Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2884 ggr
Gronstedt
2014-06-24 09:33

Vem tjuter i natten?

I natt, omkring klockan 2 eller 3, vaknade jag av att något - eller kanske 2 st. något - gläfste och tjöt bland träden, troligen uppe på banken på andra sidan ån. Det lät inte som katter alls, snarare som en upprörd hundvalp eller möjligen två. Det fanns inga morrningar i ljudet, som vid hundslagsmål.

Jag är tveksam till om det var något djur som blev attackerat - ljudet håll på länge, utan den där skrikande tonen som  ett "offer" får. Var det ett slagsmål så var det mellan två ganska jämnbördiga figurer. Men det var som sagt inte kattröster. Huskatten låg i sängen och när jag fått på mig kläderna och kommit ut mötte jag grannkatten i trädgården.

Jag han aldrig fram till ljudkällan. Det var svårt att höra över vattnet, men jag tyckte att det lät som om gläfsandet fortsatte längre och längre bort.

Men vem är det som låter som en liten valp i början av sin ensamträning mitt i midsommarnatten?

Annons:
Maria
2014-06-24 09:36
#1

En räv kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

HellviHumle
2014-06-24 22:51
#2

Rådjur?

HH

Taxelina1
2014-06-25 07:05
#3

Räven skäller som en ängslig hund ungefär och kan låta lite otäck om man hör den på natten. Rådjuren kan låta som en människa i nöd. Goggla på räv och rådjursläten så får du se vad du kommer fram till🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Gronstedt
2014-06-25 07:39
#4

Rådis var det inte, och vuxen räv har strävare röst och "pratar" sällan så länge i taget. Möjligen en mycket ung räv, eller två.  Det lät som sagt mest som en upprörd hundvalp.

Men då undrar man varför ett eller två mycket små och unga och därmed utsatta djur skulle ge sig till att väsnas på det där sättet i 5 minuter på raken. Lek? Smärta? Saknar mamma? Oavsett vilket kan det knappast vara en listig överlevnadsstrategi …

Anders 50
2014-06-25 20:55
#5

Varg!  Valpar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gronstedt
2014-06-26 07:50
#6

#5: Jag tror inte vi har något vargpar i mina trakter, faktiskt. Det har inte ens synts strövvarg här i närheten. Det hade varit fantastiskt spännande, men mindre kul med att ha mellan bostadshuset och hästhagen …

Annons:
Monky
2014-06-26 18:10
#7

Tiggande uggleungar? Kattuggla kanske, kolla sajten här;

http://www.xeno-canto.org/species/Strix-aluco

Upp till toppen
Annons: