Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 22403 ggr
[dynamitella]
2012-12-04 15:25

Identifiera avtryck; från vilket djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En vän till mig upptäckte dessa spår i samband med att hennes katt försvann. Hon bor i Helsinborgs ytterkant.

Vilket djur rör det sig om? Spåren verkar vara lite stora och runda för grävling, och järv har vi ju inte här nere. Björn kommer inte heller på fråga pga. storleken och det geografiska läget.

.. Så vad återstår?

På bilden jämförs avtrycket med ett skoavtryck i storlek 41.

Annons:
[dynamitella]
2012-12-04 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En hel hög med fotspår.

Martin
2012-12-04 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag skulle gissa hare.

Jag vet inte riktigt hur lång en sko strl 41 är men harens fotavtryck är ca 5 cm långa, har det dessutom varit lite tö så kan spåren ha blivit lite större.

Tog mig friheten att spara ner din andra bild och rita lite på den.

Jämför sedan med spåren på denna sidan.

mvh Martin

[dynamitella]
2012-12-04 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dessa spår är i alla fall 10x10 cm, så det måste ha varit historiens största hare då..

Det var däremot intressant att du märkte det återkommande mönstret. Jag håller helt med om att det är snarlikt till sättet djuret tog sig fram.

Martin
2012-12-04 15:59
#4

Tror fortfarande på hare. Har det som sagt varit lite tögrader så smälter kanterna av spåren = de blir större. Därför man ofta tror att hundspår kan ha varit vargspår för de blir större.

Vargspår går bort pga mängden, annars har det ju varit varg i Skåne sista tiden så det hade inte varit omöjligt. Kvarstår väl bara hund då. Men som sagt, tror nog ändå mer på hare.

Rävens spår är avlånga så de går också bort (om nu inte snösmältning gjort spåren rundare, inte omöjligt i och för sig. Men samtidigt, för mycket spår för att vara räv. Så… hund då kanske. Även om jag tror mer på haren som sagt.

Tror att följer ni spåren lite på ena eller andra hållet kommer ni att hitta spillning som säkert kan hjälpa till.

mvh Martin

KimE
2012-12-05 20:02
#5

Kattspåret och skoavtrycket är nyare än det andra spåret.

[dynamitella]
2012-12-05 20:10
#6

#5

Hon har två katter, varav den ena var ute i trakterna samtidigt som hon (som satte skoavtrycket).

Så det är irrelevant för tillfället :(

Annons:
TinaNordberg
2012-12-13 19:47
#7

Jag håller på grävling.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
2012-12-15 18:31
#8

sambon gissar på fälthare och räv. Grävlingen sover ju nu, Lutar mest åt räv alltsammas.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TinaNordberg
2012-12-15 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Grävlingen kan faktiskt vakna upp i sitt gryte och ta sig en tur.

Bild på grävlingspår.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2012-12-15 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En bild till.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[dynamitella]
2012-12-15 22:25
#11

Jag står fast på grävling jag också och har gjort ett tag :) Ägaren har accepterat läget att kisen är borta i alla fall, även om det inte är relevant med spåren.

Det var mest för att jag var nyfiken.

Hawknestgrove
2012-12-18 16:36
#12

ja, visst kan det vara grävling, tycker jag med om det är så att den tar sig en tur. OCh även grävling kan ta katt, så den är minsann inte Guds bästa barn.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Norpan88]
2012-12-18 16:55
#13

Harspår ser annorlunda ut. Tror också på grävling.

Annons:
Upp till toppen
Annons: