Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 3934 ggr
Himmelsblå
2014-07-19 18:53

Vilket djur bor här?

I sommar har ett djur grävt två hål i marken bredvid varandra. Hålen är något större än en femkrona. Jag tror inte det är sork eller kanin. Hålen är liksom mittemellan dessa två i storlek.

Hålen är grävda i lermark i en skånsk lövskog (mest bok och ek).

Jag har en närbild också.

Annons:
Temalie
2014-07-19 19:06
#1

En femkrona är lite litet för råtta och mullvad är det inte… Skulle kunna vara någon näbbmus, skulle tippa på vanlig näbbmus (Sorex araneus) för det känns rimligt storleksmässigt och då dvärgnäbbmusen mest använder andra smådäggdjurs gångsystem och de andra arterna finns inte så långt söderut.

[mommo 12]
2014-07-19 22:18
#2

Någon mus tror jag absolut det är om det inte är en människa som skojar.

Saffran0Spice
2014-07-19 23:11
#3

Finns vattendrag nära dessa hålor?
Har sett att paddor/grodor har liknande hålor i skogarna här omkring - kan ju dock vara gammla mus/sork hålor som tagit över av amfibierna här =P

Vifyra
2014-07-20 00:06
#4

Har liknande hål i trädgården. Jag har fått för mig att det är åkersork

Denna kommentar har tagits bort.
Himmelsblå
2014-07-20 23:37
#6

haha, nej, jag skojar inte.

Det är dubbelt så stort som ett sorkhål och de bor väl hursomhelst inte i skogen? Ingen mat alls ju…

Hål efter näbbmusen har jag aldrig sett, är de så stora?

Inget vatten direkt just där, annars har jag en del paddor och grodor på tomten. Men har aldrig sett att de gräver hålor, de bor under uthusen oftast.

Jag tänkte på iller eller sådär…

Annons:
[mommo 12]
2014-07-21 17:17
#7

Illrar är ju större, men kanske att en iller har grävt på skoj? Och vadå «haha, nej, jag skojar inte»?

Temalie
2014-07-21 19:38
#8

Jag är helt övertygad om att det där inte är iller, de gräver på ett helt annat sätt och gör större gångar även om de kan få plats i trängre utrymmen.

Näbbmus var ett förslag men jag vet inte riktigt hur de gräver. I min bok stod det att de gillade att gräva under lövtäcken och jag tyckte att det såg lite så ut på bilden.

Det finns en art av sork som kallas just skogssork (Clethrionomys glareolus) som lever i Norden (eg. heter släktet skogssork och detta är en långsvansad skogssork) De gräver tydligen mer än de andra arterna i släktet Clethrionomys men de gräver enligt min bok helst i närheten av grästuvor, klippor eller välta trädstammar och de lever i de flesta fall i något fuktigare områden. Kroppslängden är 8-13,5 cm + 3,5-7 cm svans så jag skulle säga att de är rätt så stora.

Himmelsblå
2014-07-22 16:26
#9

mommo12,

Tänkte du trodde jag var ett troll?

Det finns en hel del komik här med inlägg om små bajskorvar… :) Så nog hade det funnits utrymme för litet troll-skoj alltid. :)

Himmelsblå
2014-07-22 16:30
#10

Temelie,

Jo, det är lövskog men dessa två gångar är mitt på stigen. Det kan ju finnas fler gångar förstås.

Jag tror på näbbmus då. Jag har inte sett något djur, vare sig iller eller näbbmus, som skulle kunna vara skyldig.

Håller ögonen öppna.

Upp till toppen
Annons: