Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 5312 ggr
Taxelina1
3/1/14, 9:06 PM

Varghybrider

Såg både del 1, 2, 3 och det var väldigt intressant. Vill absolut inte skapa någon debatt som urartar. Utan jag tycker bara det var väldigt intressant och slog mej på fingrarna då jag hela tiden sagt att det bara är myter angående hybrider.

http://www.youtube.com/watch?v=6xovwXlZ4QA

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Anders 50
3/1/14, 9:14 PM
#1

Så mycket har jag följt med i media om varghybrider så jag blivit övertygad om att vi har sådana, komna från öster, i våra skogar. 

Inte liknar de vargar som vargar såg ut förr? Många i alla fall.

Har inte kollat filmerna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
3/1/14, 9:21 PM
#2

Kika på filmerna. Rätt sega att lyssna till då "grabbarna" hackar på finlanssvenska. Men så himla intressanta.

Senast i förrgår såg jag varg eller nja, om det nu var det eller hybrid…. Det är observationer hela tiden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Martin
3/1/14, 11:15 PM
#3

Utan att ha sett vilt levande varg i Sverige så har jag aldrig varit främmande för tanken att vi har någon enstaka eller några enstaka hybrider. Likt många andra närbesläktade arter som "hybridiserar" så finns det ju flera konstaterade samtycken mellan varg och hund så att det skulle finnas i Sverige, eller finnas risk för att finnas i Sverige, har jag inte betvivlat.

Problemet är väl att man inte alltid söker efter svaret utifrån de bestämmelser som man gör när man gör undersökningar. Man kan ju undra (fast då är det risk att det blir debatt) varför man inte tog reda på svaret längre än två steg tillbaka i den där tiken som flyttades ett antal gånger för ett par år sedan.

Djurskydsdmyndigheten definierar hybrid som "avkomman i första till och med fjärde generationen efter en korsning" (källa).

Så frågan är om man inte godtar deras definition och körde på en egen, eller om man inte ville veta.

Säger grattis till dina observationer, även om jag nog tror att du hellre varit utan dem.

mvh Martin

Taxelina1
3/2/14, 8:45 AM
#4

#3 Jag har alltid varit intresserad av vargen. Men även sett problematiken. Har du sett filmerna? Där förklarar dom hur vargen och hunden korsar sej. Man får även svar på hur man dna kollar dom bakåt. Det var väldigt många svar där kan jag garantera. Mycket visste jag redan men inte allt detta hur man ser att det är en varg eller hybrid. Dom pratade också om stackars Junseletiken.

Hälsning från en stor djurvänCool

Martin
3/2/14, 1:59 PM
#5

Jag har sett de två första, inte hunnit se Kaarlos men tänkte gör det också, och ser fram emot den då jag tror den ger mig mer (jag är sedan tidigare rätt skeptisk till Eirik, och tyvärr så funkar jag så att har jag inte förtroende för en föreläsare eller källa så har jag svårare att ta till mig informationen som trovärdig också).

I vissa ämnen är det enklare än andra att hitta opartiska källor och tyvärr är det väl så att i just denna frågan är det nog sagt omöjligt känns det som. Det gör mig själv rådvill, jag har svårt att lite på en del av t.ex. Naturskyddsföreningens och andra föreningars publikationer som förespråkar än de ena och än det andra, och jag har svårt att få rätsida på föreläsningar ordnade av någon som är för nollvision av vargar där det dels berättas om hur man via DNA kan se hur man korsar varg och hund, men samtidigt säger att via DNA kan man bara avgöra vilken individ som är släkt med vilken och att man måste titta på utseende osv för att avgöra vad det är för ras.

Jag är för dåligt insatt i vad man kan utläsa av det ena eller andra för att bilda mig en uppfattning av hur mycket man kan utläsa utifrån DNA, men i min värld kan man med DNA avgöra vilken art man har att göra med, och även borde man då kunna se om den arten är korsad eller renrasig. Men som sagt, det kan vara fel utifrån att jag är helt obildad på området.

mvh Martin

Taxelina1
3/2/14, 9:06 PM
#6

Jag tyckte det var lite segt när Eirik berättade så mycket om sej själv men å andra sidan så får man en inblick i hur mycket han jobbat med och hur mycket insatt han är i det han jobbar med. Och då skulle jag själv inte riskera att få mitt namn smutskastat genom att ta ställning till något som inte stämmer. Om man tittar på rovdjursföreningens logga, vilket inte jag har gjort förrän nu så ser man ju att det inte är en varg. Den har väldigt stora ögon och påminner om en grå samojed. Jättegullig litet gosedjur faktiskt. Ursöt. Jag reagerade även att även dom tycker som jag att den stackars Juneletiken är förföljd och misshandlad av forskare som flyttar och stressar henne flera gånger om.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Anders 50
3/2/14, 10:08 PM
#7

#6 Ja..märkligt att inte Djurens rätt och andra liknande organisationer protesterar mot behandlingen av Junsele-tiken, mer än överklagar beslutet om skyddsjakt på henne.

Fastän det vore bästa innan hon ska stressas och plågas med ännu en flytt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
3/3/14, 12:26 AM
#8

Angående Junsele är vi helt överens.

mvh Martin

Taxelina1
3/3/14, 6:06 PM
#9

Hörde någonstans att hon kan vara dräktig. "Någon" hade hittat en plats i snön där dom tror att dom suttit ihop.

Tiden får väl utvisa hur det är med den saken. Hoppas bara dom inte stressar henne med helikopter och sövningar nu då det är extra skört.

Jag vet att hundar som blir stressade utsöndrar ett stresshormon som gör att fostren kan få störningar liknande ADHD. Har haft en sån kull och den var inte att leka med kan jag intyga. Vargen och hunden är släkt och jag utgår ifrån att dom fungerar ungefär likadant.

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
3/12/14, 9:01 AM
#10

Får väl se hur stressat det blir när renarna ska förbi området hon befinner sig i. http://allehanda.se/start/solleftea/1.6931015-junselevargen-pa-bild-

moondancer
4/1/14, 10:07 PM
#12

Heh, den parningen som leder till den korsningen skulle jag vilja se. Väntar spänt på att det någon lyckas fånga det på film! 😛

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina1
4/2/14, 1:15 PM
#13

Hahaha den var bra 🤪

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Sehvrin
4/3/14, 6:39 PM
#14

Det finns inga varghybrider i den svenska vargstammen, det har forskare vid SLU kommit fram till: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2014/4/svensk-hybrid-mellan-varg-och-hund-en-myt/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina1
4/4/14, 9:10 AM
#15

#14 Ännu ett aprilskämt…? Jag går nog efter vad dom finska forskarna säger och bevisar. Dom genetiskt värdefulla vargarna kommer från finland/ryssland och det är där dom har konstaterat hybridiseringen. Hur tror du det skulle se ut om dom gick ut med att det finns hund i vissa vargar nu? Det skulle bli lynchstämning. Dom har ju hela tiden förnekat det. Likaså att det på bakvägar förts över vargar hit.

Hälsning från en stor djurvänCool

NiklasTyreso
4/21/14, 1:04 AM
#16

Den där Eirik var patetiskt dålig på att argumentera för sin sak.

Han började med att använda flera minuter till att berätta vilka fina tjänster han har haft som chefkonservater, så då måååste vi lita på vad han säger.

Sen pressenterar Eirik ett antal punkter som han anser skiljer vargar från hundar, men han visar inga som helst vetenskapliga bevis för att hans exteriöra varg-utseenden särskiljer hund från varg!

Har han och hans forskare inte forskning som visar färger, mått och proportioner på vargar på 60-talet och idag? Nej någon sådan forskning kan han inte visa. Han har inte tagit reda på hur vagar såg ut förr. Han pressenterar en hanfull utseenden som han råkar anser att vargar ska ha, men inte hundar, helt taget ur luften, utifrån hans tyckande.

Jag har personlige sett en älg med vit bläs, så konstiga utseenden bevisar inte att det är hybrider.

Eirik bryr sig inte om att debattera om det inte alltid genom årtusendena kan ha funnits en naturlig variation hos vargarna, som människan utnyttjagde när varierande raser/hundtyper avlades fram för tusentals år sedan. 

Eirik säger att en en varg är kortbent och snabb, men faktum är att hävstångsprincipen gör långbenta djur snabbare löpare men svagare att dra tungt. Det är jobbigare för kortbenta djur att transportera ex 40 kg kropp 10 mil än för ett långbent djur att transportera samma vikt samma sträcka. Hur är det med Eiriks snabba korta ben, är de logiska?

Meen, att Eirik är riktigt usel på att argumentera för sin sak och inte pressenterar forskning som stöder hans teser utan hänvisar till att han är en auktoritet som vi blint borde tro på innebär inte nödvändigtvis att han har fel.

Kanske har Eirik rätt, att på något sätt sker ibland korsninga mellan tamdjur och vilda djur, men gillar han inte det så borde han förklara varför han tycker det är ett problem? Kan inte naturen ha sin gång och självmant få sålla bort de djur som är för klena för att leva i naturen?

Men nej Eirik argumenterar inte i filmen utan på slutet står han och skakar på händerna och säger att han ryser, han använder känsloargument hellre än att pressentera vetenskaplig forskning.

Bättre bord du kunnat Eirik. det där blev ju ett riktigt självmål!

KimE
4/21/14, 10:00 AM
#17

Eirik är lite för övertygad om sina slutsatser. Vargen är så lik hunden att det behövs flera metoder att artbestämma tveksamma individer. De flesta forskare har egna åsikter men de enda som får forskningsanslag är på bevarande sidan så de har sina agendor de med. Till och med Olof Liberg som länge har varit en ansedd foskare har hamnat på onåd bara för att han anser att vargstammen är nog stor att beskatta.

Taxelina1
4/21/14, 6:10 PM
#18

Att Eirik la ner några minuter på att presentera sin kunskap och erfarenhet tyckte jag blev långrandigt men bra. Han har fått skit för en proffesur som det sagts vara nästan köpt. Men så är inte fallet. Men det var lite OT…

Nej, jag tror på hans slutsatser faktiskt. Han har för mycket att förlora för att stå och blåljuga för folk. Många är alldeles för insatta i vargfrågan för att han ska kunna ljuga.

#16 Jag har en älg här som också är vit i huvudet. Men är ändå en älg😉 Rätt vanligt faktiskt.

http://www.vargfakta.se/nyheter/tacka-ats-delvis-upp-genom-staket/

http://www.vargfakta.se/nyheter/sa-skall-en-gravarg-se-ut/

Hälsning från en stor djurvänCool

NiklasTyreso
4/21/14, 8:52 PM
#19

Problemet med Eirik var att han påstod att med en handfull utseende nycklar kam man avgöra om det är en hund eller en varg, men han pressenterar ingen forskning som stödjer metoden. Alla bilder Eirik visade är totalt meningslösa om Eirik har fel och vargar kan ha långa ben, bred nos och lång svans för det är en del av den naturliga variationen.

KimE
4/22/14, 2:54 PM
#20

Jag har sett en helsvart räv och en helsvart skata men de har i övrigt sett ut som räv respektive skata. I finland sköt de på 80t? bort hybrid liknande vargar.

Annons:
Taxelina1
4/22/14, 3:00 PM
#21

När en varg ser mer ut som en hund än varg med en kropp som liknar en stövare med uppdragen buklinje och upplyft huvud som en hund. Då är det en hund i mina ögon.

För mej är en varg, en varg. Då ska även vargen likna en varg. Inte en hund. 

#20 Dom helsvarta rävarna är otroligt fina. Och fortfarande en räv.

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
4/22/14, 3:06 PM
#22

Junsele vargen var testad att hon inte var en korsning av första eller andra generationen testet som gjordes ger inte svar längre tillbaka. http://www.jaktojagare.se/varghybrid-fick-sandarhalsband

Taxelina1
4/24/14, 12:42 AM
#23

Blir intressant att se hur det går för jägarna i finland som sköt "hybrider" Eirik blev inkallad för att besikta djuren men då hade dom redan bränts. Det enda som fanns kvar var huvudena. Varför bränner man bevismaterialet? Beräkning eller klantigt?

Hälsning från en stor djurvänCool

KimE
4/24/14, 6:55 AM
#24

Konstigt att bränna kropparna så fort. Det finns en amerikansk genetiker som är speialiserad på att avgöra om det är varg eller hybrid.

Taxelina1
4/24/14, 9:39 AM
#25

Hybrid eller inte. Ska det finnas varg ska den vara äkta. Hybriderna är otäcka då dom är mer oberäkneliga och oskygga. Och gråvargen finns det inte längre speciellt många bilder av.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: