Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 5969 ggr
lisette
2014-04-14 13:45

vilken uggla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fd kollegan la upp dessa två bilder på facebook.

hennes sambo skulle byta ut taket på fågelholken och upp flög en uggla. i boet låg tre ägg, varav ett kläckt och dessutom lite mat…

Annons:
lisette
2014-04-14 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

dagen efter tittade denna sötnos upp ur holken.

min mamma gissade på pärluggla. vad tror ni?

moondancer
2014-04-15 07:19
#2

Lite svårt att se, men jag tror det stämmer.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Kimji
2014-04-16 14:20
#3

Jag tycker det ser mer ut som en kattuggla. Men är absolut ingen expert på ugglor.

[peter54]
2014-04-16 20:14
#4

Jag ser ingen uggla alls på bilden, men om det jag tror är ugglan, har den ju prickar på fjäderdräkten på det sätt pärlugglor har.

JontaK
2014-04-17 11:24
#5

Ska jag skilja kattuggla och pärluggla åt i fält är storleken det första jag noterar, kattugglan är betydligt större.

På bilden är det tyvärr svårt att avgöra ugglans storlek.

Jag tror att fågeln på bilden är en kattuggla.

Vad baserar jag det på?

Jo, pärlugglans ögon är tydligt gula, kattugglans svarta. Ugglan på bilden är brungrå runt ögonen medan pärlugglan är mer gråvit. Syns gör också den ljusa teckningen på hjässan, pärlugglans hjässa är mer jämnbrun med ljusa fläckar.

Angående fläckig fjäderdräkt så upplever åtminstone jag att även kattugglan har insprängda ljusare fläckar, om än inte så uttalade prickar som pärlugglan.

Jag är dock långt ifrån expert på att identifiera fåglar utifrån bilder och reserverar mig för att mitt resonemang kan vara galet.

kamera0710
2014-04-18 11:53
#6

Jag lutar åt kattuggla.

Annons:
Sehvrin
2014-04-18 18:56
#7

Skulle man kunna artbestämma ugglan utifrån äggen? Hur ser en pärlugglas respektive en kattugglas ägg ut?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kimji
2014-04-19 10:33
#8

#7 Inte den blekaste. Men det är ju klart enklare (och säkert populärare bland ugglorna) att man bara lyssnar på lätet istället.

Martin
2014-04-19 12:17
#9

#8 Håller med men i just detta faller finns äggen redan på bild.

Jag tror på pärluggla, kattugglan är väldigt våldsamt i sitt försvar av bo/ungar/ägg och har din kompis inte blivit attackerad av ugglan lär det inte vara kattuggla.

Ugglan i bild påminner också betydligt mer om pärluggla än kattuggla.

mvh Martin

[peter54]
2014-04-19 12:34
#10

Äggen ser rätt små ut om man jämför med skogsmusen till höger, så även den saken tippar till pärlugglans favör 😉

JontaK
2014-04-20 00:14
#11

Kattugglans ägg är förvånansvärt små, enligt http://blx1.bto.org/birdfacts/results/bob7610.htm 48x39mm och 39 gram. Alltså ganska mycket mindre än hönsägg som märks som små (under 53 gram) i butik i Sverige.

Jag kan inte avgöra om musen på bild är större eller mindre skogsmus. Den större blir max 13 cm lång (Nordens Däggdjur) vilket innebär att det ska gå cirka 2-3 ägg på musens längd. Helt ovetenskapligt men det ser ut att kunna vara möjligt.

Vet ej hur stora pärlugglans ägg är men har för mig att både kattuggla och pärluggla lägger smutsvita, något spräckliga sådana. Tilläggas bör att en naturlig variation alltid finns och mått på både ägg och mus kan skilja sig från fall till fall.

Som kuriosa kan nämnas att jag vägde det minsta ägget jag hade från grannens höns, riktigt litet men vägde in på 42 gram och var cirka 52 mm långt.

Har någon info om pärlugglans ägg är jag väldigt intresserad!

JontaK
2014-04-20 00:31
#12

Kan tillägga en tanke om fågelns ögonfärg:

Då både katt- och pärluggla är främst nattaktiva fåglar borde väl pupillen vara väldigt liten på dessa fåglar i dagsljus? Fågeln på bilden har, som jag ser det, generellt mörka ögon med en svagt gulbrun iris och en tydlig svart pupill. Pärlugglans iris är klargul och borde i dagsljus vara väldigt tydlig medan kattugglan har en mörk men inte svart dito som inte är så lätt att urskilja från pupillen.

Ögonfärg på kattuggla i dagsljus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Strix_aluco.jpg (Fågeln på bilden är av rödbrun fas så bortse från färgen på fjäderdräkten.)

Ögonfärg på pärluggla i lite skumt ljus: http://hd.se/multimedia/dynamic/00237/51674_721_jpg_237487v530x800.jpg

Bara lite funderingar som inte behöver vara det minsta korrekta. Kul tråd förresten! 🙂

[peter54]
2014-04-20 18:34
#13

#11 Musen ser ut att vara en mindre skogsmus att döma av färgerna, inget synligt svart bland annat.

Annons:
lisette
2014-04-30 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

tack för alla svar!

uppdaterar med en flygande mamma…

lisette
2014-04-30 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

och en ullig unge!

JontaK
2014-05-09 00:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Som referens kommer här en bild jag tog på en kattuggla nyligen. (Bilden är inte bra, ISO3200 och 1/15s handhållet.) Ugglan är av brun fas men tydliga gemensamma nämnare med bilden i #1 är mörka ögon, ljusa men smutsfärgade markeringar in mot näbben och de ack så viktiga ljusa strecken från pannan upp mot hjässan. Dessa två fåglar saknar också de tydliga svarta markeringarna pärlugglan har i ansiktet.

Monky
2014-06-27 13:02
#17

Absolut en kattuggla i #1, finns inga tvivel om den saken. Helsvarta ögon, brun fjäderdräkt mot pärlugglans förvånade uppsyn med gula ögon och en fjäderdräkt i väldigt mörk brun med vita inslag, inte minst i ansiktet. Dessutom häckar pärlugglan främst i tät barrskog, holken här är ju i en björk.

Jag tror samtliga ugglor har mer eller mindre tendens att attackera. Vissa mer än andra men pga det kan man nog inte göra en artbestämning. Jag har varit med om slagugglor som bara suttit och tittat på medan man hämtat ungar för ringmärkning, det är annars en av de arter som har störst tendens att gå till angrepp. Sen har jag hört om berguv och lappuggla som gått till angrepp, arter som generellt är lugnare, så det är nog väldigt individuellt. Däremot är de vuxna mer benägna att angripa om ungarna hoppat ur boet än om de fortfarande ligger på ägg eller har små ungar.

TinaNordberg
2014-06-29 09:14
#18

Nyligen blev en kattugglehona riktigt uppretad och attkerade ringmärkaren grundligt och kännbart, dessutom for hon iväg med kepsen. Nu är det hjälm som gäller. Tornfalkarna är lugnare, däremot väsnas deras ungar mera.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[mommo 12]
2014-06-30 20:40
#19

Oj vad gullig.

Upp till toppen
Annons: