Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 3899 ggr
Malinolsn
2014-05-21 22:29

Äggskal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett äggskal i hästhagen idag, och tänkte höra här om ni kan ha en aning om vad det kommer från för djur? 
Tänkte genast fågelägg, men då jag hittade det i en sandgrop i hagen så känns det som orm? Men jag googlade och såg att ormägg är vita.. 😟
Detta är liksom grön/blått..

Annons:
[peter54]
2014-05-21 22:53
#1

Endast den vanliga snoken bland de tre svenska ormarterna är äggläggare, men dels lägger de äggen i början av juni och dels är reptilägg alltid mjukskaliga och de läggs i dyngstackar eller i komposter där värme genereras.

Ormägg är alltid vita, de har aldrig prickar eller fläckar. När de läggs klibbas de ihop för att de inte ska ändra läge. Ett fågelägg ska vändas med jämna mellanrum, men det får inte ske med ormägg, då drunknar fostret i ägget.

Ormar lägger aldrig ägg i sand, det är sköldpaddor och ödlor som kan göra det eftersom de kan gräva, det kan inte ormar göra.

Jag känner inte igen det där  äggskalet, men det borde vara någon vadare eller liknande som boar på marken.

Malinolsn
2014-05-21 23:05
#2

Oj, tack för ditt svar! 👍
Hm, vad märkligt.. Jag läste någonstans att orm lägger ägg i jord/sand, men det gällde då kanske inte våra svenska ormar (snokar) 🙂

[peter54]
2014-05-21 23:09
#3

#2 Nja, jord skulle väl funka om den dels är såpass lös att ormen kan ta sig ner i den. Äggen behöver värme och får inte torka ut. I praktiken måste jorden i så fall hålla minst 25°C och vara fuktig men aldrig blöt. Det är svårt att hitta sådana jordförhållanden någonstans i världen, särskilt i vårt kalla klimat. Det är därför snokarna alltid söker efter platser där växter förmultnar och därmed genererar värme.

Malinolsn
2014-05-21 23:13
#4

Okej, tack så mycket! 🙂

moondancer
2014-05-22 10:44
#5

Undrar vilken fågel det är. Jag hittar inte rätt bok just nu, så jag hoppas någon annan lyckas svara!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2014-05-22 11:53
#6

#5 Jag har letat lite på de vanligare markbyggarna med medelstora ägg utan att hitta något som stämmer med färgerna på skalet. Möjligen kan det vara en äggrövare som plockat ägget ur ett bo och släppt skalet där i sanden.

Annons:
TinaNordberg
2014-05-22 12:45
#7

Min första tanke är nattskärra, bara en gissning.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2014-05-22 16:55
#8

#7 Jag är tveksam till det, de har gråmelerade ägg. Detta ser blåmelerat ut.

TinaNordberg
2014-05-23 10:02
#9

OK ser inte blått ut på min skärm.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JontaK
2014-05-25 02:46
#10

Jag tycker ägget på bilden är väldigt likt ett trastägg i färgen, tänker då främst på koltrast, björktrast och rödvingetrast.

En boplundrare som tagit ägget och ätit ur innehållet skulle kunna förklara äggets position.

Upp till toppen
Annons: