Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 3702 ggr
Chanina_81
2013-06-13 13:09

Konstigt bo i häcken - vad är det?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått ett konstigt bo i vår häck. Ca 15-20cm långt och 10 cm brett. Någon som vet vad det kan vara? Antar att det är några fjärilslarver, ev. spinnare av något slag.

Ska man låta dem vara eller "ta bort dem"? Börjar gå hårt åt bladen runt omkring… Kan man mata dem med något annat (t.ex. sallad) så de har annat att äta än häckens blad?

Tack på förhand!

Annons:
Nwmo
2013-06-13 13:11
#1

Åh fy fan :(

- Emil

TinaNordberg
2013-06-13 14:23
#2

Möjligen processionsspinnarlarver, de är kinkiga av och kommer inte att gilla något annat än sin värdväxt.

De gör sitt bästa för att käka upp vart enda blad.

Dessutom har deras hår den elaka egenskapen att det kliar vansinnigt om man råkar få det på huden. Det likso kilas in och blir kvar i flera dagar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Chanina_81
2013-06-14 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det händer nya saker i häcken varje dag!

Nu har "de stora" flyttat på sig och satt sig tätt, tätt ihop på en gren i närheten. Andra mindre larver finns kvar i/på boet.

Kommer det att fortsätta att bli fler och fler länge framöver? Då måste vi nog avveckla boet - för det har redan blivit ett stort "hål" i häcken! Hungriga små rackare det där… 🤔

Chanina_81
2013-06-14 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Närbild - är det processionsspinnarlarver..?

Hawknestgrove
2013-06-14 16:57
#5

Kommer ihåg det där från min barndom, såg ett träd som var helt förstört av sånt… Såg ruskigt ut…. Undrar om trädet dör? det behöver ju sina blad.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TinaNordberg
2013-06-14 19:16
#6

Träden brukar inte dö.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
MoaL
2013-06-20 10:05
#7

#5 Det var väl antagligen exempelvis inspunna häggträd du såg då? Ibland blir det utbrott hos häggspinnmalar som då spinner in hela häggträd och äter dem kala från alla blad. Vi hade ett sådant utbrott här för många år sedan, men jag minns det hur tydligt som helst, för alla häggar såg ut som spökträd och jag var jättefascinerad. 😃 Det är ingen fara för träden dock, de klarar sig utan problem.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

TinaNordberg
2013-06-20 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4

Får nog ta tillbaka mitt gamla förslag nu när du visar den i närbild.

Kolla på björkspinnarlarver, så får vi se vad du tror om det. Det ser ut att vara samma som jag visar här.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: