Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 9060 ggr
Hawknestgrove
8/7/13, 3:48 PM

Jättebromsbett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sambon kom hem i förrgår efter att ha inspekterat ett fält och hade blivit anfallen av vad som kallas "klägg" av större modell.. Kan verkligen de ge så stora bett? Avståndet mellan märkena är ca 6-7 mm. ser ju skrämmande ut…Tilläggas bör, att han fick bettet på ryggen, genom skjortan…Man kan bli mörkrädd för mindre…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
8/7/13, 11:40 PM
#1

Nu vet jag inte vad "klägg" är  i sammanhanget, för mig betyder ordet ungefär samma som klet eller gegga, men hursom, det där är nog inte ett bromsbett.

Bromsar "lyfter ur" en bit av huden med sina mandiblar så att det uppstår ett hål som de stoppar ner sin rörformade tunga i och suger blod.

Märkena på bilden ser ut att ha orsakats av en gaddförsedd insekt av något slag. Håll koll så att de inte är stick av oxstyng, för i så fall kan det finnas ägg i huden.

Hawknestgrove
8/13/13, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ok… vad är det för en insekt???? så här såg det ut efter två dagar..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/13/13, 5:33 PM
#3

Klägg är nordbohuslänska för vissa sorters bromsar. Sen finns det blinningar också.. ordmässigt, alltså. För mig är det broms alltihopa, fast olika stora

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/13/13, 5:38 PM
#4

vad han sa, han såg den ju inte, han bara fick tag i den med handen på ryggen och hade ihjäl den. så verkade den stor…Riktigt stor… Vi hade på Tea tree oil när han kom hem, så det blev bra.  Ok, det kanske var hopporm?😂

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
8/14/13, 6:01 AM
#5

#3 #4 Blinning har vi också, det är de små som inte hörs när de landar och som inte har flugprofil när de har vingarna infällda, utan ser mer raka/parallella ut då.

Det du kallar klägg verkar vara de vi kallar hästbroms. Norrut finns svävflugor också, de är bromsar, men ser mer ut som flugor med vitsvartmönstrade vingar och lysande gröna ögon.

Oxstyng är en stor brunaktig insekt, du får googla den.

Hawknestgrove
8/28/13, 1:00 PM
#6

haha ja för mig som är född i Stockholm så är det broms alltijhopa! De där trekantsflugorna kan ju också bitas rejält, men lämnar inga såna märken. Vi blev ense om, att det var en hopporm som bet honom😂

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
10/4/13, 7:13 PM
#7

sambon överlevde i alla fall…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: