Annons:
Etikett01-svampar
Läst 4296 ggr
Sehvrin
8/29/14, 10:07 AM

Svamptider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år är ett extremt bra svampår, i alla fall här på Småländska höglandet. Jag har plockat en del och främst hittat soppar (kan bero på att det är den typen av svamp som jag är säkrast på att plocka). Har ni varit ute i markerna och hittat nån svamp ännu?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
TinaNordberg
8/29/14, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, jag var ute en stund i går och hittade lite KJ, främst fanns det massor fin citrongul slemskivling. Nu är vi allt på G i svampskogen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Anders 50
8/30/14, 1:06 PM
#2

Jag plockar bara kantareller och tratt-dito.  Hittade massor av kantareller tidigt,  tidigare än vanligt, men därefter var återväxten dålig.

Men nu, efter allt regnande så finns det ju massor, även på ställen som varit tomma i flera år.  Plockade ca 12 liter gula i förrgår på en liten stund.

Jag har fryst in och syltat in mycket så de jag plockar nu är gebort-kantareller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
8/31/14, 7:57 AM
#3

Har tänkt ge mig ut idag och se vad jag hittar. Linköping har haft ett konstigt väder den här sommaren där majoriteten av regnet som drabbat resten av Östergötland helt har undvikt att komma här. Men, den här månaden har varit regnrik så svamparna har kommit igång nu. Nu gäler detbara att hitta ett område där det inte varit varken andra svampplockare eller vildsvin.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
8/31/14, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag plockar också enbart kantareller, helst de gula. Jag är inte förtjust i sopparnas gummiartade konsistens och inte heller att jag får med mig tusentals smådjur när jag plockat soppar.

[JenniN]
9/1/14, 1:52 PM
#5

Jag skulle vilja plocka svamp, fler svampar än kantalrell, dock så tycker jag att kantareller är himelskt goda. Men jag törs inte. 
Är totalt livrädd för att det ska bli fel och att jag ska bli sjuk.

TinaNordberg
9/1/14, 2:02 PM
#6

Det är klokt att vara försiktig JenniN, har du ingen kunnig du slå följe med i svampskogen? Var bor du?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
[JenniN]
9/1/14, 2:19 PM
#7

6# Jag bor i Örebro, och jag har svärföräldrar som plockar svamp. Men de ger sig mestadels ut för att plocka kantareller, jag vill prova nya svampar, Men som sagt jag har ingen aning om vilka som går att äta eller inte,. Jag har införskaffat mig en svampbok, men jag tycker det är jättesvårt att se om det verkligen är samma svamp jag har hittat som finns i boken, Och jag vågar inte chansa! :(

[peter54]
9/1/14, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Vi har det här häftet från ICA-förlaget, verkligen bra beskrivningar och bilder som inte går att ta miste på.

moondancer
9/2/14, 5:19 PM
#9

Det gäller att se upp med svamp som folk säljer också…tydligen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19464905.ab

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Juel70]
9/7/14, 8:20 AM
#10

Jag var ute i skogen igår och hittade säkert 40 fina KarlJohan.  Vissa har jag fryst in och skivat och torkat dom finaste exemplaren. 

Jag såg dock inte till en enda gul kantarell, bara att det är gott om narrkantareller i år. 

Tina, Du som bor i samma stad nästan. Har du hittat gulingar ännu?

Anders 50
9/7/14, 1:18 PM
#11

Det blev en full "bolags-kasse" med kantareller idag igen under jaktturen.  🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
9/7/14, 1:49 PM
#12

Här är det knastertorrt i skogarna nu, så det finns inte ens "skräpsvamp".

TinaNordberg
9/7/14, 4:33 PM
#13

Hittar dåligt med kantareller, KJ är det bra med.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: