Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 3882 ggr
Lamina
2013-08-04 01:39

Såg en tvättbjörn!

Jag vet att ingen kommer tro mig om detta, jag har svårt att tro mig själv. Men hur mycket jag försöker övertala migsjälv att jag såg i syne, att det var en grävling eller möjligen en mårdhund, så går det inte. Jag är säker på vad jag såg.

Jag satt på bussen påväg hem nu inatt. Nej, jag har inte varit ute och festat eller druckit, jag hamnade bara lite fel när jag skulle in och handla på kvällen. Istället för att sitta inne i centrum och vänta på bussen hem tog jag pendeln in mot Stockholm och sen bussen därifrån. Jag satt helt ensam på bussen och funderade på ditt och datt när den helt plötsligt bromsade in för ett djur på vägen. Jag tittade upp, såg djuret i strålkastarljuset och tänkte "grävling". Sen reagerade jag på att den var bra mycket högre och smalare än en grävling. Och svansen var bra mycket längre och randig, som en ringsvanslemur. Och sättet att gå på gjorde det helt klart för mig: Det var en tvättbjörn som sprungit över vägen!

"Men kom igen, det finns inga tvättbjörnar i Sverige" tänker väl ni då. Jag måste ha sett i syne eller tagit miste. Nej, jag såg inte i syne. Och efter ett livslångt intresse för djur och natur, och med en zoodjurvårdar-utbildning i bagaget borde jag ändå kunna avgöra vad det är för djur jag ser kan man ju tycka. Och mig veterligen så har det visst rapporterats fall av tvättbjörn här i Sverige tidigare? Var har jag dock inte riktigt koll på…

Jag inser att jag nog borde rapportera dethär. Fast helt ärligt är jag lite rädd för inte bli trodd. Och jag är inte riktigt säker på vart jag ska vända mig med en sån sak. Det är ju inte varje dag man ser icke inhemska djur på vägarna… 🤐

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[dynamitella]
2013-08-04 01:53
#1

Det är inget allt för nytt! :) Häftigt nog (för mig) har vi fått in tvättbjörn i landet den senaste tiden. Antingen genom någon djurpark som haft rymmare, tvättbjörnar som vandrat från tyskland (högst osannolikt) eller privatpersoner som köpt dessa utan tillstånd och släppt ut.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16838053.ab

Itchy
2013-08-04 01:58
#2

tror på dej, och tycker definitivt att du ska rapportera dina misstankar, då kan de skicka ut en spårare & kolla efter spår & ev hitta tvättbjörnen

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
2013-08-04 02:41
#3

Sedär, då är det bara min kusin som inte tror mig… Men inte visste jag att dom kunde ställa till så mycket skada. Då vill jag ju inte ha den här, hur söt den än är. Är det kanske naturvårdsverket jag ska kontakta då?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elisabeth A
2013-08-04 07:54
#4

Det fångades in en tvättbjörn i småland för inte så länge sen, så nog finns dom. Tyvärr, de bär på en hel del sjukdomar som ännu inte är etablerade bland svenska arter, så du bör rapportera din iakttagelse…

http://www.expressen.se/nyheter/efterspanad-tvattbjorn-infangad/

Kimji
2013-08-07 10:56
#5

Du ska absolut rapportera! Det här är en art som vi absolut inte vill ha i Sverige och kan ställa till med mycket elände. Viktigast av allt för att kunna göra något åt det är just kunskap om var och i vilket antal de finns. Var man helst bör vända sig är mindre självklart. Jag hade ringt Länsstyrelsen.

Lamina
2013-08-07 11:08
#6

#5 Tack! Jag har haft fullt upp dom senaste dagarna med ett antal livsomvälvande händelser att jag helt glömt bort dethär. Jag ska genast ringa in och rapportera.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Hawknestgrove
2013-08-07 15:52
#7

se där……. ja det är ju ett djur som vi tyvärr inte vill ha här…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kimji
2013-08-09 10:46
#8

Så anmälde du? Vad sa dom?

TinaNordberg
2014-03-05 19:40
#9

Lyfter fram det här inlägget eftersom tvättbjörnen kommit på tapeten igen. Och nu påstod aftonbladet att den som flöt iland här om dagen är första fyndet i Sverige.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Kimji
2014-03-05 20:34
#10

Har hört om ett antal observationer i Sverige men frågan är om några av dessa bekräftats. Någon form av dokumentation behövs ju i regel för att de ska räknas. Det är därför det är så viktigt att anmäla snabbast möjligt.

Martin
2014-03-05 20:42
#11

#9 Om det är denna artikeln du syftar på så står det faktiskt, precis som i Sydsvenskans som jag länkade till i annat inlägg "i Skåne".

Aftonbladets första mening lämnar dock mycket i övrigt att önska tycker jag - då den kan tolkas lite olika.

Tvättbjörn är konstaterat i Sverige tidigare, bland annat under 2013 då en jägare fick en på bild. Källa sverigesradio.se.

Några andra bekräftade fynd i Sverige i nutid vet jag inte, men det finns kanske om man googlar lite.

mvh Martin

Temeraire
2014-03-05 20:47
#12

Mycket viktigt att sedda tvättbjörnar rapporteras då det kan bli ett riktigt stort problem om de får fäste i Sverige!

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

Upp till toppen
Annons: