Annons:
Etikett02-havet
Läst 1712 ggr
moondancer
11/24/13, 9:30 PM

Torsk på torsk på grund av sill

Aftonbladet skriver: Torskbeståndet i Östersjön är på väg att kollapsa. Enligt danska forskare håller fisken på att svälta ihjäl, för att vi äter för mycket sill. Länk   

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Honestyisdead
11/27/13, 6:56 PM
#1

Det där låter tvärtom än det jag lärt mig. Det finns lite torsk pga överfiske! Sill finns det massor av eftersom det finns så lite torsk. Sillen äter upp all djurplankton vilket resulterar i stora dåluga algblommningar.

Sehvrin
11/27/13, 8:52 PM
#2

#1 Även jag har lärt mig det. Det vore intressant att se rapporten själv, jag litar inte riktigt på att Aftonbladet tolkar saken rätt. Samtidigt så kan det ju stämma, man får vara öppen för nya kunskaper för det forskas ju hela tiden på området.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taggeman
11/28/13, 1:52 PM
#3

Aftonbladet hade tagit uppgifter från den här danska tidningen.

Hjem

http://ing.dk/artikel/biologer-slaar-alarm-torskebestanden-i-oestersoeen-er-haardt-ramt-164405

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Honestyisdead
11/28/13, 3:35 PM
#4

Förstår inte danska. Om så vore fallet är det ju konstigt att det inte tagits upp på nyheterna. För det är ju som sagt tvärtom än det man sagt hittills.

Martin
11/28/13, 8:44 PM
#5

**Info från huvudkällan
**

Källan till danska tidningen är DTU Aqua och forskarna, bland annat ovan nämnda Anna. Läser man på deras hemsida finns det en artikel om torskbeståndet och där dementerar man att torskbeståndet är på väg att kollapsa som tidningen Ingengören skriver om (från DTU Aqua: "Bestanden af torsk i Bornholmsdybet i Østersøen er presset, men bestanden er ikke ved at kollapse, som en artikel i Ingeniøren ellers fortæller"). Jag rekommenderar den som är intresserad i ämnet att använda länken i detta inlägget, "torskbeståndet" här ovan för att läsa information från de som används som källor i Aftonbladet och Ingengören.

Kommentarer till ovanstående Aftonbladetartikel samt artikeln i Ingengören (kort sammanfattning av mig för de som inte läst in sig eller kan danska / har översatt via nätet)

I västra östersjön är det fortfarande gott om mat, det är främst i fortplantningsområdena utanför Bornholm samt vid Argondjupet som torsken i Östersjön reproducerar sig och det är där det är ett hårt fiske.

Enligt den danska tidningen (länk ovan) så är fisket efter sill, skarpsill och räkor så intensivt att det inte finns så mycket mat kvar. Det är vidare ett annat problem i Nordsjön där tumlare och sälar äter cirka 30-40%av torskbeståndet. På en konferens med torskexperter förra månaden i Kanada så har man där och i USA liknande problem, sälarna äter för mycket.

Specialforskare Anna Rindorf säger till tidningen (översatt och fritt tolkat av mig via Google Translate ) att man måste styra sälbeståndet om man vill ha stor torsk och tvärtom; Det är svårt att fiska torskens byte (tex sill räkor) om man vill ha stort torskbestånd i området.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: