.
Naturvårdsverket får efter att ha hört Rikspolisstyrelsen meddela föreskrifter som rör annat än polismyndighetens medverkan vid eftersök av djur av sådan art som avses i första stycket och i 33 § första stycket. Förordning (2009:1265).

mvh Martin

[peter54]
12/11/11, 12:36 PM
#53

#51 Alltid är ett svårt begrepp, men så länge man har fört statistik har man varit ålagd att polisanmäla, annars finns ju inget underlag för viltolycksstatistik.

Hawknestgrove
12/11/11, 7:05 PM
#54

tack för infon… Varför jag tar upp det, är för att häromkvällen, så blev det en sammanstötning av ett fordon här med vildsvin. Inget spår vare sig på väg eller dike dagen efter. Skylten på bilen var tydligen inte väl synlig, för bilen som låg bakom kunde inte uppfatta det. Troligen så åkte väl vildsvinet, som var ganska litet, in i bagaget….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: