Annons:
Etikett08-våtmarker
Läst 2613 ggr
Gronstedt
2013-03-14 10:13

Vad vill en groda ha för att leka?

Nu, hej och hå, ringde markägaren och meddelade att det är en grävskopa på väg för att gräva groddammar i min arrendemark. Under förra året och vintern har man nämligen lagt igen den damm där grodorna lekte förut och nu ska de ha nya dammar, tjopp tjopp!

Visst, gärna för mig, men är det inte lite väl brutalt att bara gräva ett par hål mitt i de våtaste markbitarna och tro att de ska vara klara för grodlek om 3 veckor (vilket ekologen tydligen sagt var tidplanen)? Jag trodde det tog åratal för en rimlig flora och fauna att etablera sig så att grodorna kunde trivas och leka framgångsrikt … Eller är grodor nöjda med en naken lergrop?

Annons:
Kimji
2013-03-14 12:23
#1

Tyvärr fungerar sådana här projekt ofta så och det är inte alltid det går särskilt bra. Ofta är det någon okunnig företagare som sätter vilkoren och sen ska en stackars ekolog komma och göra det bästa av situationen.

Jag är inte så kunnig om just vilka krav grodor har för att leka (varierar ju med art också) men det man ska komma i ihåg i sammanhanget är ju att pölen inte behöver kunna försörja några vuxna grodor, bara ynglen klarar sig. De äter ju främst alger och det tar ju dessutom ytterligare ett tag innan äggen kläcks. Men fortfarande låter det osannolikt att det lyckas detta år. Nästa år däremot kan det säkert gå om de i övrigt har placerat pölen med lite eftertanke. Ett inte allt för rikt djurliv kan säkert vara posetivt eftersom det är många som vill äta ynglen.

Gronstedt
2013-03-14 12:41
#2

Jag var rädd för det .. Till råga på kommer den ena av de nya dammarna att skapas genom att de gräver upp den enda våta fläck som grodkrakarna har haft som alternativ. För mitt enkla sinne hade det verkar smartare om de grävt en ny damm och lämnat den lilla, där i alla fall några grodor hållit till, i ett par år. Så kanske man kunnat utvidga den när de var etablerade i den första dammen.

Nu vet jag inte vem som äter grodyngel, men det dräller av grodor, paddor, minkar, änder, hägrar och snokar på marken ifråga … Fisk lär de i alla fall slippa, eftersom dessa dammar inte kommer att ha kontakt med vattendrag.

De nya dammarna är inom några tiotal meter från de gamla, så det är väl rimligt. Jag vet inte vad det är för sorts grodor. Det finns gula, gröna, bruna och med svarta prickar längs sidorna Glad

Kimji
2013-03-14 13:39
#3

Du får helt enkelt berätta senare hur det gått för grodorna. =)

Förutom lite större djur så är det även många insekter som äter grodyngel, tex trollsländelarver. Dessa kommer inte att finnas i en ny damm eftersom de vill ha ett mer etablerat ekosystem.

Många grodarter kan variera mycket i färg men om det blir någon sång så är de väldigt olika för olika arter och en kul grej att lära sig. Finns att lyssna på på Youtube. Antar att du bor i Skåne om det blir lek så snart, då är du bortskämd med många spännande arter =)

Hawknestgrove
2013-03-17 15:54
#4

ja det blir spännande att få höra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: