Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 914 ggr
KimE
2014-01-31 12:40

Minskande lodjurstam?

Enligt vinterns inventeringar så minskar lodjursstammen i södra sverige(och renbetesområdet). Hur mycket spårsnö har det varit i december och januari södra och mellersta sverige? http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Lodjursstammen-minskar--licensjakt-pa-lodjur-enbart-i-norr/

Annons:
Anders 50
2014-01-31 13:41
#1

Antar att du menar vintern 2012-13.

Märkligt att de inte tog åt sig kritiken angående hur de fick fram dessa siffror!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

JontaK
2014-01-31 13:46
#2

Här i norra Småland hade vi väldigt lite snö i december, i januari har det blivit något mer.

Reagerade på följande i artikeln:

"Inventeringen visar att stammen i Gävleborg ligger över länets fastställda minimivärde."

Hur ska det någonsin kunna bli en härdig stam om det ska skjutas så fort det konstateras att antalet djur är "över fastställda minimivärde". Ett minimivärde är enligt min definition ett allra lägsta värde som inte får underskridas. 

Sen tjuvskjuts det visst en del, hade varit intressant hur detta vägs in då kvoterna räknas. Jag såg lodjur någonstans i mina trakter förra året men var till och med tveksam till att rapportera till länsstyrelsen då jag är nästintill paranoid att uppgifterna ska hamna i fel händer.

Martin
2014-01-31 14:03
#3

Licensjakt kan ju styra en hel del villkor för jakten och det står ju inte hur mycket över miniminivån man ligger. Dessutom står det inte om det är många på en liten del av Gävleborg eller om de är jämnt utspridda. Sådant kan såklart påverka, och det står ju också att det utreds om de skall bli licensjakt där, inget är ju beslutat.

mvh Martin

JontaK
2014-01-31 14:08
#4

#3 "Sådant kan såklart påverka, och det står ju också att det utreds om de skall bli licensjakt där, inget är ju beslutat."

Nu kanske jag råkade framstå som en rovdjurskramare av rang, vilket bara är en halvsanning.

Ville mest peka på hur lätt det är att misstolka dessa artiklar då precis uppnådda minimivärden nämns i samma mening som jakt. Det låter något motsägelsefullt i mina öron men då bör det sägas att jag är dåligt insatt i terminologin.

KimE
2014-01-31 19:22
#5

Enligt viltskadecenters rapport från förra vintern såtrodde desjälva att de nya inventerings metoderna gjorde att lostammen blev rejält under skattad.

Upp till toppen
Annons: