Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 4678 ggr
schnuckii
10/19/11, 11:29 AM

skogen och jag

Jag vill bara dela med mig av en lyckokänsla.

Häromdagen när jag var så otroligt spänd, irriterad och ledsen bestämde jag mig för att försöka mig på det där med egentid. (är aldrig någonsin ensam)

Jag började gå. Jag hittade ett äppleträd på vägen i en park, plockade 2 äpplen, fortsatte min färd. När jag blev trött eller när känslorna hopade sig, satte jag mig ner och skrev i min argbok.

Helt plötsligt befann jag mig i skogen. Jag satte musik i mina öron, för att inte bry mig om eventuella läten från mig. Sedan gick jag, grät och skrattade om vartannat. Jag satte mig ner och åt äpple på en klippa som var full av sol.

Jag gick en bit till, smög in i skogen, hukade mig, luktade på mossa. Grät mera, när det kom minnesbilder av något jag inte kunde få fatt i.

En till bit, och så ser jag ett gäng stenar. De är placerade på ett sätt som tar tag i mig, jag blir rörd av stenarna. Det känns som en present, som om stenarna är till för att göra människor glada och förundrade.

4 timmar senare var jag hemma. Lycklig och stolt.

Annons:
Hawknestgrove
10/19/11, 1:11 PM
#1

Ja, det visar, hur viktigt det är med just det du säger, egentid. att få avskärma sig helt från alalt och alla om så bara en liten stund.. Tack för att du delat med dig av dina upplevelse och hoppas du får flera såna stärkande stunder!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TinaNordberg
10/19/11, 4:02 PM
#2

Man har i alla tider sagt att natutren helar. Vad skönt att du kunde känna och ta till dig av de krafterna. Så småningon föreslår jag att du tar bort musiken och försöker ta till dig naturens budskap genom ljuden också. Vinden, prasslande löv, fågelläten, vatten som låter mm mm. Man kan också lukta och smaka på naturen bär , barr o löv tex för att aktivera alla sinnen för att ta in mera.

Luska till.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

SannaHolmgren
10/19/11, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bit på vägen till det fulländade. Jag säger som Tina, och ta det i din egen takt.

Hawknestgrove
10/31/11, 3:55 PM
#4

Vilken vacker pelarsal. Man tappar nästan andan av en sån bild

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
10/31/11, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Denna "pelarsal" står nu på en plats där det för ca 100 år sedan låg en av traktens största gårdar. En dansk som i slutet av 1800-talet fick storhetsvansinne och byggde sig en ladugård med plats för nära 50 kor + ungdjur.

Ladugårdsgrunden står kvar, liksom alla 1000tals stenrösen, stenmurar, torpgrunder, skvaltkvarnsrester gamla vägar, gamla åkrar  men med uppvuxen granskog. Naturen tar tillbaka.

Det sägs att när marken skulle planteras igen så hade granarna mycket svårt att rota sig för marken var kraftigt fet och näringsrik. Man gjorde flera planteringsförsök innan skogen till slut fick fäste. man kan ana att marken är näringsrik då det är gott om nässlor här och marken är ljuvligt ljusgrön av harsyra som helt täcker stora skiften.

Idag är denna skogsbygd helt avfolkad, och avtrafikerad med vägbommar för alla infarter. Här finns ett privat jättestort jaktområde med uthyrningsjakt (säger man så?) med vildsvinshägn, med "tama" grisar både innanför och utanför, en stor skara med kronhjortar som trivs, mängder med "foggel" (tjäder). Jag minns en septembermorgon när jag och ena dottern var ute och red tillsammans, vi kom upp över krönet till ett av viltbetena och i morgondiset stod det en stor kronhjort omringad av ett tiotal hindar. Det kan jag säga var en av de bästa vilda djur-upplevelser jag varit med om även om den inte varade så länge.

Ett torp - 1700talsbyggnad är helt iordningställt i "original" och ligger så fint vid stranden av en egen liten klarvattensjö, den används som privat jaktstuga.

skogen sköts klanderfritt och man tar väl tillvara på all artrikedom som finns.

Stora områden har man tecknat naturvårdsavtal på, och om man gillar ugglor så är detta den bästa platsen kalla marsnätter. Både pärlugglor, sparvugglor och uv lär finnas, samt någon art av sällsynt hackspett. Skogsmården trivs också bra i ugglornas gamla hålor.

Man kan verkligen inte låta bli att njuta maximalt av detta område, året om oavsett vad man har med sig av erfarenhet som besökare. En av de finaste platser som jag känner till.

Hawknestgrove
10/31/11, 4:46 PM
#6

Underbart att läsa om det också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: