Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

01. Floran - alla våra växter 01. Svampar 02. Havet 02. Kustlandet 03. Skogen 04. Sjöar och vattendrag 05. Fjällen 06. Nära staden 07. Faunan-Alla våra djur 08. Våtmarker 09. Öppna landskap 11. Klimatförändringar 13. "Naturliga" nyheter, miljövänligt 14. Vandring, film, reservat, resor 15. Evenemang 16. Upplevelser & Äventyr 17. Boktips 18. Dagens bild + fototävlingar 19. Fåglar/vilt 20. Fiske 21. Jakt 22. Ute i naturen 23. Omvärldens djur och natur 24. Svenska vilda djur 25. Viltrehabilitering i Sverige 26. Mumssidan. 27. Konst - Djur & Natur 28. Övrigt 29. Sajten 32. Släpp loss humorn! Mitt djur är bortsprunget Skampålen Vårt samhälle Rovdjur TV-tips
07. Faunan-Alla våra djur

Vanligt med så många silverfiskar?

2013-05-19 18:15 #0 av: Sandi92

Vet inte om det här inlägget passar här egentligen, då det inte är i naturen, utan i vårt kök det rör sig om. :P Det är i alla fall svenska djur.

Vi har massor av silverfiskar i köket. Självklart vet jag att det är väldigt vanliga djur som finns in många hem, men jag har aldrig sett så många på samma gång. Har bara sett en åt gången förut.

En natt när jag gick in i köket och tände för att dricka vatten så blev jag väldigt förvånad. Säkert 20 silverfiskar kröp omkring utspridda över köksgolvet.

Är detta vanligt eller är det kanske tecken på att vi har fuktskada i köket? De håller bara till där. Nu är det inte riktigt lika många längre då jag har fångat in en massa (fångat för jag är för blödig för att döda dem. :P) och släppt ut, men det är fortfarande ca 5-10 st när det varit mörk i köket en stund.

Anmäl
2013-05-19 20:42 #1 av: KimE

Det ska inte vara så mycket silverfiskar ring hyresvärden eller anticimex.

Anmäl
2013-05-24 15:55 #2 av: Hawknestgrove

Ja om det är till tröst, så är de inte tecken på att det är smutsigt, men  precis som Kim E säger, fuktigt.

http://www.sgsstudentbostader.se/Upload/Skadedjur/Faktablad%20silverfisk.pdf

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2013-05-30 06:43 #3 av: martdat

de bor under listerna ofta så kör med damsugarröret ikring listerna.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anmäl
2013-06-30 19:17 #4 av: [Juel70]

Det kan vara tecken på fuktskada (T ex under diskbänken), så ta kontakt med din hyresvärden och anticimex. Man kan använda röd cederträolja i hörn och lister och silverfiskfångare med klister är jättebra. 

Anmäl
2013-07-09 19:44 #5 av: Hawknestgrove

googla på röd ceder, så får du massor med svar var du kan köpa oljan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.