Annons:
Etikett13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 2238 ggr
Sehvrin
2013-11-15 19:59

Mikael Karlsson lämnar ordförandeposten nästa år

Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson kommer inte ställa upp till omval vid nästa stämma. Det kan man läsa på Naturskyddsföreningens hemsida

Hur tycker ni att Svenska Naturskyddsföreningen har skött sig under hans ordförandeskap?

Jag tycker de har märkts i debatten och skött sig bra. Samtidigt tycker jag att det är bra att föreningar byter ut sina styrelser, då det alltid är bra med nya tankar. Så jag tycker att Mikael Karlsson tar ett bra beslut om han känner att föreningen är på väg in i en ny fas och den uppnått de mål han satte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[peter54]
2013-11-16 10:58
#1

Jag tycker, som medlem sedan 1979, att Mikael Karlsson har varit bra, saklig och påläst. Under hans ordförandetid har SNF tagit flera steg uppåt på förtroendestegen i samhällsdebatten.

SNF har under tidigare år före Mikaels ordförandeskap, tycker jag utan att riktigt kunna minnas specifika exempel, emellanåt framstått som lite "oresonligt ensidiga" i vissa frågor, så att debatten lidit av rigida ställningstaganden icke öppna för diskussion.

Jag hoppas att den SNF väljer till ny ordförande när det är dags, fortsätter på den inslagna vägen, så att inte SNF vrider mot den typ av rigid och oresonlig argumentation som exempelvis Djurens Rätt bedriver.

Martin
2013-11-17 14:53
#2

Kommer snart att gå med i SNF igen, inte för att Mikael lämnar utan bara för att jag missat att mitt medlemskap går ut. Funderar på hur man kan bli medlem i flera underorganisationer samtidigt, hade varit trevligt om man enkelt kunnat kryssa för det istället för att maila runt till massa personer.

mvh Martin

Anders 50
2013-11-24 20:08
#3

Han borde lämnat för länge sedan. Hoppas Naturskyddsföreningen nu  slutar att vara en myndighet vars enda uppgift har varit att bevara.

Och att de slutar med att i stora braskande annonser driva kampanjer mot svenskt skogsbruk, som de gör t.ex. i kampanjerna med den flygande falken över ett kalhygge och med björnen som gråter över det försvunna blåbärsriset.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2013-11-27 19:41
#4

#3 Naturskyddsföreningen är ingen myndighet utan en förening. Jag tycker det är bra att de står för bevarande, för vem gör det annars i dagens samhälle? Vem för naturens talan utan att vara bunden till lagar och regeringsuppdrag om inte naturföreningarna (finns fler än Naturskyddsföreningen i Sverige)? De kommersiella intressena får stort utrymme de också, troligen större om man ser till den vanliga människans vardag.

Sedan är det upp till myndigheter som till exempel Naturvårdsverket, Havs och vattenmyndigheten och Länsstyrelserna att försöka jämka ihop de olika intressena för att få långsiktig hållbar utveckling (både miljömässigt, socialt och ekonomiskt).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2013-11-27 19:51
#5

#4 I detta fallet jämställer jag NSF med en myndighet. De påverkar allmänheten mer än NVV och andra myndigheter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2013-11-27 19:59
#6

#5 Naturskyddsföreningen är en intresseorganisation med samma rätt att lobba och påverka allmänheten som andra intressen. 

Myndigheternas jobb är i första hand inte att påverka allmänheten mer än att få dem att förstå vilka lagar de har att följa. Tillägg: Och att hjälpa till att uppfylla miljömål och liknande mål som regeringen satt upp.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
2013-11-27 21:55
#7

#6 Bra att du vet!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2013-11-28 19:42
#8

#7 Ja, det är jättebra att jag vet eftersom myndigheter är bland de största arbetsgivarna för min yrkesgrupp (ekologer) 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Chano]1
2013-12-02 21:45
#9

Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jonas nästa sen kan vi tro på SNF.

Med vänlig hälsning/-Anders

Upp till toppen
Annons: