Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3504 ggr
[peter54]
5/21/13, 9:43 AM

"Mellan hägg och syrén"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt traditionen ska det vara den bästa tiden på året - "mellan hägg och syrén". De senaste åren har vårarna varit lite ur fas, så exempelvis förra våren, när hägg och syrén blommade samtidigt. Därmed gick jag miste om den påstådda bästa tiden.

I år, den korta våren till trots, synes det ändå bli en sådan tid, åtminstone här hos oss i nordvästra Uppland, för nu står häggen i full blom och tittar jag på våra syréner, ser deras blomknoppar ut att ha en vecka eller så kvar.

Idag är det mulet, 13 grader och lite disigt, men vilken morgon! Härlig luft att andas och ljudmattan som ligger över nejden är helt fantastisk.

Jag hör först göken, nej två gökar, en i öster och en i väster. Rördrommens "whoooum, whoooum" nerifrån sjölandet, bofink, sånglärka, pilfinkars och gråsparvas tjatter, jiddret i starholken när en av föräldrarna kommer med frukost, gulsparv, grönfink, stenknäck, steglits, hackspettarna bråkar om jordnötspåsen, nötväckan smiter emellan och knycker en …

I luftrummet ovanför hör jag en irriterad korp, den jagar bort den bruna kärrhöken. Nerifrån Gäddviken hörs gässen och om jag tittar söderut ser jag ladusvalorna över grannbondens lada. I år ska jag sätta upp brädor under takskäggen för att försöka få hit dem.

Jag tänker på Roy & Roger i Macken, de sjöng "de' ska va' gött å leva". Det är verkligen gott att leva en sådan här morgon. Det är bara att stå rakt uppochner på gräsmattan och suga i sig av årets bästa tid - mellan hägg och syrén 🙂

Annons:
TinaNordberg
5/21/13, 11:46 AM
#1

Härlig vårskildring, det ser ut att bli "mellan hägg o syren" här i Kolsva, Västmanland med.

Då kanske man får lite semester i år😃

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[malda]
5/22/13, 7:25 PM
#2

#1 Jag håller med dig Tina, det var en fin beskrivning. Men vet du att idag såg jag en blommande syren här i Köping, där jag bor, inte långt ifrån dig alltså! Typiskt va! 😉

[peter54]
5/22/13, 7:37 PM
#3

#2 Ja jag har sett enstaka syréner i blom som står mot söderväggar, bland annat vid Luthagsesplanaden i Uppsala, men här är knopparna små och gröna fortfarande.

🙂

TinaNordberg
5/23/13, 10:22 AM
#4

Hej

det brukar vara lie tidigare i Köping än Kolsva. Kul att vi är nästan grannar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[malda]
5/23/13, 2:52 PM
#5

Jo, det är nog så, Kolsva är trots allt en lite bit norrut. Jag har syrénbuskar utanför mitt fönster upptäckte jag, både vita, ljuslila och mörklila, vackra är de!

Hawknestgrove
5/24/13, 3:39 PM
#6

Suck, ja underbart är kort…. Här har häggen börjat blomma i måndags, vad jag såg. Än så länge har inte syrenerna kommit. MEn det är en sen vår i år…. väldigt sen och många av mina små perenner har frusit ihjäl

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
6/4/13, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det underbara korta blev ganska långt ändå i år. Våra syréner blommar för fullt nu och det betyder att "mellan hägg och syrén" ändå blev två fulla veckor :)

TinaNordberg
6/4/13, 2:35 PM
#8

Ja visst är det så och vad syrenerna blommar rikligt i år. Det är så vackert o doftar så gott.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
6/4/13, 3:57 PM
#9

ja nu är syrenerna i ful blom…Så vackert…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
6/4/13, 7:04 PM
#10

Här blommar de samtidigt nu i Ångermanland.

[peter54]
6/4/13, 8:07 PM
#11

#10 Så var det här förra året, men i år har det gamla uttrycket fått riktig innebörd 😉

BitteS
6/8/13, 7:46 PM
#12

Var med syrran till hennes torp igår. Hon har ett svalbo under taket på verandan. Igår såg vi ungarna lämna boet en efter en. Det går undan när de flyger minsann. Jädrar vad de kivades innan de gav sig iväg. Den första vi såg blev mer eller mindre utknuffad av sina syskon.

TinaNordberg
6/10/13, 10:38 AM
#13

Ja visst, man ska väl först kasta ut en och😉 se om det fungerar?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Hawknestgrove
6/12/13, 4:33 PM
#14

haha ja så resonerar de väl de små…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: