Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

01. Floran - alla våra växter 01. Svampar 02. Havet 02. Kustlandet 03. Skogen 04. Sjöar och vattendrag 05. Fjällen 06. Nära staden 07. Faunan-Alla våra djur 08. Våtmarker 09. Öppna landskap 11. Klimatförändringar 13. "Naturliga" nyheter, miljövänligt 14. Vandring, film, reservat, resor 15. Evenemang 16. Upplevelser & Äventyr 17. Boktips 18. Dagens bild + fototävlingar 19. Fåglar/vilt 20. Fiske 21. Jakt 22. Ute i naturen 23. Omvärldens djur och natur 24. Svenska vilda djur 25. Viltrehabilitering i Sverige 26. Mumssidan. 27. Konst - Djur & Natur 28. Övrigt 29. Sajten 32. Släpp loss humorn! Mitt djur är bortsprunget Skampålen Vårt samhälle Rovdjur TV-tips
07. Faunan-Alla våra djur

Jättebromsbett?

2013-08-07 15:48 #0 av: Hawknestgrove

Sambon kom hem i förrgår efter att ha inspekterat ett fält och hade blivit anfallen av vad som kallas "klägg" av större modell.. Kan verkligen de ge så stora bett? Avståndet mellan märkena är ca 6-7 mm. ser ju skrämmande ut...Tilläggas bör, att han fick bettet på ryggen, genom skjortan...Man kan bli mörkrädd för mindre...

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2013-08-07 23:40 #1 av: [peter54]

Nu vet jag inte vad "klägg" är  i sammanhanget, för mig betyder ordet ungefär samma som klet eller gegga, men hursom, det där är nog inte ett bromsbett.

Bromsar "lyfter ur" en bit av huden med sina mandiblar så att det uppstår ett hål som de stoppar ner sin rörformade tunga i och suger blod.

Märkena på bilden ser ut att ha orsakats av en gaddförsedd insekt av något slag. Håll koll så att de inte är stick av oxstyng, för i så fall kan det finnas ägg i huden.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2013-08-13 17:32 #2 av: Hawknestgrove

ok... vad är det för en insekt???? så här såg det ut efter två dagar..

Anmäl
2013-08-13 17:33 #3 av: Hawknestgrove

Klägg är nordbohuslänska för vissa sorters bromsar. Sen finns det blinningar också.. ordmässigt, alltså. För mig är det broms alltihopa, fast olika stora

Anmäl
2013-08-13 17:38 #4 av: Hawknestgrove

vad han sa, han såg den ju inte, han bara fick tag i den med handen på ryggen och hade ihjäl den. så verkade den stor...Riktigt stor... Vi hade på Tea tree oil när han kom hem, så det blev bra.  Ok, det kanske var hopporm?Gapskrattar

Anmäl
2013-08-14 06:01 #5 av: [peter54]

#3 #4 Blinning har vi också, det är de små som inte hörs när de landar och som inte har flugprofil när de har vingarna infällda, utan ser mer raka/parallella ut då.

Det du kallar klägg verkar vara de vi kallar hästbroms. Norrut finns svävflugor också, de är bromsar, men ser mer ut som flugor med vitsvartmönstrade vingar och lysande gröna ögon.

Oxstyng är en stor brunaktig insekt, du får googla den.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2013-08-28 13:00 #6 av: Hawknestgrove

haha ja för mig som är född i Stockholm så är det broms alltijhopa! De där trekantsflugorna kan ju också bitas rejält, men lämnar inga såna märken. Vi blev ense om, att det var en hopporm som bet honomGapskrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.