Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 1036 ggr
[Juel70]
6/3/14, 8:53 AM

Vad för fågel? läte

Jag hörde en underlig fågel igår morse vid ån. Jag har hört den en gång förut och undrade vad det var för en fågel, säkerligen inte så vanlig att höra, eftersom man ju inte hör den så ofta 🙂

Men den hade massor av olika läten; både visslingar, kvitter och andra underliga läten. 

Jag fick en skymt av en fågel i ett träd om det var den, så var den rätt så stor..medelstor. 

Det lät lite som om den hade ett helt register av olika läten, kanske att den härmar andra fåglar? Vet ej, men vissa ljud lät inte alls som någon annan fågel.

Vad är det för fågel?

Annons:
[Juel70]
6/3/14, 8:59 AM
#1

Fick tips om att det kan vara härmsångare, men jag är osäker på det.

Den här fågel lät mer framhävande, ibland fick det ur sig ett läte så man trodde sig höra en papegoja eller nåt.

[Juel70]
6/3/14, 9:05 AM
#2

Jag hittade min fågel! 🙂

Det var en NÄKTERGAL.

http://vetamix.net/audio/n%C3%A4ktergalens-l%C3%A4te_2068

[peter54]
6/3/14, 10:52 PM
#3

Du lurades lite när du sa ganska stor fågel. Näktergalen är en liten fågel 🙂

[Juel70]
6/4/14, 8:26 AM
#4

🙂 Då såg jag nog en duva som var i samma träd. Jag stod länge och försökte hitta fågeln.

[Juel70]
6/4/14, 8:26 AM
#5

Jag hörde den i samma träd imorse också. Undrar om den har boat in sig där tro.

dicliff
6/6/14, 11:58 AM
#6

Jag har hört liknande sång och trodde det var en näktergal men en bekant sa att det finns inga näktergalar norr om Uppsala utan det var en koltrast jag hörde. 

Den jag hör sjunger mest på nätterna och har en väldigt varierad sång.

Det framgår inte var i Sverige du bor…

Annons:
[Juel70]
6/6/14, 12:31 PM
#7

Jag bor i Västmanland, köping.  Nej koltrast är det inte.. helt säkert en näktergal. Jag har lyssnat och jämfört. Koltrast är jag mycket van vid och vet hur dom låter. 

Jag hör näktergalen varje morgon på samma plats vid ån.

Upp till toppen
Annons: