Jag brukar locka på älg, och en gång på 80-talet höll det på att bli lite fööör bra!
Jag hade sett en stor tjur med rejäla skovlar på en klövervall och ringde en kompis som hade en gråhund, otränad sådan, och tipsade om tillfälle till träning.
Anade var tjurens flyktväg skulle gå så jag placerade mig snabbt i ett jakttorn ute på en mosse mellan två fastland.
Inget hände, tja oss emellan...hunden var kass, och det visade sig också med tiden. Så jag började för skojs skull locka. Och fick svar!
Ut på mossen kommer en vresig skoveltjur, svängande med hornkronan i marknivå rakt mot mig. När den var på 20-25 meters avstånd fattade jag att det här kanske inte var bra, tornet var lågt och klent byggt, så jag ställde mig upp, slog ut med armarna och skrek till! Men det bekom honom inte! Han fortsatte mot mig trots mina rop, men på 5 meters avstånd vek han av bredvid tornet och då fick han nog lite vittring av mig också för då gick han vidare in mot fastmarken bakom mig, men i samma långsamma takt och med samma "gruffande".
Inne på fastmarken, osynlig för mig, stannade han och tydligen massakrerade en massa buskar med torrgrenar, men efter ett tag så blev det tyst.
Gissa om jag satt kvar länge! Det var en lång sträcka öppen mosse på vägen hem och när det blev dags så gick den sträckan fort!
Men upplevelsen var ändå kul. Kul att komma så nära, se hur han vände vitögat till och höra hans gruffande från hans kropp på så nära håll, helt annat ljud än att höra det på 50-100 meters avstånd.
Och jag har faktiskt en bild på mig och jakttornet, taget i ett annat sammanhang för publicering i en bok om mossen.