Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2595 ggr
Magi-cat
2014-01-22 08:12

Äter fåglarna jord?

Kom inte på någon bra rubrik. 🙂

Vi har fågelbord utanför huset och kan njuta av att en massa småfåglar kommer dit och förser sig av frön, talgbollar och jordnötter.

Varje år har vi sett något vi undrar över. Det verkar som om fåglarna krafsar hål i snön för att komma ner till jorden på ett visst ställe. Det är vid sidan av en liten otrafikerad väg. Jorden består nog mest av lera. Där sitter de och verkar picka i sig och det verkar vara viktigt för dem.

Vad gör de egentligen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JontaK
2014-01-22 08:18
#1

Fåglar föredrar lerrik jord delvis för att få i sig olika mineraler men även för att få i sig sand/smågrus som hjälper deras matsmältning.

Magi-cat
2014-01-22 08:22
#2

Ok, tack! Det ser kul ut bara för att det alltid är på ungefär samma plätt. Det kanske är lätt att komma åt där, eller så är det speciellt god jord.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JontaK
2014-01-22 08:32
#3

Samma sak händer här hemma. Bor på landet jämte en grusväg, just på denna väg finns det några platser där domherrarna samlas i små flockar för att äta grus.

Det är alltid i samma område man ser detta ske.

Magi-cat
2014-01-22 08:39
#4

Precis likadant som här då! 🙂 Bor också på landet.

Men det är olika sorters fåglar som äter grus. Kul att de hittat en bra plats…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JontaK
2014-01-22 08:45
#5

#4 Ja, detta beteende är välkänt i fågelvärlden och bör ju vara en mycket viktig del av deras kost. Självklart är det då kul att de finner en bra plats i närheten av fågelmatningen. 🙂

Något jag undrar över på samma tema är om större fåglar och/eller rovfåglar samt ugglor också äter grus. Kan inte tänka mig att rovfåglarna behöver lera för mineralbehovet men det kan däremot tänkas att grus skulle främja deras matsmältning, så är det hos bland annat krokodiler.

Kanske är det så att den växtbaserade födan kräver grus på ett annat sätt än animalisk föda gör.

Upp till toppen
Annons: