Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1825 ggr
fridaaocrazy
9/7/13, 2:23 PM

Räv med skabb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag och familjen var ute så hörde vi hunden skälla konstant, och han skäller ALDRIG, så jag blev jätte förvånad. Jag sprang såklart dit, och när jag kommer fram så ligger Crazy (hunden) med framtassarna och huvudet under bilen och när jag tittar där under så ligger det en ung räv!! Den hade ögonen lite stängda, alltså kisade och pälsen var spretig och hade inget hår på en del av svansen, och eftersom att den låg under bilen så såg jag inte jätte bra men det kan ha varit fler kala fläckar på räven. Dom morrade på varandra och Crazy skällde ju såklart för att beskydda oss, och han försökte även bita efter räven och jaga bort den. Till slut (efter några runder runt bilen) så fick jag tag på Crazy, men vad händer om han blivit smittad? Ska man skjuta räven? (Våra grannar är jägare och har licens osv) Såklart åker vi till veterinären med Crazy om han blivit smittad, men är det rävskabb så kan ju människor smittas också :O Grannen hade kunnat komma och skjuta den nu direkt sa dom, men jag vill höra lite här först + var ska man lägga räven när den är död? Ligger den kvar så fortsätter smittan när andra djur äter upp den och det är inte precis det första man vill stoppa i soptunnan. http://www.rolfsbild.se/Daggdjur/Rav/skabbrav%20940406-18.html Den ser precis ut som på dom 2 första bilderna till länken. +Hur länge ska jag vänta till att släppa ut hunden? Han är en Welsh springer spaniel och nosar LÄTT upp räven igen… Antar att jag får ha honom i löplinan :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
[peter54]
9/8/13, 9:16 PM
#1

Hunden kan smittas av skabb om den kommer i direkt kontakt med en skabbräv, eller om den lägger sig på en plats där räven nyss legat, inte annars. Räven ska skjutas och brännas upp. Hunden borde nog kollas av en veterinär för säkerhets skull, bättra att kolla direkt så att ett eventuellt skabbangrepp inte hinner få fäste.

Normalt smittas rävar genom att de går fram till döda rävar som varit skabbsmittade och så smittas de flesta hundar också.

fridaaocrazy
9/8/13, 9:33 PM
#2

Dom kom inte i kontakt och hunden har inte lagt sig där räven var så i så fall är nog inte chansen så stor..? Jag ringde till djursjukhuset och dom sa att man inte kan behandla det innan skabben har fäst sig, så jag skulle vänta och se. Han är i alla fall sitt vanliga jag och jag har inte märkt någon skillnad alls, så vi fr hoppas :) Tack för hjälpen, du gjorde det verkligen glasklart för mig nu!! :) Grannen såg räven en gång till samma dag efter denna händelsen (och det är dom som i så fall ska skjuta den) men såklart gick dom inte in och hämtade geväret, så räven finns fortfarande kvar -_- :-/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Hawknestgrove
10/4/13, 7:06 PM
#3

Underbara Peter, han vet så mycket….❤️

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: