Annons:
Etikettrovdjur
Läst 4279 ggr
moondancer
12/20/13, 10:06 AM

Naturskyddsföreningen överklagar vargjakt

Naturskyddsföreningen skriver på facebook:

Vi kommer att överklaga beslutet om licensjakt på varg eftersom det strider mot både Sveriges och EU:s lagstiftning. Den svenska vargstammen är fortfarande hotad av inavel. Vi fortsätter att arbeta för att det ska få finnas friska stammar av rovdjuren i vår natur. Bli medlem du också, om du tycker att vårt arbete är viktigt!

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/naturskyddsforeningen-wwf-och-rovdjursforeningen-overklagar-beslut-om-vargjakt

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
12/20/13, 9:04 PM
#1

Jag hade blivit storligen förvånad om inte Naturskyddsföreningen hade överklagat detta!

Och angående inavel så har jag inte läst något uttalande från SVA, som undersökt de vargar de fått in, som hade några defekter som kan hänvisas till inavel.

För övrigt så har vi bevisligen ingen svensk vargstam, inte ens de som kommer från djurparkerna har svenskt blod i sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
12/20/13, 11:00 PM
#2

Jag är ingen vargmotståndare, men jag tycker att de som är starkt emot att man glesar ur vargpopulationen i de områden där folk verkligen har problem, skulle ta och bosätta sig där något år och försöka bedriva någon form av lantliv med djur. Jag är alldeles övertygad om att då skulle det bli ett helt annat ljud i skällan.

Eller varför inte flytta motsvarare vargtäthet till de områden där de mest aggressiva jaktmotståndarna bor. En vargflock i Bryssel vore väl toppen, eller på Djurgården i Sthlm.

Det är en sak att ha varg i den svenska faunan, men det är en helt annan sak om stora delar av populationen bebor delar av två - tre landskap.

Jag tycker att problemet ska lösas där problemet finns. Att sitta i Bryssel och bestämma hur folk ska leva i Dalarna eller i Värmland är vansinne. Respektive Länsstyrelsen i de olika länen skulle själva ansvara för den här frågan tycker jag.

[Mustangcab]
12/30/13, 12:22 PM
#3

Flest får rivs i Skåne. Det är ganska tätbefolkat med 1,1 miljoner invånare. Anledningen är att det är inte stängslat för att hålla vargar ute.

Anders 50
12/30/13, 8:40 PM
#4

#3 Var har du fått de uppgifterna ifrån?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Mustangcab]
12/30/13, 9:28 PM
#5

Sydnytt om jag inte missminner mig.

http://www.svt.se/search/?q=varg+i+sydnytt

Anders 50
12/30/13, 9:44 PM
#6

 #5  Såg bara gamla inslag. Orkade inte leta mer. Trodde du kunde styrka det mer exakt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Mustangcab]
12/30/13, 9:49 PM
#7

# 6 Det står där och det är ibland de gamla inslagen. Läs själv för 17. Jag ser Sydnatt varje dag så jag vet att så är fallet. Vill du inte tro på mig utan att jag länkar exakt till var  det står så strunta i vad jag säger då.

Du kan också söka bland trådarna här för där har jag skrivit tidigare och länkat till men det är väl för besvärligt det också.

[peter54]
12/30/13, 9:51 PM
#8

#5 Jag hittade inte heller något belägg för ditt påstående. Jag förhåller mig tvivlande till det. Eftersom det finns många fler vargar i de vargtäta länen än vad det gör i Skåne måste också bytesdjuren vara fler däruppe, men det kanske handlar om en statistisk lögn enligt Hasse & Tage-modell.

Om det bara finns får att slå, blir det kanske fler får slagna i Skåne än i Dalarna/Värmland, men räknar man in samtliga slagna tamdjur tror jag inte att de blir flest i Skåne.

Anders 50
12/30/13, 10:07 PM
#9

#7 Tack för trevligt svar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
12/31/13, 10:41 AM
#10

#8 På sidan 17 i Vilskadecentrets viltskadestatestik kan man läsa att under 2012 var Skåne det län med flest angripna och dödade djur till följd av vargangrepp (122 st respektive 75 st) medan Dalarnas län var det län med flest angrepp (12 st medan Skåne hade 5 st). http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/viltskadestatistik_2012_ver1_3.pdf

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
12/31/13, 2:33 PM
#11

Intressant läsning. Lite märkligt när man jämför antalet angripna per angreppstillfälle. Verkar som vargarna i södra Sverige är mer blodtörstiga än de i norr.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Mustangcab]
12/31/13, 4:03 PM
#12

# 11 Det är inte stängslat för varg nere i Skåne. Så enkelt är det.

# 8 Och ja, jag skrev får inget annat.

Anders 50
12/31/13, 6:38 PM
#13

#12 Skåne fick ju i alla fall 359 000 kr som ersättning för stängsel 2012. Jönköping och Hallands län fick inget.

Å andra sidan så är det ju inte så kul med 5-trådigt elstängsel överallt. Och mot vatten är det inte lätt att stängsla ute rovdjur.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Mustangcab]
12/31/13, 6:59 PM
#14

Det var inne på miljö jag hade skrivit då denne sajten legat i träda ett tag. Kan meddela att länkarna inte funkar de går enbart till Sydnytts senaste inslag.

http://miljo.ifokus.se/discussions/52001078ce12c43d4b0003bc-vargar-river-far-i-skane?discussions-3

[Mustangcab]
12/31/13, 7:00 PM
#15

#6 Lät du särskilt trevlig själv tycker du?

Anders 50
12/31/13, 7:13 PM
#16

#15 Gott Nytt År på dig! 🍸

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
1/1/14, 1:13 AM
#17

#13 det beror troligen på hur det varit tidigare med vargangrepp osv, det är ju inget problem skåne har haft tidigare (i denna omfattningen). Att det ökat nu beror säkert på många olika saker, men att skadorna blir så stora är ju för att det är relativt små hägn (vet inte om de är större i andra delar av landet) och då blir det nog enklare att fälla fler över en natt.

Skåne har fått mycket anslag av Länsstyrelsen i Skåne för att stängsla in fårmarkerna nu när problemen ökat men de har som sagt inte fått anslag tidigare. Det har andra län fått - troligen för att de då haft problem. Det är rimligt i min värld, att man inte får ersättning för något man inte har gjort för att man inte ansett sig ha haft behov av det.

mvh Martin

Anders 50
1/15/14, 7:43 PM
#19

Bedrövligt att det får gå till så här! Vad ska vi ha riksdag, naturvårdsverk och forskare till egentligen?

Nu kommer många att liksom i Finland "ta saken i egna händer" och då kommer kanske även de värdefulla individerna att tas bort.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
1/15/14, 8:26 PM
#20

Jag tycker också att det är rena vansinnet att det går att hindra en statlig myndighet på det sättet och stoppa jakten.

Annons:
moondancer
1/15/14, 8:28 PM
#21

Med tanke på att många anser att beslutet är felaktigt tycker jag att det är bra att frågan utreds.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
1/15/14, 8:34 PM
#22

#21 Som jag förstår är frågan utredd flera gånger om redan, annars skulle det inte kunna finnas ett beslut. Jag tror att det alltid kommer att vara samma scenario om vi så skulle få 4000 vargar i landet. Det handlar mer om att stoppa jakt än något annat här. Det är min absoluta övertygelse.

Därför tycker jag att det är en snedvriden ordning att tre enskilda organisationer ska kunna gå in och stoppa statliga beslut på det här sättet.

Fillixa
1/15/14, 10:45 PM
#23

Bra jobbat Naturskyddsföreningen, WWF och Rovdjursföreningen!

Taxelina1
1/16/14, 2:01 PM
#24

Felet är att många ser vargen som en sägenomspunnet sagoväsen förknippat med den sägenomspunna amerikanska urbefolkningen. Vargen intill en krigsmålad stolt indianhövding till häst. Hur många är ni som sett dessa planscher? Många talar drömmande om vargen och tatuerar både varg och indianer på kroppen.

Tyvärr är verkligheten en helt annan. Vargen är ett rovdjur som handlar instinktivt och tar helst snabb och enkel mat om den kan.

Det har gått väldigt fel när små föreningar kan överklaga både nvv och regering, som någon här skrev tidigare. Väldigt fel.

När skyddsjakt överklagas på problemvarg blir problemet än större då denna problemvarg går hem till flocken och lär upp resten. Dom har färdigskrivna överklaganden som dom skickar iväg så fort dom hör något.

Om Tivedsparet fick en kull så skulle inaveln vara räddad påstogs det. Skitsnack på ren svenska. Dom fortsätter oförtrutet vidare med aveln. På Nordens Ark har dom tagit in ett ryskt par i november för vidare avel. Och det är det andra paret. Vart tog dom vägen sedan? Skånes djurpark har tagit in 3-4 valpar som det ska avlas vidare på.

Fyra län har tillsammans under 2013 lagt ut 17 000 000 kr på varg. Enligt lst.

Hälsning från en stor djurvänCool

[peter54]
1/16/14, 2:36 PM
#25

#24 Jag håller med. Man kan verkligen fundera över varför vi har riksdagsval och folkvald regering, när enskilda föreningar kan kullkasta det som regeringen, tillsatt av svenska folket, beslutar.

Tänk om man skulle överföra den här principen på domstolarna. Då kunde de stora mc-gängen, vad de nu heter, överklaga varenda dom och all organiserad brottslighet skulle få fritt fram.

Demokratisk ordning måste gälla, myndighet måste stå över föreningar.

Fillixa
1/16/14, 2:55 PM
#26

Jägarnas makt då?

Tyvärr har jägarna lobbat mycket starkt och varit drivande för att få igenom detta beklagliga regeringsbeslut!

[peter54]
1/16/14, 3:08 PM
#27

#26 Jägarna har ingen makt alls. Om de tre jägarförbunden skulle ha samma inflytande som de tre föreningar som nu stoppat vargjakten, så skulle jakten ha startat när det var tänkt den 1 februari.

Annons:
Martin
1/16/14, 9:43 PM
#28

#24 Är inte för fri varg, men anser att din bild av att "många ser…" är lite felaktig. Det kan såklart vara så att många i din närhet ser vargen som det sagoväsen du beskriver den, men jag vet ingen som gör det utan de flesta är ganska väl medvetna om att det är ett rovdjur som inte kan skilja på tama eller vilda djur.

#25 Det gör de (gällande MC-gängen) och inte sällan med viss framgång. Titta t.ex. på fd HD-presidenten (nu vet jag inte om han gjort mer än det han är dömd för, det kan ju vara så att MC-gäng och dess medlemmar inte är kriminella…).

mvh Martin

[peter54]
1/17/14, 7:34 AM
#29

#28 Jag tror att det Taxelina! säger i #24 om den romantiska uppfattningen om varg stämmer oftare än vad man tror, särskilt bland människor som lever i stadsmiljö och har dålig kontakt med naturen.

Det finns andra exempel på samma tendenser där folk går fram och pratar med vilda djur, älgar till exempel, och råkar illa ut. Det är det så kallade "Bambisyndromet" som gör sig gällande.

Martin
1/17/14, 8:00 AM
#30

#29 Eller så är det en uppfattning bland många, att betongbarn har noll koll.

Eller så är jag ett udda betongbarn med udda vänner. :)

Klart att det finns ett bambisyndrom men att det innebär att folk i allmänhet går fram och pratar med älgar är inte den uppfattningen jag har.

Egentligen har jag alltid undrat varför man blandar in stadsmänniskor och skogsmänniskor (eller vad kallar man de som inte kallas stadsmänniskor?) i vargdebatten. Mig veterligen finns det vargrevir som inkluderar städer om än inte de största städerna. Men helt klart är ju att vargar rör sig nära även de större städerna. Det väsentliga är väl hur människan påverkas - det kvittar väl om det är en "stadsmänniska" eller en "skogsmänniska" som påverkas? Samma med björn och för all del alla andra djur som kan ställa till det. Deras antal måste vara i proportion till den skada de gör (alltså så pass litet att skadan kan minimeras). Vi kommer aldrig helt att undvika att djur - oavsett om det är en söt växtätare eller blodtörstigt rovdjur (nu kanske jag blottar min okunskap som stadsmänniska, att rovdjur är blodtörstiga för det är nog inte de flesta av dem) - begår skada som drabbar människor och deras egendom. Det är lika befängt att tro det, som att vi en dag kommer att nå nollvisionen i trafiken (och delvis hänger detta såklart ihop eftersom att vilt ställer till det i trafiken).

mvh Martin

Anders 50
1/17/14, 10:35 AM
#31

#30 Blir lite nyfiken på hur en "stadsmänniska" i sitt betonghus påverkas av rovdjur?

Och angående udda betongbarn så är du nog ett sådant liksom dina vänner (positivt menat) för här ute på landsbygden träffar vi på folk som lever långt, långt från verkligheten.  Men det rår de ju inte för.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
1/17/14, 11:21 AM
#32

#30 Det enkla svaret: Jag påverkas inte alls. Det är inte helt rätt, men rätt enkelt att ge. Samtidigt så påverkar räven rådjursstammen i viss mån, nu är den kraftig här nere (kanske för stor på sina håll) så det gör inget men enligt en vän som jagar var rävstammen rätt mycket mindre för något år sedan och det är en av flera anledningar till att rådjursstammen växt sig stark, milda vintrar en annan. Jag kör mycket på landsvägarna runt Malmö (även om jag är stadsbo) och där påverkar såklart viltet mig i form av olycksrisk. Nu bekymrar det inte mig då jag njuter mer av naturupplevelser som att gå i naturområdena i Malmös ytterkanter, eller ta cykeln ett par mil till skogen, och njuta av rådjuren (och andra djur) där om de trippar förbi på mina skogspromenader eller löpturer. Minken har ökat i Malmö men påverkar mig inte heller, nu har jag inte fiskat så mycket sista 1½ åren men det finns fisk till mig oavsett minkförekomsten. Sälarna sägs ha minskat lite där jag badar på somrarna, men det påverkar mig inte heller. Det påverkar dock yrkesfiskarna som får en del utrustning förstörd (inte för att sälarna har minskat, utan för att de finns).

Nu menade du kanske de större rovdjuren, hur de påverkar mig. Än så länge inte alls. Björnen har vi inte här nere och vargen är här bara sporadiskt. Än har den inte tagit någon hund för mina vänner (här nere, men däremot i Småland) men för ett år sedan så drabbades en kollegas pappa som är fårbonde av vargen då den tog ett 10-tal får. Skånska fårägare har överlag i mina trakter av Skåne stängslat in med rovdjursstaket under året så jag tror att angreppen blir förra 2014 även om vargförekomsten säkert kommer att öka framöver. Än är dock inte vargantalet såvitt jag kan bedöma för stort i Skåne eller runt den storstad jag bor i. Däremot är vargantalet för stort på andra håll i landet. Men även om jag bott där vargantalet varit för stort, hade det inte påverkat mig då jag inte ser att vargen skall äta upp mig, och jag har inga tamdjur som lever ute. Förmodligen hade jag därför njutit av upplevelsen att se en varg i ditt fria även i de områden där de är för många då det inte påverkat mig. Jag har däremot full förståelse för dem som det påverkar.

Jag påverkar ju å andra sidan inte nämnbart av älgar heller, de är så få i mina områden att jag inte behöver oroa mig nämnvärt för risken att köra på dem, då är som tidigare nämnts rådjur och hjort ett större problem. Oaktat det så vill jag ha en älgstam i Sverige, och jag tycker också att det är bra att man håller efter den och skjuter av cirka 100.000 älgar varje år även om en hel del av mina "stadsvänner" tycker att det är otroligt att man kan tillåtas att försöka utrota den genom att skjuta av 1/3 av stammen. Jag är så pass påläst att jag vet att den inte utrotas, även om de tror det. Å andra sidan får jag väl kanske inte tycka till om älgar heller, eftersom att jag är stadsbo och därmed enligt många bara skall hålla käften i rovdjursfrågan.

mvh Martin

Anders 50
1/17/14, 12:05 PM
#33

#32 Jo..det var ju rovdjuren jag menade. Och du har ju tydligen några "stadsvänner" som inte riktigt hänger med i hur man förvaltar viltstammarna. 😉

Och det finns ju faktiskt, tro det eller ej, stadsbor som har väldigt kloka åsikter om både älgar och rovdjur. Kanske du tillhör den skaran? 😉

Men de jag reagerar mot är de som inte har någon förståelse för att varg är ett stort problem för många och deras livskvalitet och mot dem som går emot ett noga utrett och fattat riksdagsbeslut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
1/17/14, 6:32 PM
#34

#30 Martin, jag sa inte att det var vad som allmänt gäller, jag sa att det förekommer och att det som Taxelina är inne på nog är vanligare än man tror. Nu tycker jag att du övertolkade min text dramatiskt, inte likt dig.

Anledningen till att man inkluderar stadsmänniskor i vargdebatten är att många sådana personer har kritiska synpunkter mot viltförvaltning, inte bara varg, fastän de aldrig kommer i närheten av att möta de problem med särskilt de stora rovdjuren som människor på landsbygden ibland gör.

Sånt väcker frustration bland dem som verkligen drabbas av en alldeles för tät vargpopulation lokalt.

Annons:
Martin
1/17/14, 8:15 PM
#35

#32 Du menar de "stora" rovdjuren, räv, säl och mink är ju faktiskt också rovdjur, om vi skall vara lite petiga. Jag har absolut inte full koll på varken stora rovdjur eller alla andra djur, men jag tycker mig ha en ganska god koll genom mitt stora naturintresse och även om det blivit mindre på senare år pga familj med småbarn så har jag tidigare varit mycket i marker med stora rovdjur utan att se dem (eventuellt såg vi skuggan av ett lodjur, fortfarande är vi inte överens om vad vi såg) vid ett tillfälle.

#34 Och det har jag full förståelse för, att det innebär frustration. Å andra sidan, vi har många städer i Sverige som ligger inom stor-rovdjursreviren även om varg och björn kanske inte strosar runt på huvudgatan ihop med andra lördagsflanörer, och jag tror att många där är ungefär lika insatta/påverkade som folk i centrala Malmö, Stockholm eller Göteborg (då jag oftast i debatterna tolkar "stadsfolk" som folk från de tre städerna). Faktum är ju att det är väl 2/9 eller liknande av Sveriges befolkning som bor i de tre städerna medan jag utan att ha riktig koll på befolkningspopulationen i övrigt säkert är fler som bor med t.ex. björn i skogarna. 

Ja, kanske övertolkade jag eller överreagerade jag på inläggen ovan, då i frustration över att bara för att jag inte bor i rovdjursland så får jag rätt ofta höra att man inte kan något och att man inte har rätt att uttala sig och när det då kommer bambisyndrom och annat på tal så kanske jag tog åt mig utan att behöva göra det.

mvh Martin

Anders 50
1/17/14, 9:16 PM
#36

#35 Antar att det var till mig och inte till dig själv du riktade svaret, om vi ska vara ännu petigare? 

Och jo…tråden handlar ju om vargen så med rovdjur menar jag numera Varg.

Annars så är ju kon ett rovdjur också, hon äter ju rovor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
1/17/14, 9:24 PM
#37

Och så får vi inte glömma att den fanatiska….förlåt, rättar….fantastiska, organisationen  WAS (Wolf Association Sweden) är med och står bakom överklagandet om vargjakten.

Och som lite kuriosa kan nämnas att WWF och Naturskyddsföreningen har tillsammans sedan 2010 fått 352.321.306 kr av Postkodslotteriet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
1/17/14, 9:44 PM
#38

#36 Rätt av dig och fel av mig.

Och ja, skall vi diskutera kon som rovdjur så lämnar jag diskussionen. Jag har skrivit att jag överreagerade och med det står jag för att jag kanske antagit fel ton i diskussionen även om jag står för mina åsikter fortfarande.

Även om tråden handlar om varg så tycker jag inte att det är självklart att rovdjur enbart avser varg men med ditt förtydligande vet jag nu vad du i vart fall menar - när jag tidigare skrivit rovdjur har jag menar den allmänna definitionen av rovdjur (och då inte kor…).

Bra avtal WWF och NSF verkar ha med Postkodlotteriet då får man ju säga, men inte en krona av dem är mina.

mvh Martin

Fillixa
1/17/14, 10:12 PM
#39

Läs om den stoppade vargjakten i Tidningen Djurskyddet!

KimE
1/18/14, 1:44 PM
#40

Ca 80% av sverige befolkning är för en aktiv viltförvaltning.

Ca 70% är för en vild vargstam och ca 60-70% för en aktiv förvaltning av den.

Taxelina1
1/18/14, 1:50 PM
#41

Såg en debatt ang varg på Tv för ett tag sedan. Lite intressant var att "motståndarna" var helt kolugna och kom med fakta, fakta och med fakta medans "kramarna" hetsade upp sej och blev som vanligt höljudda, vilket gör att man inte lyssnar på dom. Och då var även WAS där. Ena killen var helt klart speedad. Ögonen stog som klot ur huvudet på honom. Hoppas polisen plockade honom efter programmet. Det var även poliser med i programmet.

Men ärligt talat…vem tar man mest på allvar? Personer som hela tiden har fakta och källor och talar lugnt och sakligt eller personer som blir överbevisade och börjar överrösta alla andra och prata i munnen på folk och dessutom är påtänd???

Såg även ett annat debatt program. tror faktiskt att det var på nyheterna där Jesper Jönsson (vargfakta) och Ann Dalerius SRF rätta mej om jag har fel. Jesper hade massor av statestik och fakta och visste precis vad han pratade om. AD stog till slut högröd och skippade efter andan. Till och med moderatorn såg att hon ändrat färg.

#39 Beroende på var saken står, så blir den oftast vinklad. Därför läste jag inte din länk. Jag håller mej till fakta och sanna källor i stället

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Sehvrin
1/18/14, 2:36 PM
#42

#40 Har du källa på det? #41 Vill du ha ovinklad fakta om varg är inte vargfakta platsen att vända sig till, åtminstone inte den enda platsen. Den fakta som läggs fram där är enbart de negativa aspekterna av vad vargen innebär. Det kallar inte inte jag ovinklat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
1/18/14, 2:52 PM
#43

Det finns nog inte någon enda källa där den här typen av fakta inte är vinklad. Det blir vinklat direkt när den som skriver har en egen åsikt, vare sig författaren vill det eller inte.

Den enda formen av fakta som inte kan vinklas är rena artfakta, typ  att vargen är ett däggdjur, hur många tänder vargar har, hur många hårstrån per kvadratcm och liknande.

Andra uppgifter, såna vi diskuterar här och nu, måste man ta in från alla håll och därefter göra en egen bedömning av vad som förefaller rimligt och inte.

Taxelina1
1/18/14, 5:10 PM
#44

#42 Tror inte jag skrev något om vargfakta som fakta källa som jag använder mej av😉

Man kan läsa på viltskade center, SLU, länsstyrelsen och så vidare.

Här är lite information från några länsstyrelser: Fick lov att kopiera det av skribenten.

Definition:

Jordbruksblocken avgränsar den jordbruksmark som är stödberättigande för arealbaserade jordbrukarstöd. Blocket ska antingen innehålla åkermark eller betesmark. Ett block kan alltså inte innehålla både åkermark och betesmark. Blocket avgränsas av fasta avgränsningar såsom vägar, stenmurar, skog, bebyggelse, diken och sjöar.

Lässtyrelsevis uppdelade kostnader för rovdjursförvaltningen

(de som svarat)

Värmlands län 2013

Ersättning för rovdjursangrepp:           608.767 sek

Förebyggande stängsling:                4.238.450 sek

Totalt 2013:                                   4.847.217 sek

Blekinge län 2013

 Utbetalning till rovdjursavvisande stängsel: 434 500 kr.

För inventering av rovdjur: 159 555 kr

Inga ersättningar för skadade tamdjur betalades ut.

Totalt: 594 055 kronor

Örebro län 2013

Ersättningar för rovdjursangrepp: 217 000 kr 

Bidrag till förebyggande åtgärder: 3 181 100  kr 

Totalt för 2013: 3 398 100 kronor

Västra Götalands län 2013.

Inventeringsarbetet: 1 100 000 kronor 

För information: ca 500.000 kronor

1 000 000 kronor för bidrag till stängsel på ej blocklagd mark, ersättningar för rivna tamdjur,besiktningar av misstänkta rovdjursskador och utbildning av besiktningspersonal

5 100 000 kronor till stängsel på blocklagd mark.

Övriga lönekostnader med OH samt Viltförvaltningsdelegationens arbete blir ytterligare ca 1 000 000 kronor

Totalt: 8 700 000 Kronor för år 2013

Kalmar län 2013

Rovdjursstängsel på blocklagd mark, 1 400 000 kronor men det är ej utbetalt ännu.

Icke blocklagd mark: 0 kronor

Ersättningar för rivna tamdjur 2013 ca 100 000 kr. 36 får. Alla dödade av varg utom ett som togs av lodjur.

Kostnader för besiktningsmän och utbildning av dessa ytterligare ca 100 000 kr.

 Inventering av rovdjur omsätter i länet ca 250 000 kr per år för länsstyrelsens administration och lön reseersättning för kvalitetssäkrarna.

 Totalt ca 1 850 000 kronor i Kalmar län 2013.

Hittills uppgår 2013 års kostnader totalt till 19 389 372 kronor, när 5 av 21 länsstyrelser rapporterat.

Hälsning från en stor djurvänCool

Fillixa
1/18/14, 5:40 PM
#45

#24 o #41

Du skriver: " Dom har färdigskrivna överklaganden som dom skickar iväg så fort dom hör något"!

Vilka är dom? Bevis för detta?

Du skriver vidare: "Jag håller mej till fakta och sanna källor i stället"!

-Väldigt seriöst resonemang från din sida!!

Tråkigt att Naturskyddsföreningen, WWF och Rovdjursföreningen smutskastas här!

Anders 50
1/18/14, 7:13 PM
#46

#45 Nu överreagerar du väl??  Vad i består smutskastningen av?

Och att det finns färdigtryckta formulär är väl inte så konstigt? Inte konstigare än uppmaningar om att mail-bomba EU-Bryssel om vargjakten? Och var inte Cristina Lindberg ute på gatorna förr och delade ut flygblad om sådant?

Tillhörde jag dessa grupper så skulle jag också se till att sådana formulär fanns.

Färdigtryckta formulär finns ju att tillgå om allting.

Har man följt dessa "rovdjursvärnare" genom åren och läst vad de skriver så är detta väl ingen hemlighet. De har ju dock existerat i många år.

Och att "dessa" och "dom" som vi (jag och Taxelina) syftar på är de grupper/föreningar som nämns ovan i tråden fattar väl alla?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
1/18/14, 7:36 PM
#47

#44 Taxelina: Bra källor och tack för info men det var inte de som Sehvrin efterfrågade, utan det var Kims siffror som det söktes källor till.

mvh Martin

Anders 50
1/18/14, 9:27 PM
#48

Detta kanske kan styrka ett av Kims påstående.

_"Forskaren Camilla Sandström har i en avhandling om acceptans slagit fast att en majoritet av befolkningen vill att vargstammen förvaltas med jakt."
_

uttalat av Bo Sköld 2014-01-15

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Anders 50
1/18/14, 9:39 PM
#49

Och här: http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20130702093144.pdf

finns ännu mer att läsa om acceptansen för varg i Sverige.

Kims påstående att 70 % av svenskarna är för en vargstam är för hög, 55 % verkar vara det som gäller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
1/19/14, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Här hittade jag mer siffror. Det gäller Norrrbotten 2013. Det är nog Junseletiken/Kilsbergstiken som dragit en hel del av dessa pengar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
1/19/14, 11:00 AM
#51

#45 Inte vill jag smutskasta någon.

 Dom här föreningarna du räknar upp i #45 gör säkert ett jätte bra jobb. Problemet är att dom inte ser problematiken när det gäller vargen. När länsstyrelsen klubbar en skyddsjakt på en problemvarg. Som alltså tar får i omgångar, inte visar rädsla för människan utan förföljer och jagar folk och även ryttare med mera blir det ett problem i sej. Går in på gårdar mitt på dagen för att ta en katt när folk ser på mm mm. Vargen ska skyddas till varje pris.

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
1/19/14, 1:23 PM
#52

49# Det var siffror från en äldre undersökning, olika frågeställningar kan ge olika svar med.

50# Junselevargen lever på gränsen mellan Västerbotten, Ångermanland och Jämtland. Tidigt 2013 hade hon kostat 7 miljoner. Samtidigt drog man in ambulansen i Åsele så vargen är mer värd än människorna i området.

Martin
1/19/14, 4:12 PM
#53

#52 Nu vet jag inte hur mycket landstinget betalade för vargen, det är ju oftast länsstyrelserna som betalar detta. Och skall landstinget spara 100 miljoner eller vad det var så spelar det inte så stor roll hur mycket länsstyrelsen betalar för vargen då deras pengar ändå inte gått till landstingen.

Sedan är det i sig absurt att man sparar in på ambulanserna, minns inte exakt reportaget nu men man hänvisade väl till någon undersökning med att det ändå var långa responstider eller något liknande. Minnet kan svika lite, så skjut mig inte om jag är helt fel på det. :)

mvh Martin

Taxelina1
1/19/14, 9:04 PM
#54

#52 du har helt rätt. Tack för rättelsen. Det är dom fyra som räknas. Och dom här siffrorna gäller 2012.

Hälsning från en stor djurvänCool

[peter54]
1/19/14, 9:32 PM
#55

#52 Det finns dessutom vargkunniga  som menar att en varg inte kan se ut som den tiken gör, att den är en hybrid mellan varg och hund och jag läste någonstans, minns inte riktigt var, att i Ryssland är det "big business" med sådana uppfödningar och att Junseletiken härstammar därifrån.

Det fanns ju en gubbe i Värmland som sysslade med sånt för en del år sedan, men när hans flock av varghybrider rymde och man blev tvungen att skjuta dem för att det inte gick att fånga in dem, tog verksamheten slut vad jag förstår.

Annons:
KimE
1/20/14, 7:28 PM
#56

Forskarna accepterar en viss mängd hundgener i den svenska vargstammen. Samtidigt är det förbjudet att ha varghybrider i sverige.

Taxelina1
1/20/14, 7:31 PM
#57

Junseletiken är tydligen dna testad 2 generationer bakåt och då är hon ren varg. längre tillbaka ville dom tydligen inte gå. Varför kan man ju undra över. Hon ser faktiskt lite knepig ut i färgerna.

Ryssarna hade mycket hybrider i gränsbevakningarna. Finns även en ryss som föder upp båda vargar och björnar och släpper ut dom. Googlar man kommer man hitta det.

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
1/20/14, 7:41 PM
#58

I finland rensade man bort uppenbara hybrider för ett par år sedan.Att skilja på DNA på så när släktade djur är mycket svårt så de borde gå lite mer på arternas kännetecken junsele tiken saknar de typiska svarta banden på frambenen och är liten för en varg.

[Mustangcab]
1/20/14, 7:49 PM
#59

Nu ha man sett en varg 3 mil norr om Karlskrona på en vildsvinskamera.

Taxelina1
1/21/14, 9:27 AM
#60

Vildsvinskamerorna kan blir riktigt spännande i bland. En kamera som satt uppåt i landet fick med en flock på 6 vargar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
1/21/14, 9:35 AM
#61

#60 Och en fick fina bilder på en jaktgranne som pinkade ordentligt på äppelhögen före älgjakten!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Mustangcab]
1/21/14, 11:27 AM
#62

# 61 😂

Annons:
Fillixa
1/21/14, 5:44 PM
#63

Läs vad välkände Edvin Sarek Nilssonskriver!

Han har jobbat över 20 år som tillsynsman över nationalparkerna Sarek, Padjelanta, Stora Sjöfallet och urskogsparken Muddus.  Han har även varit fältchef för naturvårdspatrullerna som Länsstyrelsen i Norrbotten tillförordnat.

Läs hans inlägg Låt stammen vara i fred i dagens helahälsningland.se 

Ps. Jag har inte läst allt i denna tråd av naturliga skäl!

Anders 50
1/21/14, 8:45 PM
#64

#63   Nu har väl Edvin blivit för gammal?  Hur kan man jämföra Sverige på 1800-talet med Sverige nu??

Men låt gärna vargen finnas uppe hos samerna, de kan det där med att reglera vargstammen. Här i söder vill jag inte ha dem.

Vi hade en som strosade genom samhället Ryssby helt orädd häromdagen. Undrar var den var uppfödd någonstans?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
1/22/14, 12:56 AM
#65

Vårt land ser i dag helt annorlunda ut än det gjorde för 100-150 år sedan. Man får inte glömma det. Vi har byggt upp landet utifrån att det var vargfritt och anpassat vårt liv efter det. Inne i städerna märks inte det. Men utanför stadsgränserna blir det betydligt känsligare.

Hälsning från en stor djurvänCool

[peter54]
1/22/14, 5:22 AM
#66

För ungefär 20 år sedan, när det här med vargens vara eller inte vara i Sverige började bli en het potatis, läste jag en liten artikel av en biolog eller var han möjligen ekolog. Han menade att inget av de fyra stora rovdjuren, möjligen med undantag av lo, hör hemma söder om Dalälven av den enkla anledningen att de obebyggda ytorna är för små, det är mänsklig bebyggelse överallt.

Jag tror att han hade rätt. Konfrontationer mellan rovdjur och människa ökar dramatiskt både i frekvens och intensitet söderöver eftersom det egentligen inte finns obrutna skogsarealer i den södra tredjedelen av Sverige, åtminstone inte ur perspektivet hur stora områden de här djuren behöver.

indra-bus
1/22/14, 8:41 AM
#67

Om man inte sköt bytes djuren så skulle de finnas mat åt varg i skogen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Anders 50
1/22/14, 10:04 AM
#68

#67 Vilka bytesdjur är det brist på menar du?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
1/22/14, 12:43 PM
#69

#67 Det finns så det räcker till både rovdjuren och oss, än så länge… Problemet är när dom hellre går in och tar kalvar och får för bekvämlighetens skull. Och att döda hundar har inget med hunger att göra när dom går in i trädgårdar i villasamhällen mitt på dagen.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Fillixa
1/22/14, 5:20 PM
#70

Läs debattartikel i Dagens Nyheter i söndags skriven av Jägareförbundet.

Länk till DN: ”Risk för illegal vargjakt”

Läs svaret från Naturskyddsföreningen, Svenska rovdjursföreningen och WWF i Dagens Nyheter.

Länk till DN: ”Beklämmande indirekt hot från Jägareförbundet”

Lite om varför det blev som det blevStorgråter!

Mycket beklagligt, regeringen bär huvudansvaretStorgråter!

Jag håller med SNF, SRF & WWFTummen upp!

Anders 50
1/22/14, 6:14 PM
#71

#70 Mycket dåligt försvar av "De tre´s gäng" tycker jag.

Och…..   "-Vi vill inte driva frågan i domstol"     Jaha ??!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
1/23/14, 3:12 PM
#72

Vi har brist på rådjur de räcker inte till lodjuren vi har.

Jag önskar att sverige tar det i EU domstol så vi kan få lite mer frihet i rovdjursfrågorna.

Martin
1/23/14, 7:04 PM
#73

Och vi (Skåne) har för många rådjur och för lite lodjur! :) Fast det lär ju inte bero på rådjuren, utan det är snarare det att vi inte har geografin för lodjur (mer än i ytterst små områden och där finns det väl periodvis också lodjur).

Intressanta artiklar men det känns lite som dagisnivå på båda. Den ena hotar indirekt med tjuvjakt och den andra hänger upp sig på tjuvjakten. Tjuvjakt kommer vi alltid att ha, kanske inte bland de seriösa jägarna men det kommer alltid finnas människor som begår jaktbrott, precis som att människor alltid kommer att begå en massa andra brott. Jag tror faktiskt inte att de som tjuvjagar varg skulle sluta med det om det blev en licensierad jakt på vargen (för jag tror man skulle tjuvjaga varg övrig tid ändå). Möjligen skulle något litet fåtal inte ta risken att tjuvskjuta en varg om de var färre, men jag tror ändå att om man är beredd att ta de konsekvenser det innebär att skjuta en varg (utöver att det är relativt liten upptäcktsrisk). Jag tror att man isåfall gör det i främsta hand för att man verkligen vill skjuta varg och skulle kunna få det uppfyllt genom laglig jakt, utan då gör man det för att man inte vill ha varg. 

Jag har ingen enkel lösning på det, men jag tror att man helt enkelt skulle ge länsstyrelser lite ökat mandat att bestämma utifrån de mål som bestämts.

mvh Martin

Anders 50
1/23/14, 7:43 PM
#74

Olovlig jakt på rovdjur är ju inget som den seriöse jägaren sysslar med, men även sådana kan tröttna till slut.Se bara på vad som hänt i Finland sedan EU fört vårt grannland inför skranket i vargfrågan.

Befolkningen har tagit vargförvaltningen i egna händer, antalet har minskat och vargreviren finns nu endast i gränszonen mot Ryssland.

//Smålandsposten november 2013.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
1/23/14, 8:01 PM
#75

Det är ganska vanligt när jaktkritiska personer kritiserar jägare att tjuvjakt kommer upp som ett argument. Något man kan tänka på då, oavsett om man som jag själv, är jägare, eller om man inte är det, är;

- att jakt bedrivs av naturintresserade människor bland annat för att förvalta viltresursen och därmed kunna ta ut ett överskott, så att stammen hålls jämn, medan tjuvjakt bedrivs av folk som främst är intresserade av den ekonomiska behållningen och tar noll hänsyn till viltstammar eller förvaltning.

Det är lika stor skillnad mellan en jägare och en tjuvjägare som mellan en seriös bank och en ockrare.

Det är främst jägare som ser till att tjuvjägare avslöjas och fälls för jaktbrott, vilket är naturligt eftersom de som rör sig mest i jaktmarken är jägare.

KimE
1/23/14, 8:52 PM
#76

Acceptansen för olovlig jakt på rovdjur skulle minska rejält om det fanns möjligheter att förvalta dem lagligt. Jag jagar lo för nöjets skull inte för att få bort dem.

Annons:
Fillixa
1/24/14, 12:50 AM
#77

Nordulv skriver 23/1 på sin hemsida:

Klick på länk nedan:

Framgång idag - Naturvårdsverkets delegering av skyddsjaktsbeslut stoppad tillsvidare!

Martin
1/24/14, 9:19 PM
#78

#75 Kan bara håll med dig i stort, det är min uppfattning också.

Fast just när det gäller tjuvjakt på rovdjur är jag inte säker på att det är den ekonomiska behållningen som är främsta orsaken, även om den säkert bidrar i viss mån.

mvh Martin

Taxelina1
1/24/14, 9:37 PM
#79

Genom det här beslutet kommer alla dom vargar som behöver skyddsjagas bli kvar. Alla dom KUNNIGA INSATTA personer som beslutar skyddjakt på de vargar som visar ett annorlunda och oskyggt beteende blir överkörda av personer som gloriefierar vargen som ett mytomspunnet sagoväsen. Samhället har blivit snedvridet. Man tar inte ett avlivningsbeslut hux flux utan starka orsaker. MEN JUST DESSA VARGAR KOMMER NU FINNAS BLAND OSS, I VÅRA SKOGAR, MINDRE SAMHÄLLEN OCH BYAR. Frågan är om dom klappar sej lika stolt för bröstet den dagen olyckan är framme. När dom kommer få ta konsekvenserna för sitt handlande. Läste förresten en länk där dom stoppat en skåpbil med både vargar och lodjur i Tyskland. Får se vad dom kommer med förklaring till detta…

Hälsning från en stor djurvänCool

moondancer
1/24/14, 9:51 PM
#80

#79  Har du källa på ditt påstående att dom har stoppat en skåpbil med vargar och lodjur?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
1/24/14, 10:07 PM
#81

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
1/24/14, 10:53 PM
#82

#81 Tack, orkade inte slå igång datorn och vet inte hur man länkar med surfplattan. Många har vid flera tillfällen talat om smuggling av varg. Men jag har tagit det med en nypa salt då det inte funnits källor. Men här kom en. Och det finns även en kille i ryssland som föder upp både varg och björn och släpper ut dom sedan. Har hört talas om nätverk över hela europa angående vargsmuggling.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
1/25/14, 9:03 AM
#83

#82 Ja det är ju inga nyheter. Det går ju en massa rykten om vargtransporter både på land och på färjor, mycket är bluff, men "ingen rök utan eld" som ordspråket lyder.

Och jag själv och flera kolleger blev vittnen till okända fordon, sällan vanliga sedan-modeller utan skåp eller med vidhängande täckta släp som ofta förekom på skogsvägarna i området sydväst om Svenljunga ner mot hallandsgränsen. Reg nummer på länsstyrelsen eller leasingbilar.

Där var ju planerat utsättning av varg för nåt år sedan, och märkligt nog så fick området flera lodjur med föryngringar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Martin
1/25/14, 11:37 AM
#84

#83 Ja, det var märkligt att vargutsättningar medförde fler lodjur och föryngringar, det håller jag med om! 😂

mvh Martin

Taxelina1
1/25/14, 11:48 AM
#85

Jag och många fler är inte arga på själva vargen, utan allt ruffel omkring den. Alla hutlösa kostnader när våra barn får importerad skräpmat när det finns nyttigare närproducerad mat som anses för dyr. När det är personalbrist på förskolor och skolor för att det inte finns pengar. När våra nära och kära inte får den vård dom behöver. Allt på grund av kostnader. Och sen finns det ingen gräns för hur mycket dom kan lägga på ett rovdjur som inte ens är utrotnings hotat.

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
1/25/14, 11:52 AM
#86

Inte så märkligt det finns mycket lodjur norr om vänern och mälaren när de väl kommer förbi ökar de förhållandevis snabbt. Dessa områden räknas som spridningsområden så det skjuts inte många. Mycket mat finns där med.

Anders 50
1/25/14, 3:39 PM
#87

#84 Den planerade utsättningen av varg har ju inget att göra med att lodjuren ökade. 

Däremot kanske alla mystiska bilar på skogsvägarna tidigare om åren på något vis befrämjade ökningen av lodjursstammen?

Och vem vet…kanske senare även någon varg lyckades "rymma" ur någon skåpbil?   Vi har ju haft några halvtama vargar här de sista två åren.

En försökte i det längsta få tid och komma in på Bilprovningen här förra vintern, men då den länge gått runt lokalen och bland bilarna som väntade så gick den ner till viltstängslet vid 26:an och la sig. Den var väl van vid nätstaket kanske?  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
1/26/14, 7:08 PM
#88

Här har vi dom tassande igen. Vid den här tiden på året kommer dom ner från bergen och börjar bekanta sej med både omgivning och djur. Och skygghet vet dom inte vad det är. Det är troligast "valparna" som börjar se sej om. Men dom är inte mindre olustiga för det.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: