Annons:
Etikett21-jakt
Läst 3482 ggr
Martin
11/26/12, 10:13 PM

Största jakten sedan 1800-talet?

Igår gick (enligt rykten) den största jakten sedan 1800-talet av stapeln i nordöstra Skåne, "Göingebygden".

På ett 440 kvadratkilometer stort område jagades vildsvin av 57 inbjudna jaktlag, över 500 jägare. 65 specialtränade hundar var inbjudna för att driva grisarna ur daglegorna.

Bakgrunden är stora problem med vildsvin i området.

Insatsen var enligt en bekant till mig som var med välplanerad; veterinärer hade extra beredskap för jaktskadade hundar, information till allmänhet och trafikanter om jakten och uppmaningar om höjd beredskap på att både vilt och hundar kunde korsa vägarna. I området finns gott om vilt - utöver gris även hjort, rådjur och älg t.ex.

När 14 av de 57 inbjudna jaktlagen rapporterat sina resultat så är minst 30 vildsvin fällda, men enligt nedersta länken (mest info om jakten) så har man då inte fått rapport från ett par områden där man vet att "det smällt mycket".

Läs bl.a. på nedanstående sidor för mer info.

Jakt & Jägare

Nyhetsdatabasen

Sveriges Radio

SVT

Norra Skåne.se

mvh Martin

Annons:
Martin
11/29/12, 10:40 AM
#1

När alla jaktlag hade rapporterat så fick man också slutresultatet. 34 vildsvin fälldes. NSK.se

mvh Martin

Hawknestgrove
11/29/12, 1:11 PM
#2

JA oavsett, så får man hoppas, att inga vildsvin blev skadeskjutna.  Trots att de är en plåga, så är de förtjänta av en värdig död.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
11/29/12, 7:53 PM
#3

Det framgår inte huruvida några blev skadeskjutna, men det fanns speciella eftersöksteam med vid jakten också.

Vad gäller skadeskjutningar skiljer sig nog inte denna jakten från andra jakter.

mvh Martin

Hawknestgrove
11/30/12, 2:49 PM
#4

Nä, tänker bara på den taffliga organistation som det var här uppe på förrförra årets jakt på lo. Så klantigt gjort och vad jag förstod, så var det inte speciellt noga med eftersök där

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
11/30/12, 9:54 PM
#5

#4 I så fall var det en oseriös jakt/jaktledare. Trist.

mvh Martin

Hawknestgrove
12/2/12, 9:29 AM
#6

Precis……..Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
12/2/12, 9:30 AM
#7

ÄVen om man inte tycker om lodjur, så måste man ju gå in för en sån jakt på ett humanitärt sett. Flet är ju att uppslutningen blir så stor med massor av riktiga hatare, som har ett aningen snedvridet tankesätt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
12/2/12, 12:25 PM
#8

#7 Märkligt. Jag hade förmånen att få jobba ihop med en kille som gjorde ett vik nere hos långt från hans hemtrakter, en inbiten jägare som jagar i princip allt. Hos dem och i deras jaktlag verkade det inte alls finnas den stämningen. Han är en god skidåkare så han skjuter i princip aldrig mot lodjur då han får agera drevkarl men han berättade om långa åkningar/sök där man följde spår med blod i tills man kom ikapp och kunde fånga av lodjuret om man råkat skadeskjuta. För visst förekom det skadeskjutningar i hans jaktlag men mycket färre i detta än hans förra. Anledningen trodde han själv var att det propagerads väldigt mycket för att ett återhållet skott behöver man aldrig ångra. De jobbade hårt för att aldrig skadeskjuta, men såklart kan man aldrig garantera något hur "säker" man än är på sitt skott.

mvh Martin

[sakring]
12/6/12, 5:31 PM
#9

Såg på TV i Rapport att en person blivit biten av en galt under jakt. Han hade hund med sig så det var nog den som irriterade galten. Men om en varg hade attackerat på detta sätt så hade det blivit större rubriker.

Martin
12/6/12, 8:20 PM
#10

#9 Tror inte det hade blivit så mycket större rubriker - här nere har det stått ganska mycket om vildsvinsattacken (och andra vildsvinsattacker också). Precis som att det brukar stå rätt mycket när björn anfaller. Men visst, lite mer hade det säkert skrivits, som alltid när ett rovdjur anfaller. När folk skadas av andra djur skrivs det sällan lika mycket.

Under sen senaste veckan har det skjutits över 2.000 vildsvin i Skåne. Prognosen visar på över 12.000 fällda djur under 2012. Källa Jaktjournalen.

mvh Martin

[sakring]
12/6/12, 9:24 PM
#11

Det var i tidningen jag läste detta om  att det skulle stått betydligt mer om det varit en varg. Dessutom så finns det väldigt gott om vildsvin men lite mindre av varg.

Kimji
12/28/12, 12:14 PM
#12

Jag har inget emot jakt och speciellt inte av vildsvin. Men även om inget djur blir skadeskjutet tycker jag ändå att den här typen av storskalig jakt är tvivelaktigt ur djurskyddssynpunkt med tanke på den enorma stress det skapar hos djuren. Och då inte bara för just vildsvinen utan alla djur som befinner sig i området. Det känns som rubriken antyder som något som hör hemma på 1800-talet.

Hawknestgrove
12/31/12, 12:15 PM
#13

ja jag tycker det verkar så hatbaserat, alla såna påhitt . oavsett djur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: