Annons:
Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 5731 ggr
League
2012-03-11 23:44

Vandringsskor??

Hej! Ny här på svensk natur, men funnits på bla blandrashund.

Jag har letat vandringsskor på nätet ett par timmar nu och blir liksom inte klok på VAD jag ska ha för skor :s (ska givetvis prova skor med) Jag vill ha ett par skor som TÅL att användas, sitter bra på foten, man kan gå i ett par dagar vid vandring utan att dö. Hittar Hiking, walking mm mm…

Jag vill kunna börja med skorna "nu" och kunna ha över hela sommaren, och gärna även nästa säsong. Jag kräver ej varma skor, har däremot problem med att hitta tillräckligt ventilerade. Vi planerar att ta en helg eller 3-4 dagars vandring på öland i sommar, och jag vill kunna gå långt utan att jag känner att fötterna ramlar av… kommer ta med mig ett par vanliga "gummiskor" ochså som ev omväxling.

Kan någon reda ut begreppen åt mig?

Altså tips på en bra, hållbar sko med hög komfort är det jag vill ha.

Annons:
KimE
2012-03-12 08:24
#1

Sök efter riktiga skor utan goretex med äkta läder som andas. ex. lundhags. Läder går att smörja mot väta och kan vårdas så att de håller.

Använd yllesockar/strumpor även sommartid då de släpper igenom fotsvett så foten hålls torr. De luktar även mycket bättre än syntetssockar då de är svettiga.

TinaNordberg
2012-03-12 10:09
#2

Jag behöver inte skriva egna tips hänvisar till KimE. Så fungerar det för mig.

Kan tillägga att riktigt varma sommardagar använder jag stadiga sportsandaler att vandra i.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

League
2012-03-12 12:24
#3

Okej, nu har jag lite att gå på :) ska leta vidare :)

KimE
2012-03-13 09:35
Hawknestgrove
2012-03-13 16:07
#5

Bra tips!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

League
2012-03-14 10:22
#6

Ska  kolla närmare på de skorna!

Annons:
Ratata
2012-03-14 22:23
#7

Själv kan jag rekomendera Meindl, tycker att de har riktigt tåliga kängor. Testade massa olika modeller från olika märken men till slut fick det bli ett par meidl kansas, de sitter jättebra (hälen rör sig inte) och jag känner inget tryck på ovansidan av tån - ett problem jag upplevde med många andra skor, men så har man kanske lite speciella fötter också. ;)

Martin
2012-03-18 10:41
#8

Även jag är varm förespråkare av Meindl. Vilken modell som är bäst beror på vad man skall ha den till och vad man har för fot. Själv har jag goda erfarenheter både av varmare vinterkänga, arbetskängor samt grov fritidssko.

mvh Martin

[Norpan88]
2012-03-20 10:44
#9

Jag hittade faktiskt ett par riktigt bra kängor på ÖB för nåt år sedan och dom andas och är jättebekväma.. och billiga.

Hawknestgrove
2012-03-20 18:00
#10

och kolla gäran på Tradera och liknande ställen så kan du få ett par för  en liten penning

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[lucke]
2012-03-20 18:14
#11

#9 Vad är det för märke på de kängorna?

[Norpan88]
2012-03-20 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det står inget märke på dom. Men jag skickar med ett foto. Nu är mina mkt välanvända. Dom luktar ingenting inuti hihi,  fast det gått flera år.

Dom är vattentäta men andas mkt bra.

Dom ser grå ut pga blixten var så nära, men dom är svarta. Kostade 299:- på ÖB

[lucke]
2012-03-20 18:39
#13

#12 Tack för svaret Norpan! (Jag är själv på jakt efter ett par kängor inför höstens fjällvandring)

Annons:
Hawknestgrove
2012-03-21 09:32
#14

Tack för bild… Inget märke nånstans? Det brukar ju finnas inuti elelr under sulan? Skönt att hitta bra grejer till bra pris.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Norpan88]
2012-03-21 09:57
#15

#14 Dom är ju från ÖB. Jag letade men dom har inget märke nånstans.

KimE
2012-03-21 16:27
#16

militärkängor funkar bra.

Elshira
2012-03-27 09:46
#17

Jag var uppe och fjällvandrade vid helags, för visso en lelativt lätt vandring med någorlunda upptampade stigar, men ändå ganska knölig terräng (gjorde även toppbestigning, där de sista par hundra höjdmetrarna bestod av enbart klippblock). Vi vandrade i 4 dagar.

Till det räckte ett par gymnastikskor "modell bättre". De hade goretexmaterial på sidorna så man kunde gå genom små bäckar utan att bli blöt, men hade bra andas-material på ovansidan. Med bra passform och knutna ordentligt gav de allt stöd som krävdes för den vandringen. Mina fötter mådde prima under tiden, hade med mig ett par flipp-flopp att kunna gå i under pauser eller om man behövde vada.

Ska du "bara" vandra på öland så tror jag att ett par ordentliga gymnastikskor/sportskor duger alldeles utmärkt!

Har man tänkt att gå i väldigt oländig och ojämn terräng är lite högre skaft att föredra för stödet, men har man inte behov av det är det i.af enligt mig betydligt bekvämare utan. Dessutom behöver kängor gås in ordentligt och testas så man vet att man inte får skavsår. De kostar ju en slant med, även om man kan hitta bra sådana på tradera etc. Men rätt storlek är A och O!

Hakuna matata!

League
2012-03-27 10:15
#18

Jo, jag hade ett par "gummiskor" innan, men tänkte byta up mig lite. Nu kan jag ju inte gå i vilka skor som hellst för jag får ont i fötter, knän och höft om jag går för länge i "fel" skor. De bästa skorna jag har haft var ett par arbetsskor från Jalas, dem kunde jag bara tvärt byta till o gå i i 2 veckor men högre påfrestning än normalt utan skav eller smärta i fötter, knän o höfter tillochmed märkte jag att ryggen tålde större påfrestningar. Så jag VET att rätt skor är väldigt viktigt för kroppen.

Så mitt skoval är jätteviktigt för min kropp. Är man av lättare kroppstyp så kanske leder inte får lika stora påfrestningar som i större, och skovalet blir lättare.

Tack för era åsikter och tips, jag letar på och provar o provar :)

Hawknestgrove
2012-03-27 12:56
#19

kul… låt oss höra vad det blev sen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: