Annons:
Etikett11-klimatförändringar
Läst 2232 ggr
VildaVittra
1/4/14, 6:41 PM

Var hitta klimatdata?

Vi här i Uppland och förmodligen stora delar av Sverige, har en ovanligt mild vinter. Det har bara legat snö på backen i två dagar för några veckor sedan.

Så jag undrar var jag kan få tag på klimatdata som visar när det senast var en så här mild vinter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
moondancer
1/5/14, 12:31 AM
#1

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

VildaVittra
1/5/14, 1:49 AM
#2

Tack, men jag hittar inte det jag söker där. Årsmedeltemperaturer blir ju fel, då det påverkas av temperaturerna under de andra årstiderna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
1/5/14, 11:40 PM
#3

2006 hörde jag på nyheterna i förrgår tror jag. Den var snäppet mildare än denna. Men du kanske ville ännu längre tillbaka i tiden?

VildaVittra
1/6/14, 12:11 AM
#4

#3 Hmm, 2006 låter konstigt, för saken är den att jag inte kommer ihåg en så pass mild vinter här sedan jag var barn.

Alltså, jag är mest ute efter en plats där man kan jämföra temperaturkurvor olika år. Sedan hur långt tillbaka kvittar egentligen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sehvrin
1/6/14, 9:06 AM
#5

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/dataserier-2.1102 Här kan du plocka ut väderstationsdata och sen får du nog själv ta och plocka ut de värdena du är ute efter att jämföra.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tant Grön
1/6/14, 9:53 PM
#6

Har också funderat på detta och bad för några dagar sedan att få låna min mammas almanackor från 60 - 70 talet. Hon brukade göra anteckningar om vädret ibland. Vad jag kommer ihåg så var det alltid snö och kallt i december och en jul utan snö kommer jag inte ihåg. Men när jag bläddrade lite så såg jag att det hade varit, jag tror, 7 plus ett år runt jul. Har inte haft tid att titta mer i dom, men där ser man vad minnet är värt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: