Annons:
Etikett03-skogen
Läst 4591 ggr
[fabienne]
2014-07-19 23:06

Döda sorkar

Hejsan! Jag hittade just hit och har sökt i arkivet men inte hittat svaret på min fråga där. Vi går mycket i skogen med hunden och efter vägarna/stigarna ligger det en massa döda sorkar. Varför dör de och varför dör de just på vägarna? Varför äter inte rävarna upp dem? 

Hunden tycker att de smakar utsökt…

Annons:
moondancer
2014-07-21 00:04
#1

Vilken bra fråga! Jag har inget bra svar, men det kanske beror på värmen? Och att rävarna inte tar dom kanske beror på att det är så många att dom inte hinner med att äta alla.

Jag föreslår att du frågar jourhavande biolog länk och sedan kanske skriver svaret här ;)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Temalie
2014-07-21 19:40
#2

Det har ju varit väldigt torrt nu i sommar så många bär blir ju inte helst bra så det kan vara så att de svälter ihjäl. Sjukdom kan vara en annan orsak eller så kan det vara en allmän födobrist pga att populationen är för stor vissa år. Jag vet dock inte varför de skulle dö just på vägarna…

[fabienne]
2014-07-21 19:49
#3

Tack för era svar! Jag skickade iväg frågan till biologen. 🙂 Jag skriver här när jag fått svar. 

Nej jag tycker det är så konstigt för är man svag/sjuk så är det väl vanligt att djur drar sig undan och gömmer sig, men dessa ligger verkligen öppet mitt i vägen. Mysterium!

Anders 50
2014-07-22 11:27
#4

Säker på att det är sork? Mullvadar är vanligt att man hittar på det viset när det är riktigt torrt i marken. De har ju svårare att finna mat då än sorken då de inte är växtätare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[fabienne]
2014-07-22 12:21
#5

#4 Nej jag är inte säker på att det är sork men jag tror det är antingen sorkar eller möss eller kanske båda. De vi har sett som hunden inte varit snabb nog att ta har inte haft sådana fötter som en mullvad vad jag tänkt på men jag ska titta efter noggrannare nästa gång jag ser en!

[fabienne]
2014-07-23 11:30
#6

Nu har jag fått svar!
"Vi fick in liknande rapporter förra gången det var sorkår. Så något rovdjur, som fångar mer än den orkar äta upp. Är ju gott om dem i år och kanske svårt att låta bli att fånga om de springer framför fötterna."

Tänkte ta kort så att ni kunde hjälpa mig se om det verkligen var sorkar men idag hittade jag bara en mosad och den andra var hunden blixtsnabb på att sno från myrorna som jag tror försökte dra ner den i ett hål. Inte så mycket att ta kort på. Ska se om jag kan få till någon bra bild vid senare promenader.

Annons:
Anders 50
2014-07-23 14:51
#7

Vore ju märkligt om det drösar av så mycket av döda sorkar i naturen så de  inte  hinns med att ätas upp.  Och det är ju fler än räven som äter sork.  Men är det så gott om dem så  ta en bra bild så vi kan se vad det är.

Har då aldrig sett något liknande trots att jag är född och uppvuxen på landet/skogen och går i skogen i stort sett dagligen.  Däremot mullvadar brukar det ligga på grusvägen ibland. Katterna äter dem inte ens levande (inte näbbmössen heller) och det verkar som räven inte gillar dem heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Temalie
2014-07-23 21:09
#8

Det är ganska vanligt att rovdjur tar för många djur om tillgången är stor då det ofta är en ren instinktiv handling. Många djur gömmer dock de överflödiga bytena så att de glöms bort medan andra mer leker med dem så den förklaringen finner jag rätt trolig.

Anders 50
2014-07-23 21:39
#9

I mitt långa liv så har jag aldrig sett eller märkt att att ett rovdjur leker med en sork och sen går därifrån utan att äta upp den. Och  nu var ju inte de här sorkarna? gömda.

Och när det gäller de rovdjur som "lustmördar" så sker det oftast i en får-hage eller i en hönsgård, knappast på sork.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Temalie
2014-07-25 09:00
#10

Om det är mycket sork är det i stort sätt samma princip men jag skulle inte kalla det "lustmörda". Djuren gör det inte för att det är kul utan det är en instinktshandling som aktiveras av stimulit från ett lättillgängligt bytesdjur, vilket ibland kan bli överflödigt för rovdjurets överlevnad och de äts därför inte upp.

[fabienne]
2014-07-25 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag lyckats få kort på en. Sork?

Anders 50
2014-07-25 14:01
#12

Precis! :)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2014-07-26 08:09
#13

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[fabienne]
2014-07-26 09:08
#14

Hmm… Ja det blev ju ingen klarhet i saken av den artikeln. 😃Hoppas vi får höra en säker anledning till varför de dör och inte bara teorier, de måste väl ta in några sorkar och titta på dem, och ta prover på dem? Det måste väl vara av intresse att veta varför det ligger döda sorkar i drivor?

Anders 50
2014-07-26 13:02
#15

För små och ointressanta kanske?  Tänk om det varit en varg som hittats! 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Wellcraft
2014-07-29 23:56
#16

Här ligger det näbbmöss överallt speciellt på grusvägar, tycker det är rätt skumt det med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Juel70]
2014-07-30 08:58
#17

Nåt som jag undrar över, lite OT kanske, men min hund älskar att jaga sork. Hon är ju så snabb så jag hinner inte stoppa henne. Hon har fått tag på ett par stycken och hon biter ihjäl dom. Om dom nu har en sjukdom av någon form, kan det smitta till hunden?

[fabienne]
2014-07-30 09:13
#18

#15 Haha, ja det hade nog blivit lite mer fart om det hade legat en massa döda vargar i skogen kan jag tänka mig. 😉

#16 Det kanske är mest troligt att det är uttorkning ändå då? 🤔

#17 Jag frågade veterinären sist jag var in då min hund äter en massa sorkar men han sa att det sällan är någon fara för hundens magsyra dödar det mesta. Så han tyckte inte jag skulle oroa mig över det.

[Juel70]
2014-07-30 09:19
#19

18- Tack! :)

Taggeman
2014-08-03 23:45
#20

Jag gissar på någon sjukdom. När det blir många råttor så minskar beståndet av att dom får någon slags  sjukdom.  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5924041&playaudio=5026439

http://www.vf.se/nyheter/allman/manga-doda-sorkar-har-hittats-i-lanet-nu-ska-de-obduceras

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[fabienne]
2014-08-08 16:50
#21

Någon annan som fått svar, från SVA: 

"Hej igen Kristina, vi har fått svar från Erik Ågren, Viltpatolog vid viltsektionen här på SVA:
Artbestämningen är inte helt uppenbar då fotografierna inte visar svanslängden så tydligt. Men man kan ana att det är korta svansar på dessa smågnagare, och då rör det sig mest sannolikt om skogslämlar. Just nu i dagarna har det till SVA inkommit flertal rapporter om döda smågnagare i flera olika län, huduvsakligen skogslämlar från Dalarnas, Värmlands och Örebro län. SVA har obducerat och gör undersökningar på dessa lämlar. Dödsorsaker har främst varit dåligt hull och bitskador. Tecken på att gnagarna dött av infektionssjukdom såsom harpest eller andra bakterier som kan drabba smågnagare har inte påvisats. 

Det är sannolikt ett skogslämmelår i år, med stora populationer av skogslämlar som börjar vandra omkring och exponerar sig mer när matförråden har tagit slut lokalt, och då blir de svältande djuren lätta offer för rovdjur och trafik osv. Hoppas det besvarar din undran. Mvh redaktionen/SVA"

Wellcraft
2014-08-08 19:54
#22

Bra svar! Kom även på att skador från ex. katt oftast inte är synliga heller så det kan vara bidragande.
Hittade nämligen en liten näbbmus igår, halvdöd, en katt hade släppt den och sedan vandrat vidare.
Fick nacka den trots att ryggen var av, utåt såg den frisk ut.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: