Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2593 ggr
Eliinn
2013-08-20 22:11

Är detta ett vanligt beteende hos rovfåglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På jobbet denna vecka hörde jag en skata som farde ett himla liv.. Gick för att kolla och fick syn på en ormvråk (?) som jag först trodde satt fast i stackars skatan som flaxade irriterat omkring med en ormvråk släppandes på backen.

Djurvän som jag är så kunde jag de bara inte låta va då jag trodde att ormvråken just fastnat med benet eftersom han mest hängde efter skatan så …

Tog en tröja för att hålla fast ormvråken för att dels inte skada fågeln eller riskera att bli biten. Ormvråken brydde sig inte ett dugg om att jag höll i den vilket förvånade mig. Upptäckte att den förmodligen inte satt fast utan höll fast den stackars skatan med klon.

Tyckte synd om den stackars skatan som släppade på den totalt obrydda ormvråken så hjälpte den loss trots att det kanske va naturens gång men varför bara hänga efter skatan ??

Ormvråken släppte och skatan flög iväg med ormvråken tätt inpå.. gick därifrån men hörde snabbt skatans skrik…  ormvråken var än en gång totalt obrydd att jag kom nära men släppte tillslut skatan,  skatan själv  var onekligen förbannad och kaxade emot lite även fast den var fri och ormvråken tog en än en gång tag i skatan. Tillslut släppte ormvråken skatan som lyckades gömma sig under en bil.

Ormvråken satt sen på biltak helt obrydd att jag stod precis bredvid den, detta hände mitt inne på en parkering vid en matbutik.

Av ren nyfikenhet undrar jag om detta är ett vanligt beteende hos rovfåglarna? I mina ögon såg det mest ut som ormvråken inte visste vad den höll på med eller hur han skulle bete sig…

Inte tvärsäker på att det är en ormvråk så skickar med en bild på den också ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
TinaNordberg
2013-08-21 13:24
#1

Har pratat med mina skådarkompisar,vi tror på en hane duvhök. Den vågräta bröstteckningen tyder på en vuxen (men den borde ha varit grå ovanpå, inte brun.

Fågeln skulle fått vara ifred. När den slagit skatan är hökens klor låsta en stund. Skulle den vilja komma loss är det inte alltid den kan

Säkert var den också andfådd, hämtade andan och funderade på var den skulle släpa bytet för att käka upp. Skatan var nog för stor att ta med, alltså måste den släpas i klorna till någon bra buske eller liknande där den kan ätas upp i lugn och ro.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2013-08-22 08:26
#2

Håller med Tina, det där skulle ha fått vara. Jag tror att det var all "commotion" i omgivningen som stressade duvhöken.

Det är ganska vanligt att fåglar som blir slagna av duvhök inte dör genast. En skata är inte för stor för en duvhök, de kan slå större fåglar än så, som exempelvis kråkor, ringduvor, orr- och tjäderhönor, eller varför inte vanliga värphöns (på danska heter duvhöken "hønsehøk).

Att vara djurvän innebär att man värnar om alla djur. Inget illa menat, men att ta maten ifrån en duvhök är inte djurvänligt.

🙂

Eliinn
2013-08-23 18:19
#3

Nää men de jag menade med djurvän var att jag trodde att duvhöken fastnat i skatan och gick fram och kollade läget istället för att strunta i de…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[peter54]
2013-08-23 23:03
#4

#3 Jag förstår det och jag menar inte att anklaga dig. Nu vet du till nästa gång att det du såg inte är ovanligt.

🙂

Hawknestgrove
2013-08-28 12:48
#5

vilken upplevelse, ändå…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
2013-09-03 20:09
#6

Jag har alltid lika svårt för att bestämma duvhök (mest för att jag sällan sett sådana liv) eller sparvhök, men duvhöken är normalt ingen stadsfågel (ser ut att vara ganska tätbebyggt på bilden) och jag tycker benen ser smala ut i bilden till vänster… så jag öppnar lite för sparvhök.

Kul möte!

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: