Annons:
Etikett23-omvärldens-djur-och-natur
Läst 5737 ggr
TinaNordberg
2011-12-03 14:42

Kinesisk orm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit en vecka i Wuxi östra Kina. I en skogsdunge en bit utanför staden nära en sjö låg den här ormen som jag tror är någon snok och solade sig.

Den var riktigt lång och smal. Lyckas inte hitta den på nätet. Jag tror att jag såg samma art till försäljning inne i staden några dagar senare. Till middag då förstår jag.

Kan någon hjälpa mig att namnge det tjusiga ormen?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Ronny-K
2011-12-04 09:20
#1

Wow, Den var fin!

Tyvärr är jag ingen reptilkännare så jag kan inte hjälpa dig med identifieringen, vi får hoppas att Peter eller någon annan kunnig kan.

carsbo
2011-12-04 14:49
#2

oj, ormar de är riktigt fina! jag är inte rädd för ormar, tycker de är rätt fachinerande, men bara man inte överraskas/överraskar en så är de helt ok att studera :) de är ju inga köttätande djur utan biter bara för att de blir rädda - självförsvar. men spindlar har jag svårt för! detta tack vare min syster som hade sett på ett program där man kan göra barn rädda för saker, hon experimenterade på mig och lyckades..

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Hawknestgrove
2011-12-04 17:01
#3

ingen aning. men snart tittar nog peter in och kan hjälpa dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
2011-12-04 17:04
#4

Ja både spahndrive och jag är ganska överens om att det är en Ptyas korros. Det skulle kunna vara en ung Ptyas mucosus, men P. korros är en bättre gissning tror jag.

Ptyas är ett släkte asiatiska råttsnokar som blir riktigt stora, 2.5 till 3 meter långa och ganska aggressiva. De dödar sina byten med rent attackvåld, de är alltså inte konstriktorer som exempelvis de amerikanska råttsnokarna.

Dessa ormar fångas i stora mängder, dels för att äta, men också för att exportera till Europa och USA som mat åt alla kungskobror som lever i fångenskap.

[peter54]
2011-12-04 17:08
Hawknestgrove
2011-12-04 17:16
#6

tack… vad läskigt…. ÄTa orm, nä tack……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
TinaNordberg
2011-12-04 19:27
#7

Den här var lugn o trevlig , uppskattar  att den var ca 2,5 m lång.

Det verkar vara gott om dem  i Kina, man såg ju fulla burar med vad som såg ut att vara  samma art.

Tack för hjälpen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
2011-12-05 10:55
#8

Arma djur…….Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: