Annons:
Etikett21-jakt
Läst 6246 ggr
Hawknestgrove
4/2/12, 12:23 PM

Avlivning med sportskyttevapen?

ÄR det tillåtet? Frågan kom upp på en djursajt här. Jag anser , att man definitivt inte har vare sig rätt vapenkaliber eller kunskaper bara för att man är den duktig sportskytt, har jag rätt?

Det bör och är väl förhoppningsvis krav på att du har jägarexamen och licens för rätt sorts vapen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
HellviHumle
4/2/12, 9:34 PM
#1

Vill minnas att det är minst kaliber .22 som gäller för kula. Faktum är att det räcker på slakteriet. Hagel är tillåtet. Minst kaliber 16.
Det finns utförligt på nätet. Minns dock inte vilket verk det är.

HH

HellviHumle
4/2/12, 9:56 PM
#2

Hittade det här som gäller nöt.

Kulvapen:
Minst klass 3.
För tjurar äldre än 30 mån minst klass 2.
Hålspetsammunition får inte användas i klass 3 till nötkreatur som väger mer än 100 kg.
Högst 5 meter.

Hagelvapen:
Kaliber 20 eller grövre, med minst 28 g hagel av storlek minst 2,75 mm
(US 6).
5–25 cm från djurets huvud.

HH

HellviHumle
4/2/12, 9:59 PM
#3

Vad handlade det om för djur?

HH

HellviHumle
4/2/12, 10:06 PM
#4

Hittade lite mer här. Sidan 16.

HH

Ronny-K
4/3/12, 9:54 AM
#5

#0 Svaret är Nej om vapnets licens säger målskytte.

Vapnets licens måste ange att ändamålet är Jakt eller Avlivning av djur. Man får altså inte använda ett vapen vars licens säger att ändamålet är målskytte. 

Står klart och tydligt här.

[peter54]
4/3/12, 11:05 AM
#6

Nu ska jag inte påstå att jag egentligen vet något säkert om detta, men om det gäller avlivning av exempelvis ett allvarligt trafikskadat djur, heter det ju att man ska avliva djuret så fort och smärtfritt som möjligt.

Det kan ju inte vara bättre att slå ihjäl ett skadat rådjur med domkraften eller ännu värre, ett fälgkors, än att använda sitt sportskyttevapen?

Jag känner till en händelse i den här frågan som visserligen hände för 25 år sedan, men ändå …

Jag har varit jägare i över 40 år och sedan 1986, när jag var med och bildade Svenska Bågjägareförbundet (SBJF), har jag också varit bågjägare.

Vid ett tillfälle på 80-talet när vi skulle åka till Finland för att jaga med pilbåge (det är inte tillåtet ännu i Sverige), körde en av bilarna i sällskapet på ett rådjur på Norrtäljevägen.

Föraren av bilen ringde polisen och då ställde polisen frågan till föraren om vi hade något att avliva rådjuret med. Föraren svarade att vi var på väg till Finlandsfärjan och att vi skulle jaga med pil och båge där. -Då har ni adekvat jaktutrustning med er, frågade polisen. Föraren svarade ja naturligtvis och då sa polisen att den som kände sig säkrast skulle avliva rådjuret med ett fångskott, om möjligt i nacken med pil och båge.

Så skedde och sedan inväntade vi polis och markägarrepresentant. Det blev aldrig någon diskussion om avlivningsmetoden, trots att vapnet inte är godkänt för jakt i Sverige. Rådjuret var korrekt avlivat och polisen på plats var nöjda med det. Markägaren frågade inte ens.

Detta må vara fullständigt lagvidrigt, men den gången var alla nöjda med utgången av olyckan.

Annons:
HellviHumle
4/3/12, 12:10 PM
#7

Jag måste ju säga att om jag bara har en "målskjutningslicens" för ett vapen med adekvat kaliber, så skulle jag givetvis använda det om det blev nödvändigt i en akut situation. Det verkar bättre att använda ett salongsgevär för avlivning av en räv i fälla än att skrämma slag på hela grannskapet med hagelgevär. Förutsättningen är förstås att man vet var man sätter skottet.

Det hela blir egentligen bara fånigt om man ser till att samma gevär kan ha olika användningsområde. Det finns ändå klara regler för vilken kaliber som får användas till vad.

HH

[peter54]
4/3/12, 2:00 PM
#8

#7 Ungefär så tänker jag också, att när det handlar om en nödsituation tar man vad som står till buds, men säkert får man inte göra så i Sverige - jantelagens högborg. Annat är det i Finland, där man inte lägger fingrarna emellan.

Jag har ju hört om historien där en person som inte tagit bort isen på trappan blev fälld för att en inbrottstjuv halkade och bröt benet - om det är sant eller inte vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det är sant.

Ronny-K
4/3/12, 4:04 PM
#9

Att nöd går före lag är väl självklart. Jag trodde inte det var det frågan handlade om, en engångs olyckshändelse.Den handlade om vad som är tillåtet enligt lag. Rätta mig om jag har fel.

Jag har också jagat i många år vad det nu har med frågan att göra. Att vi ibland ställs inför trafikskadat vilt är väl oundvikligt om man kör bil regelbundet. Att se till att djuret inte lider är väl självklart, oavsett djurart. Men man kan ju pröva att ringa polisen om djuret är mindre än rådjuret som nämns ovan. Hare, grävling etc. Pröva gärna och ringa markägaren också. Lycka till.

Om nu Finland är ett föregångsland (för vad fattar jag inte) utan Jantelag. Trevligt!

[peter54]
4/3/12, 4:14 PM
#10

#9 Du har säkert rätt i det, men jag tolkade frågan utifrån nödbegreppet, varför skulle man annars ge sig på att avliva med ett vapen där licensen inte medger bruket?

Alltså, jag menar att det är lite korkat att tro att man får döda något med ett vapen man bara har sportskyttelicens för.

HellviHumle
4/3/12, 4:35 PM
#11

Jag hoppas att TS kommer med en förklaring om vad det egentligen handlade om.

HH

Ronny-K
4/3/12, 4:51 PM
#12

#10 Helt överens med dig där. Men vad är chansen att olyckan inträffar på resan till eller ifrån skjutbanan/jakten så att man har ett effektivt verktyg för avlivning (läs vapen, oavsett slag eller licens) med sig i bilen. Annars åker man ju inte runt med vapen i bilen.
Tyvärr, får man väl säga i de fallen olyckan är framme.

HellviHumle
4/3/12, 5:22 PM
#13

Jag har faktiskt bultpistolen liggande i bilen. Och kniv, förstås. Det är rätt vanligt med rådjursolyckor här nu för tiden.

HH

Annons:
Ronny-K
4/3/12, 5:49 PM
#14

#13

Äger ingen bultpistol, men det är ju ett effektivt verktyg om olyckan är framme, liksom kniv om rätt använd. Hoppas jag aldrig krockar med dig..Flört (skämt).

Som bonden som kört i diket med häst o vagn. Bonden ligger med brutet ben i diket, likaså gör hästen.

Länsman kommer på cykel o får se eländet, drar sin tjänstepistol o skjuter hästen vänder sig sedan mot bonden o frågar:

-Hur är det med dig? Är du skadad?

Bonden:

NNNÄ! DDE E BBara BBBra!

HellviHumle
4/3/12, 7:31 PM
#15

#14 Ska man följa paragraferna så är avblodning obligatorisk även efter huvudskott med andra vapen.

Vi får väl hoppas att  vi inte krockar då. Skrattande

HH

Hawknestgrove
4/3/12, 9:11 PM
#16

detta blev en bra och underbart saklig diskussion. Tack för alla utförliga svar. Givetvis, så rör djurarterna katt eller hund i min fråga. OCh då har jag fått alla fakta jag behöver. Som sagt, nöd går ju före rätt. MEn jag talar om icke nöd. Då krävs väl vapenlicens/jägarexamen och faktiskt, även jaktkort, ja?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
4/3/12, 9:48 PM
#17

Licens behövs inte jägarexamen eller jaktkort.

Hawknestgrove
4/3/12, 10:54 PM
#18

Kim E, du måste väl ändå ha licens för det vapen du använder? eller lånelicens och då måste  du ju ha tagit skjutprov för just det vapenslaget?…. OCh jaktkort, behövs det eller inte?

Lite dåligt informerad, då jag tog mitt på det "gamla" viset. Man sköt upp med älgstudsare, gjorde några enkla frågor och då fick man allt bara man hade en markägare som intygade att man var Ok….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
4/3/12, 11:14 PM
#19

Licens kan du få om du har behov av ett vapen. Vanligaste behovet är jakt. även sportskytte, tjänstevapen.

Jaktkort behövs om du ska jaga, inte vid avlivning. Normalt ska du nu ha jägarexamen. Undantag är att du haft jaktlicens från den tid det inte behövdes eller har licens, examen eller stor jakterfarenhet från ett annat land.

Hawknestgrove
4/4/12, 6:57 PM
#20

Ja jag tillhör som sagt den gamla stammen som inte behövde ta jägarexamen. Man sköt upp med älgstudsare och skulle ha minst brons. Sen fick man  några tämligen ennkla frågor att besvara plus att någom med mark skulle intyga att man hade god vandel. Då fick jag ju inhandla alla jaktvapen från älgstudsare och neråt, så pass som det passade polismyndigheten.

MEn Ok, då behöver man inte jaktkort. Då vet jag det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: