Annons:
Etikett01-svampar
Läst 5733 ggr
Hawknestgrove
2012-09-24 14:34

Höga sniglar och mygg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
En stilla undran.. Denna svamp åts ju av vikingarna för att de skulle bli höga… Betyder det, att vi har höga sniglar och myggor i vår natur? Nerknarkade stackare?Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Inkanyezi
2012-09-24 14:38
#1

Nej, jag tror inte det. Kemiska substanser har väldigt olika verkan på olika organismer, så att exempelvis en snok kan äta en padda utan att få blåsor i munnen och svalget, medan en människa kan få svåra hudskador bara av att vidröra paddan, och en oförsiktig hund som tar paddan i munnen kommer att gå rejäla omvägar kring paddor därefter.

Sniglar kan antagligen äta av svampen och må bra.

Kimji
2012-09-28 18:37
#2

#1 "en människa kan få svåra hudskador bara av att vidröra paddan".

Stämmer verkligen detta? Jag har iaf hållit i mängder med paddor i mina dar. Att äta dom är ju däremot en dålig idé.

Inkanyezi
2012-09-28 21:04
#3

Människor är olika känsliga för paddans gift, och det förekommer överkänsliga människor. Giftet finns på paddans hud. Så finns det också olika paddarter, liksom också grodor som har giftig hud. Pilgiftsgrodan är kanske den mest kända.

Och jag har också hållit i paddor vid några tillfällen utan att känna av deras gift.

Hawknestgrove
2012-09-29 10:54
#4

ja jag är inte heller känslig, men jag har ju sett reaktion hos både för nyfikna hundar och katter…. På paddor alltså. Ok flugsvampen.. en undran till…Hur kommer prickarna dit…… När svampen är alldeles ung, är den ju bara klart röd… Är det skogstrollen som sätter dit dem? Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Inkanyezi
2012-09-29 11:18
#5

Jag vet inget om hur prickarna kommer till, men visst är det så att slemhinnor är mer känsliga än hud, och nosen på hundar och katter har känsliga slemhinnor, liksom när de tar en padda i munnen, så kommer den ju i kontakt med deras slemhinnor.

En som däremot inte är känslig för paddgift är snoken. På många ställen kan man hitta uppgifter om att snoken själv skulle ha gift i saliven som bedövar bytet, men eftersom jag och många andra har iakttagit att snokens byte sprattlar ända ner i magen, så trodde jag inte på den uppgiften, och jag har provat med min egen tunga om jag skulle bli bedövad av snoken saliv.

Men inte kände jag någonting särskilt. Det smakar lite som rå fisk, men ger ingen effekt av bedövning alls. Inte konstigt att det smakar fisk, när fisk är vad de äter.

http://uploads.ifokus.se/uploads/11e/11e81343c7d491df0664ee80ae1d31bd/snok-med-abborre.jpg

Hawknestgrove
2012-09-29 11:22
#6

Underbara bild… OCh snacka om plåtmage… Aborrar är ju så vassa!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
2012-10-04 22:14
#7

En padda som inte är stressad kommer inte att utsöndra något gift från ryggkörtlarna, så om man lyckas lyfta paddan utan att den blir rädd är det ingen fara alls.

Paddan är ju till skillnad från grodor, torr, så om den blir våt på ryggen vet man att gift har avsöndrats.

TinaNordberg
2012-10-05 09:41
#8

Gillar bilden med abborslukaren.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
2012-10-11 13:12
#9

Ok tack Peter. Då har jag antagligen varit väldigt vänlig och lugn när jag har tagit i dem. För jag har aldrig fått några känningar. Märkligt nog har de små kissat på mig, men det är tydligen inte alls samma sak. Brukar flytta på dem om jag kan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: