Annons:
Etikettrovdjur
Läst 1937 ggr
moondancer
2013-11-27 15:52

Ny rovdjurspolitik får riksdagsstöd

Regeringen får stöd för sin rovdjursproposition när riksdagen fattar beslut i nästa vecka. Sverigedemokraterna (SD) kommer att rösta för förslaget, uppger Jakt och Jägare. läs mer på corren.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Maliceangel
2013-11-27 15:59
#1

Då tappar SD förhoppningsvis röster.

Maliceangel
2013-11-27 16:11
#2

Det är ju så jävla typiskt oss svenskar att först nästan utrota vargen så att det blir en grav inavel, för att sen lägga pengar & energi på att göra vargstammen stabil, för att sedan nästintill förinta den igen. 

Vi är så himla anti, kritiska & fördömande när andra länder jagar tex tigrar, noshörningar & elefanter till den grad att dom hamnar på rödlistan i CITES men vi själva ska få göra exakt samma sak mot våra svenska vargar bara för att bönderna förlorar lite får här & var. Får som det finns massvis av som också är under "kontrollerad" avel. (Får är inte mindre värda i mina ögon, men vargen är mer värd för världen & ekosystemet). Och bönderna hade inte behövt förlora sina får i samma skala om vi inte tog över hela vargens habitat med överbefolkning.

Det måste börja tänkas större än oss själva. Men människor är oftast själviska och ser inte längre än där ens egen bubbla slutar. 

Tänk att vi alltid ska leka "gud", att vi faktist sitter och planerar hur många individer som får existera, allt efter vad som passar oss. Max 270 vargar får finnas, resten avrättar vi! Snacka om egenvärde och rätt till sitt eget liv.

Anders 50
2013-11-27 19:07
#3

Bra att vi äntligen får en rovdjurspolitik värd namnet.

#2 Tänkte kommentera ditt inlägg, men lyckades sansa mig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
2013-11-27 20:29
#4

#2 Det där låter mest som något ur en Disneyfilm, inte mycket som går att belägga i ditt inlägg. Det du angriper går inte alls till så som du beskriver det.

Det finns inga länder som utrotar sin fauna. Hotade djurarter tjuvjagas för den svarta marknaden, exempelvis till den traditionella kinesiska medicinen och för rika på arabiska halvön som vill ha lyxiga dolkskaft att skryta med.

Vargstammen i Sverige är ny och mycket talar för att de satts ut av människor. Då är det ytterst dessa människor som är ansvariga för konsekvenserna, ingen annan.

Martin
2013-11-29 19:49
#5

#4 Ungefär som att tjuvjakt finns i Sverige också, mer utbrett i vissa delar och i större omfattning på vissa arter än andra.

mvh Martin

[peter54]
2013-11-29 22:49
#6

#5 Ja det blir så när människor inte känner att de är hörda, då tar de saken i egna händer. Det gäller ju alla sammanhang och i alla delar av världen.

Annons:
Martin
2013-11-29 23:20
#7

#6 Är nog inte riktigt beredd om att hålla med om att det sker i alla sammanhang. Inte för de flesta i alla fall. Å andra sidan inte alla som tjuvjagar heller, vissa håller sig på sina egna marker samt till rätt tider.

mvh Martin

[peter54]
2013-11-29 23:32
#8

#7 Jag tänker på samhället och världen i stort och vad människor som inte blir hörda kan göra i frustrationen över detta.

KimE
2013-12-02 20:59
#9

Det går inte att tjuvjaga på egna marker det går bara att göra på andras.

[Chano]1
2013-12-02 21:34
#10

Fattar inte att alla ser att SD är samma som början på Nazismen. Är det vad vi vill ha. Känns trist att Europa som en gång tampats med frågan inte ser.

Med vänlig hälsning/-Anders

[peter54]
2013-12-02 23:54
#11

#9 Det där är väl ändå inte sanning? Om jag skjuter en varg är det brottsligt oavsett på vems marker det sker.

Det är till och med så att om jag skjuter ett rådjur på egen mark i april så är det tjuvjakt.

Ingen har väl missat Runars skott mot rådjur från fönstret (egen mark)? Media har fått det till att det där med skottet från fönstret är det brottsliga, men så är inte fallet. Han begick två jaktbrott, det ena var att han använde ett klass 3-vapen inte godkänt för rådjur och det andra var att skottet avlossades under icke jakttid.

[Chano]1
2013-12-03 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bara en bild. Bara en tanke.

För mig som lever med dom där så är inga problem. Staten skjöt 6 st här i fjol. Helikopterjakt. Ok. Det var ok. Just nu är dom överallt. Det gör mig inget som människa. Dom går bara undan.. Har matat en liten skit som haft det svårt.
Men ser just nu inget problem med att man skjuter en del. Är en rätt ansenlig numerär just nu. Björnar alltså. Blir dom för många skjuter jag själv. Förstår inte att det ska vara så svårt. Blir bara svårt om man ska följa regler som en regering som är så ombytlig ska bestämma. Och Sveriges Rikes lag ligger långt efter dagens uppgifter.

Och ska man se på han Lamberts som är vår juridiska överhet så faller ju allt och vi förstår att ta egna beslut….som vanligt.

Med vänlig hälsning/-Anders

[Chano]1
2013-12-03 00:21
#13

Det är björnbajs om nån funderar. (Bilden) Bestående av blåbär och kråkbär.
Nyttigt ni vet. Hm..fan..man får dåligt samvete;).

Med vänlig hälsning/-Anders

Annons:
Martin
2013-12-04 20:21
#14

#9 Om man i begreppet tjuvjakt lägger jaktbrott (vilket jag gör, möjligen lite slarvigt) så kan det ju ske även på egna marker.

Om man med tjuvjakt menar jakt på annans mark, är jag övertygad om att det också förekommer. Både på rov- och ickerov.

mvh Martin

KimE
2013-12-05 13:58
#15

Skjuta rådjur på egen mark utanför jaktid är olovlig jakt.

Att skjuta de rovdjur som är statensvilt måste väl vara skattesmitning?

Fem lodjur har setts på en vecka i byn där jag jagar. Får hoppas att vi får någon tilldelning av länsstyrelsen i år.

[Chano]1
2013-12-13 13:54
#16

Ha ha ha..Martin…Du har en stående inbjudan hit upp. Du vet det.

Allt är så förbannat komplicerat, men ändå förståelit om man är där

Kom hit och träffa mig,

Och mina vänner i rensköttseln.

Under mitt paraply…jag lovar. Ta med kameran!!!

Du är en fin människa….det är allt som räknas.
Åsikter ska man ha.

/-Anders

Upp till toppen
Annons: